ANDERS VAN DER SLOOT
17
Als nadelen zouden kunnen worden aan
gemerkt:
1. Bij plan I en II wordt de spoorlijn 3
tot 4 km langer. Dit behoeft echter
geen bezwaar te zijn, aangezien men
dit ook in andere plaatsen aantreft.
(Bijvoorbeeld te Bremen).
2. Bij doortrekking van de spoorlijn
over de Afsluitdijk en het leiden van
de Scandinavië-express over Leeu
warden, zou deze, behalve bij plan
III), het hoofdstation niet aandoen,
maar de halte L'warden-Oost (even
tueel Zuid). (Behalve bij plan III).
3. Er zijn kunstwerken nodig. Bij plan I
een vijftal; bij plan II een tweetal;
bij plan III één.
Wanneer men de tegenwoordige
kleinsteedse situatie, die er
nooit had mogen zijn en de
stad reeds onberekenbare schade heeft
berokkend, zou handhaven, en lapmid
delen gaat toepassen, zoals tunnelbouw
bij de overweg Schrans, ombouw van de
stationshal, die er op zichzelf niet eens
onaardig uitziet, al is ze te klein, dan
zou het eigenlijke kwaad niet in de wor
tel worden aangetast, en dan zou de be
staande wantoestand voor lange tijd
worden vastgelegd, met alle gevolgen
van dien. Misschien dat zich dan in een
paar eeuwen geen gelegenheid tot ver
betering zou voordoen. Leeuwarden heeft
als niet door oorlogshandelingen getrof
fen stad toch al een achterstand bij ste
den als Rotterdam, Arnhem, Groningen,
e.d., die gedeeltelijk vernieuwd uit de
oorlog te voorschijn komen.
Leeuwarden krijgt nu een kans om zelf
te beslissen hoe het in de toekomst zal
worden aangezien: voor een grote stad,
dan wel voor een kleine stad, die als de
mindere van Groningen wordt beschouwd
en ook als zodanig behandeld. En nog
wel voor betrekkelijk weinig kosten kan
daarin verandering worden gebracht!
Er dient goed te worden beseft, dat van
de bestaande situatie, die in aanleg ver
keerd is, nooit iets behoorlijks is te
maken. Theoretisch zou men misschien,
indien men de halve binnenstad zou af
breken terwille van een geforceerde
handhaving van het stationsgebouw op
zijn verkeerde plaats, voor zeer veel
geld, iets kunnen scheppen, dat er min
of meer representatief zou uitzien, maar
daarbij zouden veranderingen dienen te
worden aangebracht in de historisch en
organisch gegroeide binnenstad. De er
varing leert, dat iets dergelijks vrijwel
altijd mislukt.
Waarschijnlijk zou Leeuwarden dan ook
door uitvoering van het boven ontwik
kelde project, met tien millioen gulden
meer bereiken dan bij een poging om
met geweld van de bestaande verkeerde
situatie iets goeds te maken, met twee
honderd millioen.
Laat Leeuwarden dus de geboden kansen
benutten!
Yn 'e joun fan de léste Septimberdei is de Ljouwter skilder
Anders van der Sloot, 72 jier aid, forstoarn. Sa't er hjir noch
op 'e foto stiet, hat mannichien him kind. De léste jierren hat
er lykwols it pinsiel net mear brükt, hwant in slepende sykte
undermine syn krêften. Dat hat in greate bisiking foar dizze
dynamyske geast west, hwant Anders van der Sloot wie
geastlik noch lang net oan 'e ein.
Hy hat net in maklik libben hawn en hy hat it himsels ek
net malclik makke. Earmoed hat meastal syn diel west en to-
freden oer syn wurk wied er net gau. Dat wurk hat ek net
altiten de weardearring krige, dy't it yn wierheit wol for-
tsjinne. Anders van der Sloot wie nou ienris net in man, dy't
mei syn wurk yn 'e moade wie. Mar dêrom hie dizze earlike
fakman fansels like goed rjocht op weardearring. It is to
hoopjen, dat dy ek nochris bliken dwaen mei troch de oan-
keap lyk as de provinsje dien hat fan in wurkstik fan
him. Hy wurdt dêrmei net mear holpen, mar de Friezen hawwe
foar harsels ek noch hwat goed to meitsjen.