HET GRACHTENPROBLEEM Wij zouden onze taak zijn voorbijgescho ten, wanneer we het Leeuwarder publiek een probleem hadden voorgelegd, waarvan het „nu eenmaal" geen verstand heeft. OP dit punt zijn we het dan ook volkomen on eens met de opvatting van de schrijver van dit ingezonden stuk. Hij ontzegt het publiek mee te spreken over een kwestie, waarbij ieder belang heeft en waarvoor dus ieder belangstelling zou kunnen hebben. Zo lang men zich houdt aan de principiële vraag „dempen of niet dempen", mag men ieder in staat achten een oordeel te vormen en een standpunt te bepalen. Daarvoor zijn geen speciale bekwaamheden nodig: het zou anders worden wanneer wij vroegen o p welke manier de grachten ge dempt moeten worden. Dit is een zaak voor deskundigen. Met het gebrek aan inzicht bij de deel nemers aan onze prijsvraag is het. dunkt ons, nogal meegevallen. Toch willen wij deze inzender het woord niet onthouden, o.m. omdat hij interessante vergelijkingen maakt met andere steden. Hierbij doe ik U nog enkele opmerkingen toekomen, betreffende de door U uitge schreven prijsvraag aangaande graehtdem- ping. Naar door U in het Januarinummer werd medegedeeld, was het aantal ingekomen brieven niet groot. Dit is een aanwijzing, dat een dergelijk probleem geheel buiten het grote publiek omgaat. Dit heeft alleen maar oog voor en oordeel over zijn eigen particuliere belangen, en misschien ook nog voor enkele ideële zaken, zoals b.v. de wa tersnoodcollecte, e.d., maar daarmee is dan alles gezegd. Het publiek heeft er nu een maal geen verstand van behalve het gering aantal ingekomen brie ven blijkt dit vooral ook uit de inhoud er van. Dan komt er nog bij, dat het nu eenmaal moeilijk blijkt voor me nigeen om 'n probleem of zaak objectief te be oordelen. Men kan daarom, wanneer er op een dergelijk gebied iets moet worden ondernomen, het best het grote publiek er buiten laten, en contact zoeken met de enkele figuren, die een beter inzicht heb ben. Dit is dan ook het belangrijkste resul taat van de prijsvraag: de inhoud van de brieven zegt mij weinig.") Thans de demping zelf. Het valt op, wan neer men de brieven van beide partijen leest, over hoe weinig gegevens en inzicht er wordt beschikt door de schrijvers, en hoe men, als gevolg van subjectieve beoorde ling, een pro- of een contra-demper is. Dit nu is geheel onjuist: Om uit te maken, of er gedempt moet worden dan wel niet, dient streng zakelijk te worden nagegaan, waarbij de stad Leeuwarden, hoofdstad der provincie Friesland, centrum van Noord- Nederland, het meest gebaat is, daarbij in aanmerking genomen de al dan niet be staande verantwoordelijkheid, die de stad met betrekking tot zijn grachten jegens de gemeenschap heeft. Het blijkt dan, dat 't probleem zoveel kan ten heeft, dat ook de bekroonde inzenders een en ander over 't hoofd hebben gezien. Thans is er evenwicht in verhoudingen, zo wel op Voorstreek, Naauw, als Nieuwestad: overal heeft zich een bebouwing ontwik keld, die harmonieert met de grachten, en waarin geen enkel storend element op treedt, ondanks de verschillende breedten der straten en de onregelmatige vormen. Hoewel er langs de Voorstreek in 't alge meen geen grote gebouwen staan, als b.v. op de Nieuwestad, maakt de Voorstreek toch niet een kleinsteedse indruk. Maar hoe wordt dit bij demping? De door U gepubli ceerde imaginaire situatie is duidelijk ge- ook met de Leeuwarder grachten kunnen gebeuren bij demping, maar dan is 't nood zakelijk, dat terstond bij de demping de be bouwing aan weerskanten wordt afgebro ken en in passende stijl weer opgebouwd. Enkele panden, als Centraal Apotheek, Amelandshuis, en misschien de Nieuwestad geheel konden blijven staan, terwijl de St. Bonifatiuskerk ontmanteld kon worden. De kosten hiervan zouden, gerekend over een 400 winkelpanden (per pand geschat op 50.000) in totaal bedragen een 20 millioen gulden. Met dit bedrag zou een eventuele dempingsbegroting noeg: deze leert ondubbelzinnig hoe het niet moet! De foto vertoont een verstoord evenwicht: een in verband met de omge ving te brede, stille straat, een te kleine be bouwing, kortom: ze geeft geheel het idee van een provinciestad. Vergelijk de Venne te Winschoten en de Heilige Weg te Har- lingen, en vooral ook de Hoofdstraat te Hoogeveen, die door de demping in 1948 finaal bedorven is. Aan de andere kant evenwel zou door dem ping zeer goed een eersterangsstraat kun nen ontstaan. Denk aan de Rozengracht te Amsterdam, zomede het gedempte gedeelte van het Damrak, welke beide een royale in druk maken. Ditzelfde zou ongetwijfeld verhoogd moeten wor den. Zonder dit is dem ping ontoelaatbaar, ter wijl met dit een zeer royale straat zou kun nen ontstaan: de Voor streek zou een soort Rozengracht te Amster- dam kunnen worden, en de Nieuwestad een soort Vischmarkt te Groningen, welke laatste mogelijk ook een gedempt water is. Een voorbeeld hier ter stede is ook de gedempte Oude Gracht op het Zaailand, waar, mits men zorgt voor een monumentale inrichting van dit grote plein, een oplossing ontstaan kan, die verre superieur is aan de situatie van ruim een eeuw geleden. Verder dient nauw keurig te worden nagegaan of demping be sparing oplevert, doordat het onderhoud van walmuren e.d. wegvalt, en, zo ja, hoe veel, of dat deze besparing weer gecompen seerd wordt door andere uitgaven. Het is dus niet zo eenvoudig als door het publick wordt gedacht. Wat liet probleem der auto's langs de liet Stadhouderlijk Hof en het Stadhuis omstreeks 1800.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1953 | | pagina 6