c J f8.853.825 P<)723.825 op inkomsten en uitgaven gemeente bezint zich mKOMSTEM UITGAVEN ZOALS DE HUISVROUW De zorgvuldige huisvrouw zal, wanneer ze aan het begin van week of maand het loon van haar man ontvangt, zich een ogenblik gaan bezinnen op de manier waarop ze het geld in de komende periode moet verde len. Een groot deel van het loon vindt wel haast automatisch zijn weg naar de kruide nier, groenteboer, melkboer, bakker en sla ger en ze kan wel vrij nauwkeurig schat ten wat al deze leveranciers moeten hebben. Dit noteert ze dan, om te beginnen, in het huishoudboekje of op het kladje papier, dat haar bij deze financiële overpeinzingen moet steunen. Nu kan de huisvrouw zien hoeveel ze overhoudt en beoordelen wat verder ge kocht kan worden. Zo stippelt ze het finan ciële beleid uit, dat zal gelden tot het mo ment, waarop haar man met het nieuwe loon komt: een week of een maand later. Deze bezigheid die ook in de huishou ding van het grootste belang is kan men het maken van een begroting noemen en in beginsel doet deze huisvrouw precies hetzelfde als de gemeente. Ook voor de ge meentelijke huishouding wordt het finan ciële beleid voor een komende periode vastgelegd in cijfers, waaraan zoveel mo gelijk de hand zal worden gehouden. De gemeente doet dit echter niet elke week of elke maand, maar eens in het jaar. De ontwerp-begroting, die door Burgemeester en Wethouders wordt opgesteld, komt ten slotte terecht in de gemeenteraad. Dit col lege, dat aan het hoofd van de gemeente staat, moet dit belangrijke stuk net als ieder voorstel van B. en W. goedkeuren. In de practijk gebeurt het vaak, dat de raad op enkele punten met het college van Bur gemeester en Wethouders van mening ver schilt en dan een beslissing neemt, die niet in overeenstemming is met het voorgestelde. Zo is men deze keer bijvoorbeeld afgewe ken van de opvatting van B. en W., dat dc militaire tehuizen niet door de gemeente gesubsidieerd hoeven te worden, omdat dit een zaak van het rijk is. De gemeentebegroting heeft telkens betrek king op de periode van één kalenderjaar, zodat zij eigenlijk zo tijdig ingediend moet worden dat de begrotingsvergadering nog in het oude jaar kan worden gehouden. Dit jaar is er echter een vrij aanzienlijke ver traging geweest bij 't indienen van de ont werp-begroting, zodat ook de begrotings vergadering pas vrij laat kon worden ge houden. liet werd Woensdag 11 Februari voordat de gemeenteraad dit hoogtepunt van haar werkzaamheden kon verrichten. De begroting voor 1952 was echter nog later, deze kwam pas op 20 Mei van het vorige jaar bij de raad in behandeling. Dit was een gevolg van de achterstand, die bij de gemeente was ontstaan, onder meer door het werk voor dc burgerzin-lening. Men ziet dat de gemeente thans dus een flink stuk is ingelopen, maar dit neemt niet weg, dat de raad moest beslissen over een begroting, die al bijna anderhalve maand in werking was. „De Leeuwarder Gemeenschap" wil in dit nummer de lezers een eenvoudig overzicht geven van dc inhoud van de Leeuwarder gemeentebegroting voor het jaar 1953. Wij menen, dat het daarbij niet gewenst is ons in allerlei details te verdiepen, want dan zouden de lezers door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Trouwens, wie zich uitvoerig in dit lijvige stuk wil verdiepen, kan daarvoor wel de gelegenheid vinden, bijvoorbeeld door de begroting eens aan een raadslid ter inzage te vragen of zich met de gemeente in verbinding te stellen. Onbescheiden is een dergelijk verzoek geenszins, want de begroting is openbaar. Hoe is de gemeentebegroting ingericht? Men kan, om te beginnen, een scheiding maken tussen de gewone dienst en de kapi- taaldienst. Aan de laatste, handelend over (Slot onderaan pagina 3) (N 9 7 G V OI-KS H 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1953 | | pagina 2