r Voor of tegen de kermis? EEN PRIJSVRAAG-ENQUÊTE VAN „DE LEEUWARDER GEMEENSCHAP" trede gedaan en weer later, toen de elec- trische beweegkracht toegepast kon wor den, ontstonden de cake-walks, en vele andere attracties, waarbij het draaien tot een sensationeel tempo kon worden opge voerd. Het was de tijd van het echte kermisvieren in de romantische sfeer van prachtige kennis-bouwwerken en in het licht van duizenden lampjes. De kermis was ook een feest voor het oog; de kleurige, bonte ver sieringen vormden het feestelijke decor, de orgels speelden hun zoete, zwierige melo dieën en overal werd het publiek genood om binnen te komen Dat was de lichtzijde van de kermis, ook in de figuurlijke zin. De schaduwkant zag men minder goed, maar was reëler dan heel het kortstondige feest. Door de straten in de buurt van het kermisterrein zwalkten de dronken mensen en in menige huis houding werd het schaarse geld er in en kele dagen doorgejaagd. De tomeloze on stuimigheid van de feestvierders kende geen grenzen; de redelijkheid verdween en maakte plaats voor een onverantwoorde lijke lichtzinnigheid, die later dc napret zou vergallen. Er is in die tijd veel verzet tegen de kermis gerezen, verzet tegen het zinloze van dit vermaak, verzet tegen de onverantwoorde lijke gedragingen, die zoo gauw met dit vermaak gepaara gingen. Bij de groepen die steeds principieel afkerig hadden ge staan tegenover de kermis voegden zich andere. De jeugdbeweging probeerde de leden van de kermis te houden, de geheel- onbhoudersbcweging zag de kermis als een gevaarlijke aanmoediging van drankmis bruik. Maar de kermis kwam elk jaar terug en bleef draaien. Pas de laatste tientallen jaren en speciaal de jaren na de laatste oorlog schijnen de kermis in de verdrukking te hebben gebracht. Dit is echter veel min der een gevolg van een verandering in de principiële houding tegenover dit vermaak dan van de moeilijkheid, die het kermisbe- drijf heeft om de tijd bij te houden. Van de vele veranderingen, die de wereld in de laatste tientallen jaren heeft ondergaan, is die op het gebied van het amusement niet de onbelangrijkste. Vroeger vlaste men op het jaarlijks feest van de kermis, men spaarde er voor, omdat er geen andere ge legenheid was om zich te vermaken en geld uit te geven. Tegenwoordig zijn de moge lijkheden legio. Vermaak brengt de bios coop, ontspanning, ontwikkeling en ver maak bieden de sport en het verenigings leven. Dc lust tot feestvieren wordt niet meer opgekropt tot eindelijk de gelegenheid komt om alles in één keer kwijt te raken; het echte „uit de band springen" behoort veel minder dan vroeger tot de normale neigingen, omdat het gewone, alledaagse leven de mogelijkheden tot een verantwoor de ontspanning biedt. be kermis voorzietdus veel minder dan vroeger in een behoefte en zij probeert zich tegen deze voor haar onheilspellende ont wikkeling te verzetten door de bakens te verplaatsen. De statige, stijlvolle sieraden van de vroegere kermis zijn verdwenen; de stoomcarrousel bestaat niet meer, omdat 't publiek het rustige deinen van de paarden en de gondels niet sensationeel genoeg meer vindt. Er zijn nieuwe attracties uitgevonden attracties waarbij het vermaakzoekende pu bliek in tonnen en kuipen wordt rondge slingerd tot het „als vliegen" tegen de wand plakt. Het publiek komt kijken en verbaast zich, maar wanneer het zich voldoende heeft verbaasd, dan heeft het geen behoefte aan een herhaling. En de animo om actief mee te doen wordt steeds geringer, naar mate de capriolen doller worden. De rijen der echte kermisvierders worden dunner. Slechts jonge, onverschillige pret makers wagen het zich bloot te stellen aan de vernuftige capriolendie bekwame ver- maakstechnici met hun machines weten te bewerkstelligen. Vermaaksmachines, die de geest ademen van dit technische tijdperk: stalen constructies, die even onaantrekkelijk zijn als maaimachines. Waar zijn de deco rateurs van vroeger, de schilders en de beeldhouwers? Ze bestaan niet meer of ze krijgen geen kans meer. En daardoor is ook de belangrijkste aantrekkelijkheid van de kermis, de sfeer, bezig te verdwijnen. Alleen enkele oude draaimolens kunnen nog iets tonen van hun vroegere en nu verval len luister. Eens was de kermis een plaats waar ver koper en koper elkaar ontmoetten. In deze functie heeft zij geen bestaansrecht meer. Daarna werd de kermis een bont kijk- en draaispel, waar de mensen zich konden op winden en verbazen. Maar waar zijn in deze tijd, die boordevol sensaties is, de mensen die zich nog kunnen opwinden en verba zen? De laatste noodsprong van de kermis is het opbieden tegen al die sensaties, waar van de wereld zo verbijsterend vol is. Maar of dit zin heeft en of dit blijvend zal ge lukken. In dit nummer van „De Leeuwarder Gemeenschap" hebben we bijzondere aandacht besteed aan de kermis. In een critische historische beschouwing over dit jaarlijks weerkerende vermaak hebben wij geprobeerd tot een beoordeling van de betekenis van de kermis voor deze tijd en voor de toekomst te geraken. Dat onze toekomstverwachtingen niet hoog gespannen zijn, zal de lezer al spoedig duidelijk worden. Daarnaast geeft onze medewerker P. v. d. Brug indrukken over het kermis vermaak van ongeveer vijftig jaar geleden. Duidelijk blijkt daaruit, dat de kermis toen heel wat meer te bieden bad, dan nu het geval is winst is daarbij stellig, dat ook het aantal twijfelachtige vermakelijkheden in dc loop der jaren sterk is verminderd. We zouden onze lezers nu over dit onderwerp een paar vragen willen stellen. De eerste is: Heeft de kennis naar uw mening (nog) bestaansrecht? Zo uw antwoord ontkennend is, zou u dan voorstander zijn van een afschaffing daarvan of geeft u er de voorkeur aan de kennis, bij gebrek aan levenskracht, een „natuurlijke dood" te laten sterven? De tweede vraag is: Zou het naar uw mening mogelijk en wenselijk zijn een combinatie te maken tussen de kermisweek en een meer algemene feestweek in de stad, zoals we die thans in de vorm van „Leeuwarden Bonte Stad" hebben leren kennen? De kermis zou daarbij dus een onderdeel worden van een groot feest, met sport- en cultuurevenementen, een manifestatie van de middenstand in de vorm van een braderie, verder eventueel volks- en kinderspelen. Uw schriftelijk oordeel over deze beide vragen zullen we graag vóór 10 Aug. vernemen. U kunt het sturen aan het redactie-adres: Voorstreek 101—103, met op de enveloppe de vermelding „Kermis-enquète Leeuwarder Gemeenschap." Degene, die naar onze mening het best het pleit voert voor het behoud van de kermis, ontvangt daarvoor tien gulden en hetzelfde bedrag is beschikbaar voor het best gemotiveerde standpunt tegen de kermis. In bet volgende nummer hopen wij »i een overzicht te geven van de binnen gekomen brieven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1953 | | pagina 3