jJ-oto - wedótrijd De jury was zeer tevreden over de resultaten van onze Ongeveer vijftig leden telt de Ama teurfotograf envereniging Leeuwar den. Zij beoefenen de fotografie een serieuze manier en leren daarbij van elkaar en van deskundigen, die voor deze vereniging spreken. Ook wordt het werk van de leden in bij eenkomsten bekeken en soms duchtig gecritiseerd. Verder komen tijdschriften ovei fotografie, binnen- en buitenlandse fotocollecties en lichtbeelden onder de ogen der leden en ten slotte worden excursies gemaakt om jacht te maken op goede foto's. Wellicht hebben vele inzenders be langstelling voor het werk van deze vereniging. Welnu ze kunnen zon der bezwaar of verplichtingen eens een bijeenkomst bezoeken; de eerst volgende is op Dinsdag 18 Novem ber in het Oranjehotel, 's avonds om acht uur. Ook kan men zich om in lichtingen wenden tot de secretaris de heer Th. C. Nakken, Beethoven- straat 43, tel. 5007. V Toen de redactie van ..De' Leeuwarder Gemeenschap" in een spontane en dus ietwat onbezonnen opwelling des gemoeds be sloot een fotowedstrijd uit te schrijven, was het hek aldra van de dam. Meer dan honderd amateur-fotografen, die in de rechte vacantiesfeer hadden vertoefd, stuurden ons de producten van hun talent en vlijt. En zo konden wc de inzendings termijn afsluiten met 286 foto s, van zeer uiteenlopende formaten en uiteraard ook van zeer uiteenlopende kwaliteiten. Hét éérste verheugde oris en ook het laat ste, want het ging in dit geval niet spe ciaal oin topprestaties. In onze vreugde over de grote belangstelling deelde de Amateurfotografenverertiging Leeuwarden, die ons ter zijde stond bij de organisatie van de wedstrijd en daarna bij het beoor delen van de inzendingen. Zij leverde ons twee van de vier juryleden, namelijk de heren J. J. L. van Wessem en J. Huigens. Nummer drie was de heer Sj. Andringa, die persfotograaf van beroep is, en het kwartet werd gecompleteerd door de schrijver van deze nabeschouwing. Welk oordeel had de jury in het algemeen over de inzendingen? Tevredenheid was. naast vermoeidheid, na het bekijken van deze 286 plaatsjes haar voornaamste eigen schap. Maar dit neemt niet weg, dat er verschillende critisclie opmerkingen zijn gemaakt, die wij hier zullen weergeven, zonder namen te noemen, Een zeer markante fout was, dat vele foto's niet scherp waren. Hij sommige kan dit aan hel toestel hebben gelegen, maar ver scheidene toonden duidelijk, dat de foto grafen niet altijd de nodige zorgvuldigheid betrachten bij het instellen van de afstand. (Dit verwijt geldt uiteraard niet voor box- bezitters, want hun toestellenjnissen door gaans deze instel-mogelijkheid). Verder moet onscherpte vaak aan bewe ging te Wijten zijn. Dit kan op twee ma nieren gebeuren: het onderwerp beweegt :>f het toestel wordt niet stilgehouden. Aan liet eerste kan men niets anders doen dan korter belichten, wanneer het toestel dit toelaat, maar ieder kan de camera stevig en bewegingloos vasthouden. Let U er vooral ook op het toestel goed recht te houden tijdens de opname. Heel wat foto's hadden een scheve horizon, iets wat later alleen bij vergroting te Verhelpen is. In de afdeling eigen vergrotingen bleken vele foto's erg flauw van tint te zijn en ook dit is een wezenlijk bezwaar om tot een goed resultaat te komen. Dit zijn de technische opmerkingen en nu die over de meer artistieke kant van de zaak. Wat heeft men gefotografeerd en hoe is dit gebeurd? Velen menen, dat men de zon precies ach ter het toestel moet hebben om een goede belichting te krijgen. Maar dit is niet waar; zijlicht geeft betere resultaten, want de foto's Verliezen dan de vlakheid, die an ders bij gebrek aan schaduw ontstaat. Hetzelfde geldt voor het gebruik van flits- lampjes. De narigheid is, dat sommige toe stellen de flitsapparatuur vlak boven de lens hebben zitten, zodat men nooit een plastische belichting kan bereiken. „Blitz" overigens zo weinig mogelijk; het is duur en loont alleen de moeite bij bewegende onderwerpen in het (half) donker. Een der inzenders had zo'n opname van het inte rieur van een oud gebouw gemaakt, blijk baar niet bedenkend, dat oude gebouwen best enige seconden stil willen staan Laat verder de mensen niet altijd naar het toestel kijken, maar „knip" ze in een on gedwongen pose. Dan komen ze in hun natuurlijke houding op het plaatje en niet als een levend standbeeld. Bij landschappen enz. moet men toch wel zeer speciaal op het standpunt van de fotograaf letten. Vele foto's hebben de juryleden de opmerking ontlokt: „Was hij mftar iets verder naar die kant gaan staan Een merkwaardige en voor $Je beginneling onverwachte fout ontstaat, wanneer men zittende mensen van dichtbij fotografeert. De benen en voeten worden veel te groot, in verhouding tot de rest van het lichaam. Soms is het effect koddig, maaar meestal is het lelijk. •>C- ->v* Bij liet beoordelen van de foto's heeft de jury toch nog besloten de inzendingen in twee groepen te verdelen: kleine foto's tot en met briefkaart, en eigen vergrotingen. Dit bracht de mogelijkheid van een rede lijker onderlinge vergelijking, want bij de beoordeling van vergrotingen gelden an dere maatstaven dan bij die van afdrukjes. Voor elke groep werden vijf geldprijzen beschikschikbaar gesteld: 15, 10, 5 en tweemaal ƒ2.50. De bekroonde foto's en de namen van de prijswinnaars vindt U elders in dit nummer. Hier volgt nog een korte beoordeling van deze bekroonde foto's. Eerst de groep eigen vergrotingen: 1. Zeer vaak moment, prachtig zijlicht, de beweging is niet verstard, mooie, tonige achtergrond. 2. Mooi strijklicht, fijn uitgebeeld, de zwarte bosgrond bleef levendig, aantrekke lijke intimiteit. 3. Originele foto met een mooi lichtje, al klopt het jaargetijde niet met de tijd van de-bouwvakvacantie (kale bomen). 4. Uitstekend vacantiekiekje, de vergro ting was echter niet fraai, want de- lucht was geler dan de rest. 5. Mooie „rijzige" foto, goede aanpassing van masten en ra's met de lucht, jammer is, dat het beeld iets scheef staat. En tenslotte de kleine foto's: 1. Prettige, frisse actiefoto, het juiste moment is getroffen. Mooie zijverlichting, goede ruimtelijke werking. Geeft idee van zomerse blijheid. 2. Goede vacantiefoto, mooi licht, uitste kende materiaalweergave. 3. Goed doortekende foto, terwijl dt meeste van een dergelijk onderwerp triest en somber zijn. Raak van motiefkeuze. 4. Fris, fijn duinlandschap met goede toonweergave. 5. Misschien „geredigeerd",, misschien een toevalstreffer, maar in ieder geval eeli goede vacantiefoto. W. H. KUIPERS

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1952 | | pagina 7