Salonorkest Sinnema zwijgt na honderd jaar
Bestuur hoopt op vernieuwing en doorstart
L C OVUan) La, ft
2 Paul Bron
Onze stad heeft altijd een veelzijdig mu
ziekleven gekend. De Gemeentegids
Leeuwarden vermeldt vandaag de dag
bijna vijftig muziekverenigingen. Onder al
deze muzikaliteit bevond zich tot april van
dit jaar een bijzonder orkest. Het Salonor
kest Sinnema, dat het heeft gepresteerd
bijna een hele eeuw te bestaan en dat feit
op 15 april jongstleden feestelijk heeft ge
vierd, zij het met gemengde gevoelens: het
was helaas ook een afscheidsconcert.
Het oudste salonorkest van Neder
land was vanaf de oprichting een
niet weg te denken factor in het
amateur-muziekleven van Leeu
warden. De herkenbaarheid, de traditie, de
kwaliteit en het karakter met een duidelijke
sociale en culturele functie bleef in al die
jaren behouden. Op 15 december 1918 kwam
een aantal muziekdilettanten bij elkaar om de
'Kamermuziekvereeniging' op te richten met
een bezetting van strijkers, een trompet, een
trombone en een xylofoon. Leendert Sinnema
nam de leiding op zich, arrangeerde de mu
ziek en was muziekarchivaris. Hij was een
liefhebber van lichte muziek en een van de
stille krachten die zich een ereplaats heeft
verworven in het Leeuwarder muziekleven.
Eigenlijk dekte de naam van het orkest niet ge
heel de lading. Immers, de bezetting (met bij
voorbeeld trompet en xylofoon) was niet
gebruikelijk in de kamermuziek; het was in
wezen een salonorkest.
Mengvorm tussen vereniging en familie
Over de eerste jaren is er weinig bekend omdat
de notulen tot 1937 helaas verloren zijn ge
gaan. We moeten dus terugvallen op wat er in
de kranten heeft gestaan. De vereniging repe-
teerde aanvankelijk in de toen bekende melk-
salon van Frans Kimps aan de Nieuwestad 117,
nu Ziengs schoenen. Het orkest kenmerkte
zich volgens de spelers om zijn goede sfeer;
het waren prettige avonden met Sinnema, die
met zijn gemoedelijkheid veel tot de gezellig
heid bijdroeg. 'Het was een mengvorm tussen
een vereniging en een grote familie en in elke
familie is er wel eens wat. Violisten die boos
waren omdat ze niet op het eerste plan mogen
zitten, musici die de felbegeerde solopartij
niet kregen', aldus Siep Postma in de Leeuwar
der Courant van 12 december 1993, 'muzikan
ten, hè, eigenzinnige lieden, dat heb je overal'.
In 1935 werd op initiatief van Sinnema de
Friesche Bond van Dilettanten Strijkorkesten
opgericht, die van 1935 tot 1939 een aantal con
coursen organiseerde. Uit het juryrapport van
1939: 'De Kamermuziekvereeniging uit Leeu
warden onder de pittige leiding van den heer
L. Sinnema, bracht ten gehore Pique Dame van
Suppé, Standchen en de Balletsuite van Popy.
De vereeniging beschikt over een volledige
salonbezetting en heeft in dit genre een peil
bereikt, dat met het beschikbare materiaal
hier in Friesland niet gemakkelijk te overtref
fen zal zijn.'
Maatschappelijk georiënteerd
Hoewel niet als bewust beleid, zien we uit de
activiteiten en optredens een duidelijke be
trokkenheid bij de arbeidersbeweging: de AJC,
Volksonderwijs, het NVV (dit vond plaats in de
Zalen Schilter in de Breedstraat, het latere
Zalen Schaaf), de Leeuwarder Besturenbond,
de Friesche Onthouders Zangersbond en de
Voor deze groep klonk de 'Last Post' bij het eeuwfeest in mei 2018 Foto: Barbara van Rijn, Blue Foto