Verplaatsing van station en omlegging van Groninger spoor lijn zou stadsaspect veranderen 13 De actieve belangstelling voor het wel en wee van de stad is over het algemeen een dun gezaaid product, maar ai en toe ontmoet men mensen, die zich diepgaand voor deze zaken interesseren en daardoor met concrete denkbeelden naar voren kunnen komen. Een van hen is ongetwijfeld onze stadgenoot drs. J. de Roos, die zich de laatste tijd in het bijzonder heelt verdiept in het probleem van de spoorwegen te Leeuwarden en, in verband daarmee, van de „cityvorming" in onze stad. Hij is daarbij gekomen met een uitgebreid en onge twijfeld vérstrekkend plan, dat onze lezers hierbij beschreven en in beeld gebracht vinden. Wij menen, dat de premie der openbaarheid niet ont houden mag worden aan deze veelomvattende studie. Door de centrumfunctie, die de stad Leeuwarden uitoefent, is het van groot belang, dat de entree der stad representatief is. In dit verband speelt de overweg aan de Schrans een belangrijke rol. De oplossing van het vraagstuk van deze overweg bestaat in het oog van velen alleen maar in het zorgen, dat het straatverkeer niet meer behoeft te wachten. Wanneer hieraan voldaan is, dan is het overweg-vraagstuk in hun oog opgelost. De werkelijkheid is echter anders. Het stadsdeel, waar de overweg is gelegen, vormt nu juist niet een bepaald grootse entree voor de rei ziger, die, aangekomen aan het station der N.S., langs de Stationsweg naar de binnenstad gaat. De Sophialaan is geen toegang tot de binnenstad en is trouwens evenmin representatief. Het negentig jaar oude stationsgebouw, clichéwerk uit de zestiger jaren der vo rige eeuw, sindsdien verschillende malen wat bijgelapt, is: a. om te beginnen, totaal verkeerd ge legen. Het front behoort gericht te zijn naar de stedebouwkundige hoofd entree van de binnenstad en dat is de Stationsweg-Wirdumerdijk, niét de Sophialaan. b. Verder is het gebouw zelf in 't geheel niet representatief, terwijl de omge ving, zowel aan de perronzijde als aan de straatzijde, vrijwat rommelig is en rijkelijk voorzien van opslag plaatsen, hokken en dergelijke, die angstvallig worden geconserveerd, als stonden ze op de monumenten lijst! Vergelijk daarmee eens de en tree te Antwerpen (Middenstaatsie), Amsterdam (C.S.), Stuttgart (Hbf.), om maar een paar willekeurige te noemen. c. Het autobusstation, waar Leeuwarden zich zo op beroemt, is in werkelijk heid een weinig representatieve in richting, die totaal verkeerd is ge legen: de afstand zowel naar en van de treinen als van en naar de bin nenstad, is veel te groot: het is aan gelegd in een rommelige achteraf- hoek. (Vergelijk het kleinere auto busstation te Gouda). Het heeft slechts een provisorisch karakter en dient zo spoedig mogelijk gecombi neerd te worden met het spoorweg station. De kwestie overweg-station is één, en moet dan ook in één keer worden opge lost door het bouwen van een nieuw stationsgebouw op de juiste plaats, waar bij dan automatisch de overweg komt te vervallen. Door de huidige situatie wordt de cen trumfunctie van de zo gunstig centraal in Noordelijk Nederland liggende stad Leeuwarden (veel meer centraal gelegen dan Groningen!) ernstig benadeeld, aan gezien Leeuwardens binnenstad een vrij kleinsteedse indruk maakt, welke indruk in hoofdzaak wordt bepaald door het as pect van de omgeving station-overweg. Een groot verschil daarmee vormt de ernstige concurrent Groningen, dat zich sedert lang een grootser aandoend aspect heeft geschapen, en als gevolg daar van dan ook bij menigeen veel meer in tel is dan Leeuwarden, niet in 't minst bij de autoriteiten, getuige het vestigen van diverse takken van dienst te Gro ningen, en het meermalen passeren van Leeuwarden (vorig jaar nog door de Amerikanen!). Hierin kan met één slag verandering worden gebracht door de bouw van een nieuw station, op de juiste plaats, wat automatisch zeer vérstrekkende gevol gen zal hebben, zoals vergroting en ver fraaiing der binnenstad. Waarschijnlijk zal dit niet eens zoveel behoeven te kosten. L.««uwwr^tw Ooar Op dit schetskaartje zijn de verschillende spoorwegplannen aangegeven. Men ziet de bestaande spoorlijnen (lijnen met halve dwarsstreepjes); bij de route „om de Noord" zou de spoorlijn van Groningen (lijn met hele dwarsstreepjes) aansluiten op die van Stiens. „Om de Zuid" zijn de mogelijkheden aangegeven met een uit kruisjes samengestelde lijn en een dikke stippellijn. De plaats van kustwerken is aangeduid met de letter K.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 15