afdeling bestaat uit vier ploegen van twee
man; hun normale vervoermiddel wordt al
door de naam aangeduid.
Ten derde: de Waterpolitie, die twee man
sterk is en eveneens onder leiding staat
van brigadier A. de Boer. Het surveilleren
geschiedt veelal met de motorboot, die de
politie rijk is.
Ten vierde: de buitenpost Wirdum, die
bediend wordt door de hoofdagent E. Bek-
kcma, die voor zijn uitgestrekt gebied (het
zuidelijke plattelandsgedeelte van de ge
meente) over een motorfiets beschikt.
Motorbrigade
Aldus is de indeling en nu moet u nog
weten welke taken er op deze afdelingen
rusten. We beginnen weer met de Motor
brigade.
Zij houdt zich in het algemeen bezig met
de surveilleren op de straten en wegen
voor het toezicht op het wegverkeer. Daar
bij wordt zowel op de gedragingen van
de weggebruikers als op de toestand van
hun voertuigen gelet. Wanneer aan het
laatste iets ontbreekt of schijnt te ont
breken, dan kan een technische controle
worden uitgeoefend, die zich in de eerste
plaats op de stuurinrichting en de remmen
richt.
Het stuur van een auto mag een geringe
speling hebben, maar wanneer deze te
groot is, dan moet ingegrepen worden.
Voor het meten van deze speling beschikt
de Verkeerspolitie over een grote metalen
gradenboog, die op het stuur kan worden
gelegd en de speling laat vaststellen.
Ingewikkelder apparaten zijn nodig voor
het meten van de remcapaciteit, waarbij
om te beginnen al rekening moet worden
gehouden met de vraag of de auto beladen
of onbeladen is. In het laatste geval zal de
rem uiteraard meer effect heblren dan in
het eerste, zodat men eventueel door om
rekening tot een constante waarde inoet
komen.
De eenvoudigste remmeter is de ralento-
meter, die op een kleine waterpas lijkt en
waarbij het luchtbelletje in een glazen
buisje verder uitwijkt naar mate de rem
capaciteit groter is. Het bezwaar van dit
apparaat is, dat het tijdens het remmen
moet worden afgelezen, zodat de eigenaar
van de auto, die de remproef uitvoert, niet
in staat is zelf het resultaat van de meting
te zien.
De Engelse tapley-meter heeft dit be
zwaar niet; het instrument wordt aan een
treeplank geschroefd en de remcapaciteit
is van een cylinder met cijfers af te lezen.
Deze cylinder blijft op het maximum staan,
ook wanneer dc auto weer tot stilstand is
gebracht.
Bij deze controlewerkzaamheden komt ook
nog het opsporen van vermiste motor
rijtuigen, die gesignaleerd staan in een
register, terwijl de Verkeerspolitie verder
beschikt over een register waarin o.m. de
namen voorkomen van personen, aan wie
de rijbevoegdheid is ontzegd. Beweert een
chauffeur, dat hij per ongeluk zijn rijbewijs
heeft vergeten, dan kan meteen even
worden nagekeken, of er bijzondere rede
nen voor deze vergeetachtigheid bestaan.
Hierbij aansluitend vermelden we nog
enige bijzondere taken voor de Verkeers
politie, zoals de regeling van het verkeer
bij gelegenheden, waarbij een grote drukte
te verwachten is en 'het geven van
adviezen inzake verkeersaangelegenheden.
Ook de controle op bussen en huurauto's,
die door de Rijksverkeersinspectie perio
diek worden gekeurd, behoort tot de taak
van dc Verkeerspolitie.
Rijwielbrigade
Naast de Motorbrigade heeft men dus de
Rijwielbrigade, waarvan men de leden niet
moet verwarren met de straatagenten, die
op de fiets in hun „blok" surveilleren. De
rijwielagenten, die 's winters een leren
jas dragen, gaan er doorgaans samen op
uit en vinden hun werkgebied ook en
vooral oir de buitenwegen dn het Noorden
van de gemeente, waar ze moeten letten
op baldadigheid en 'het naleven van de
wetten, die voor de bescherming van de
levende natuur zijn ingesteld, zoals de
Visserijwet.
Verder treden ze op als „reservisten" bij
alle mogelijke gevallen: burenruzies, narig
heden door inwoning veroorzaakt, vecht-
De agent van de Verkeerspolitie W.
Bruining bevestigt de tapley-meter,
voor de controle van de remcapaciteit,
aan de treejilank van een auto.
part
en
de
inde
nisa
ovei
lene
de
De
zev
gen
bijz
schi
die
wa(
pla:
wai
de
gaa
gei
vrij
hee
In
age
hee
Ov
nie
Bel
gel
hij
du:
net
dai