ONZE H A AN KNI>A I I partijen enz. Hun taak is dus veelomvattend en beperkt zich niet in de engere zin tot de verkeersaangelegenheden, maar hun indeling bij de Verkeerspolitie is om orga nisatorische redenen gewenst, omdat ze overal en te allen tijde hulp kunnen ver lenen en dus niet in het starre schema van de Straatdienst passen. Waterpolitie De Waterpolitie heeft tot taak de ruim zeventig kilometer waterwegen, die de gemeente rijk is, te bewaken. Meer in het bijzonder heeft ze het toezicht op woon schepen en woonwagens en op de mensen, die daarin verblijven. De bewoners van wagens en schepen wisselen vaak van plaats en zijn dus moeilijk te achterhalen, wanneer ze opgespoord moeten worden of de gevolgen van een vonnis moeten onder gaan. Ook deze mensen zijn in het meer genoemde register opgenomen, zodat men vrij gauw weet welk vlees men in de kuip heeft. In het woonwagenkamp is een speciale agent met het toezicht l>elast, dit is dc lieer W. Mast. Over de buitenpost Wirdum hoeven we niet meer te vertellen, dan dat hoofdagent Bekkema heel het zuidelijke plattelands gebied voor zijn rekening neemt, waarbij hij zich met alle politiezaken bezighoudt, dus niet uitsluitend met het verkeer. Wan neer er ernstige dingen aan de hand zijn, dan volgt spoedig assistentie uit de stad. De ongevallen Leeuwarden slaat een uitstekend figuur wat de veiligheid van het verkeer betreft, want in 1951 won onze gemeente de Veilig-Verkeersbeker, die uitgeloofd was in de klasse gemeenten van ongeveer de zelfde omvang voor de stad, waar het kleinste aantal ongelukken was voorge komen. In 1952 werden hier 421 verkeers ongevallen geregistreerd en ook dit is een gunstig aantal, met het voorbehoud, dat elk ongeluk er één tc veel is. De taak van de Verkeerspolitie is in de eerste plaats ongelukken voorkomen. Maar wanneer er iets is gebeurd, dan is meteen een nieuwe taak ontstaan: een onderzoek instellen naar de oorzaak. Soms is dit eenvoudig, maar vaak komt er heel wat werk bij zo'n onderzoek te pas. De situatie moet worden opgemeten en later in tekening gebracht, de voertuigen moeten worden onderzocht, waarbij ze eventueel in beslag genomen kunnen worden voor een uitgebreid technisch onderzoek. Bij dit alles is het van het grootste belang, dat de situatie, die door het ongeluk is ontstaan, ongewijzigd blijft tot de komst van de politie, tenzij de belangen van de eventuele slachtoffers daardoor geschaad zouden worden. Dc omstanders moeten de fiets dus laten liggen en de auto mag niet langs de straatkant geparkeerd worden. Mocht dit wel zijn gebeurd, dan moeten glassplinters, remsporen, van de spatborden gevallen modder enz. de politiemensen verder op weg helpen. En dan komt het getuigenverhoor, dat door twee omstandigheden vaak grote moeilijkheden meebrengt. Ten eerste is de Politie niet direct op de plaats van het ongeluk aanwezig, zodat de mogelijkheid bestaat, dat de beste getuigen intussen zijn verdwenen. En verder is de betrouwbaar heid van getuigenverklaringen dikwijls zeer gering, omdat men vaak méér gezien meent te hebben dan in werkelijkheid het geval is. Goede, betrouwbare getuigen zijn zeld zaam en dus voor het onderzoek van zeer grote waarde, maar aan de andere kant dient men niet zelf de belangrijkheid van zijn waarnemingen te beoordelen. Iets wat onbelangrijk schijnt kan, in verbinding met de verklaringen van anderen, toch wel van waarde zijn. We hebben jorw relaas over de Verkeers politie besloten met iets te vertellen over de gang van zaken na een ongeluk. Het is eigenlijk een slecht slotomdat het be langrijkste niet is wat deze dienst doet wanneer het onheil is geschied, maar wat gedaan wordt om dergelijk onheil te voor komen. Maar dit is niet alleen de taak van de Verkeerspolitie, dit is de taak van iedere weggebruiker, die de hulp en steun van dit onderdeel van de Politie steeds mag verwachten wanneer het gaat om dc bevordering van de veiligheid op de weg. 28 Febr.: 1 Maart: 2 Maart: 3 Maart: 4 Maart: 5 Maart: 6 Maart: 7 Maart: 8 Maart. 9 Maart. 10 Maart. 11 Maart Beurs: omroepverenigingen „Beurzen open, dijken dicht". Harmonie: Hoofdstadoperette. Zalen Schaaf: buurtver. „Insulinde". Zaal P. de Jong: gymn.ver. „Leeuwarden". Groene Weide: con- tactavond Ver. v. Int. Jeugdverkeer. Harmonie: I loofdstadoperctte. Harmonie: concert L.O.E. Zaal P. de Jong: Ver. van Slechthorenden. Harmonie: „Looft den Heer". Zaal P. de Jong: buurtver. Ger. Doustraat. Harmonie: toneel, ledenavond. - Zalen Schaaf: voetbalver. „De Zwaluwen". Zaal P. de Jong: bedrijfstoneel-fedcratie, filmavond Motorclub. Harmonie: toneel Vriva. Zalen Schaaf: Gerei. Gymnasium. Harmonie: Politiemuzickcorps. Oranjehotel: le- denverg. Fr. Bond v. Harmonie- en Fanfarecorpsen. Harmonie: feestavond Padvinders. Zalen Schaaf: ('s middags) Chr. Prov. Onderwijzersbond, ('s avonds) Toneelver. „Ten Kate". - Zaal 1'. de Jong: contact avond „Vitesse", feestavond Rood Geel. prov. bijeenk. Humanistisch Verbond. Harmonie: Ver. v. Sexuele Hervorming, film. Nieuwekade 84: 8 uur: Nieuwe Koers. Ruiterskwartier 163: 8 uur: Coop. Vrouwenbond. 12 Maart: Harmonie: Centr. Bond Werknemers Transportbe drijven. - Zaal P. de Jong: feestavond A.N.B.O.R. - Grote Kerk: „Matthaus Passion" door Concordia, t.b.v. Rampenfonds. ?:cursusavond I.v.A.O. - Het Baken: lezing. - Grote Kerk: Matthaus Passion door Concordia t.b.v. Rampenfonds. Harmonie: gymn.ver. Brinio. Zalen Schaaf: Groninger vereniging. Zaal P. de Jong: Toneelver. D.O.V.O. Zalen Schaaf: hondenkeuring Kynologenclub. - Tivoli-Theater: filmochtend I.v.A.O.-Vara. Zaal P. de Jong: jaarverg. korfbalclub „Leeuwar den". Zalen Schaaf: L.S.K. - Nieuwekade 84: Nieuwe Koers. Zalen Schaaf: Toneel Chr. Hist. Unie. - Zaal 1'. de Tong: V.O.L.A. - Groningerstraatweg IA: leden- verg. Blauwe N.V. - V.V.II.-gebouw Weerd: jaar- verg. A.B.V.G. Zalen Schaaf: (middag en avond) C.J.O. ?:eursusavond I.v.A.O. Zalen Schaaf: Fryske Krite. - Zaal P. de Jong: feestavond Spoor en Train, feestavond „Door Een dracht Sterk". 22 Maart: Zalen Schaaf: Fryske Krite. 13 Maart: 14 Maart: 15 Maart: 16 Maart. 17 Maart 18 Maart 19 Maart 20 Maart 21 Maart

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1953 | | pagina 11