1. ooct static*. Nieuwe Situatie Station - Ou e
f wecj.
15
Dat het rij- en voetgangersverkeer tel
kens een aantal minuten moet wachten
voor de gesloten overweg is minder erg:
daar zal geen auto om uit de stad weg
blijven.
Wèl erg is, dat door de kleinsteedse
indruk van de binnenstad Leeuwarden
veelal bij Groningen wordt achterge
steld, met als gevolg een minder bezoek
aan Leeuwarden, dan normaal zou zijn.
Men komt thans alleen maar in Leeuwar
den, als men er persé moet zijn: voor het
overige gaat men liever naar Groningen:
dat is immers een „grote stad". Deze
meermalen geconstateerde feiten te wil
len goedpraten met dooddoeners als: de
Friezen komen toch wel naar Leeuwar
den heeft weinig effect, aangezien meer
Friezen naar Groningen gaan dan men
vermoedt en de niet-Friezen en de auto
riteiten in de regel Groningen boven
Leeuwarden stellen.
Wat is nu de oplossing, die Leeuwarden
moet hebben?
1. Bouw een nieuw kopstation, 130 m
breed, loodrecht staande op het te
genwoordige en op de sporen, lopende
vanaf het nieuwe inspectiegebouw
der P.T.T. (dat er helaas zonder over
leg is neergezet, maar misschien in
het nieuwe station kan worden op
genomen) tot aan de Hofstraat. Men
krijgt dan een negental sporen. Ter
vergelijking diene, dat het tegen
woordige station Leeuwarden zeven
tot acht sporen heeft, en de Midden
staatsie te Antwerpen (kopstation)
een achttal.
2. Opruiming der bebouwing tussen
Hollanderdijk en Hofstraat, verder
enkele dienstwoningen der N.S., be
nevens een paar dienstgebouwen op
het N.S.-emplacement, welke een
hokkenkarakter hebben. In totaal
een honderdtal panden, waarvan vele
niet duur zijn: de woningen aan de
Smidsbuurt bijvoorbeeld moeten toch
worden gesaneerd.
3. Omlegging van de spoorlijn naar Gro
ningen om de Noord of om de Zuid,
zodat ze van de Westzijde het station
zullen bereiken (via de lijn der lo-
kaalspoor naar Stiens, of via het in
1951 verlaten stuk spoorlijn naar
Zwolle Plan I en II). Mochten de
N.S. er prijs op stellen de rechte lijn
door de stad te handhaven, b.v. bij
aanleg van de spoorlijn over de Af
sluitdijk en ingeval de Scandinavië-
of Noordwest-express over Leeuwar
den geleid wordt, dan zouden de
sporen naar Groningen ter plaatse
van station en overweg moeten wor
den ingegraven in een spoorweg
tunnel, zodat de trein uit het stads
beeld wordt verwijderd. (Plan III).
4. Het autobusstation, dat totaal onge
schikt is gelegen, en waar jaarlijks
geld bij moet, zou, als onderdeel van
het spoorwegstation, moeten worden
aangelegd ter plaatse van de te dem
pen sloot langs de Hollanderdijk.
Hier kan, zonder dat de machine-
loods wordt afgebroken, een dertig
tal autobussen staan.
5. De overkapping in te richten als lan
dingsplaats voor helicopters, waar
door alle soorten verkeer op één
punt worden gecentraliseerd.
De voordelen van deze oplossing zijn de
volgende:
1. Een monumentaal plein ontstaat voor
het nieuwe station, waaromheen zich
op vrij terrein een passende bebou
wing zal ontwikkelen, zodat verkre
gen wordt een representatieve entree
van de binnenstad bij aankomst per
spoor en bovendien van de belang
rijke invalsweg Schrans.
2. Verdwijnen van de spoorweg uit de
stad, waardoor van de omgeving
Spoorstraat een fraai plantsoen is te
maken. Alleen de raccordementslijn
naar de LIJEMPF zou dan door dit
plantsoen blijven lopen, met aanslui
ting Oostelijk, maar dit is geen be
zwaar. (Niet bij plan III).
3. Sanering van de Hollanderdijk, Smids
buurt e.d.
4. Een nieuwe halte (bij plan II: Leeu
warden-Zuid; bij plan I: Leeuwarden-
Oost) zou kunnen worden geopend.
Vooral de laatste dient serieus onder
ogen te worden gezien, gezien de
in de nabije toekomst te wachten
sterke uitbreiding van de stad aan de
Oostzijde. (Een halte begint pas ren
dabel te worden bij een aanliggende
stadswijk van minstens tienduizend
inwoners).
5. De Schrans, een winkelstraat met
zeventig winkels, die er thans los
bijhangt, zou door het nieuwe Sta
tionsplein aan de Wirdumerdijk wor
den verbonden, wat bevorderlijk is
voor beide.
6. Verdwijning van de overweg, op een
representatieve manier.
7. Alle soorten verkeer (lucht, spoor
weg, autobus) zullen worden gecen
traliseerd op een plaats, die er
uiteraard grootser en representatie
ver kan uitzien dan wanneer ieder
afzonderlijk wordt ondergebracht. Dit
is in het belang van alle drie, aan
gezien het aantal doorgaande reizi
gers dan allicht zal toenemen, gelijk
de ervaring leert.
8. Indien het door de verplaatsing van
de veemarkt vrijkomende terrein,
vergroot met het vrijkomende terrein
van het autobusstation, wordt be
stemd voor de bodewagens, dan had
men ook alle vormen van goederen
transport (spoorweg, weg, water) bij
elkaar, vlak bij een groot scheeps-
vaarwater.
9. Bovengenoemde oplossing is betrek
kelijk goedkoop, aangezien tijdelijke
omleggingen, e.d., hierbij weinig be
hoeven te worden uitgevoerd. De
stad ontvangt hier waarschijnlijk bij
een minimum aan kosten een maxi
mum aan verbetering.
10. Vervallen van de kosten van bewa
king van drie overwegen in de te
genwoordige Groninger lijn.
Seortgeuoow
4 turit'u
2 Ni tow Station
3- \Zervalie* Overweg-
4. Ood AutobOfeStation-
5- Nieuw Autobosstat ion
v.'/rm Nieuwe
N. &RONIN&SN PLAN X-
"W> busstation. F-,:
Beboowina St<atu>wspl«i.M- L^-i. V.»' fc-v
-> - n" I.V.CV. ..J
V' '-i-V'ot tvv,
A
"TOBKOUfTiö
fcODBTBRREIN
HUIZ.UM
N. &KON,NöeN pLAti J[