VAN EEN JOFFER-VAN-VROEGER AAN EEN VROUW-VAN-NU Het oorlogsmonument oud vrouwtje met een takkenbos loopt, waar soldaten zitten te dobbelen en een boze her bergier Maria en Jozef wegstuurt. En daarom kunnen vrouwen met witte kap pen rondom het geweldige hemelbed bezig zijn water in een kom te gieten, fijn lijn waad uit een houten kist te halen en luiers te warmen bij het vuur; maar het kunnen ook engelen zijn, devoot, aanbiddend. En daarom kunnen ook Maria en het Kind afgebeeld zijn tegen een gouden achtergrond, de puntige stralenkrans om het hoofd, de zware donkere kledij afgezet met zware gouden stiksels. En of het Kind nu tussen de bloemen op de aarde rust, warm in een schommelwiegje ligt of klein en koud ligt te bibberen op een dun hoopje stro het is alles goed. Want de schilders hebben aangetoond, dat de geboorte van het Kerstkind een gebeur tenis voor ons ieder persoonlijk is, die we allemaal anders zullen zien. En dan wordt Kerstmis voor ons niet het feest van rode strikjes, de lichtjes en het lekkere eten, maar het wordt het feest van de geboorte van het Kind en deze geboorte betekent vreugde voor ieder mens. U behoeft niet ver van huis te gaan om het werk van een der schilders te kunnen zien. In het Fries Museum hangt een trip tiek, oorspronkelijk uit Bolsward. waarop een liefelijke voorstelling is van Maria met het Kind op schoot, het Kind dat schijnt te zweven, evenals het engeltje met de bloe menkroon boven Maria's hoofd. Jozef, een oudere man. ziet naar binnen door het ven ster. Op de achtergrond romantische bergen en een eenzaam ezeltje. Een bak met vruch ten op de tafel; Maria en Jozef hebben elk een appel in de hand. Op het linker-luik de strenge figuur van Frans van Minnema, die het schilderij waarschijnlijk heeft doen ver vaardigen; hij is in het zwart met bruin groene mouwen en een prachtig wit hemd licht even op uit de stemmige kledij. Hij steunt met de hand op een doodshoofd;, de sterfelijkheid van de mens. Rechts knielt zijn vrouw, Wyts Jongema, met haar vier doch tertjes; ook zij is in stemmig zwart met rood bruine mouwen, het opengeslagen kerkboek ligt voor haar. De moeder draagt de witte huif; de dochtertjes in grijs-en-warm-oranje dragen fluwelen kapjes en gouden kettingen. Déze schilder zag het Kerstkind in een kamer met pilaren en zware draperieën; het uitzicht uit het raam is zéker niet Fries. Aan het Oosten doet de gehele voorstelling in het geheel niet denken. En zo zouden we nog meer negatieve opmerkingen kun nen maken. M. J. VAN HEEMSTRA. (Tekening H. W. Keikes) Op 4 Mei zal het oorlogsmonument voor Leeuwarden worden onthuld. Het ontwerp is gereed en moet nu nog in brons worden gegoten. Het beeld vertoont twee figuren, waarvan in de voorste het gevoel van wei feling en afwachting, maar ook van het verzet wordt gesymboliseerd. De steun en de bescherming van het andere deel van het volk wordt in de achterste figuur tot uit drukking gebracht. De beelden worden 2.25 meter hoog en het voetstuk van natuur steen 1.40 meter. Het comité voor het oorlogsmonument wil op dit voetstuk een korte, kernachtige tekst plaatsen en zou het op prijs stellen hiervoor suggesties van de burgerij te ont vangen. Men kan inzendingen vóór 1 Januari richten tot de secretaris van het comité, p.a. Stadhuis. war- seric het ca- ladcr kan taris, 143, i ge- hun Kind ver- s op issen taan op en- Dan ands utsje lem- laast n. een iden aria, Dan ge- don- de lder het jeel- ge- tnde ij is lim- jod- het lon- lijks dje, het jaat van van zijn niet t is ter- elk niet iets or- l°r- ior- de ige ren aar ten ten

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1954 | | pagina 11