5tad groeit bij Nieuwlandsweg s. 13 met een groot viaduct over de spoorlij nen en het zal niet zo heel lang meer duren of het wegverkeer, dat uit het zuiden komt en niet in de stad behoeft te zijn, kan langs deze route in het westen komen. Wanneer de nieuwe vee markt klaar is, moet immers ook dit gedeelte van de stadsrondweg klaar zijn, omdat anders die markt geen toevoer wegen heeft. Voorlopig staan echter de huizen, die op de foto zijn afgebeeld, nog aan een rustig stuk weg. Zij staan er ook nog vrij een zaam, maar ook dat zal wel heel spoedig verleden tijd zijn. Er zal hier straks druk worden gebouwd en dat geldt ook voor II et weer van de laatste tijd en I vooral de dik besneeuwde straten lokten beslist niet uit voor een flinke wandeling naar de buitenste kant van de stad. Dat zal echter weldra weer mogelijk zijn zonder al te veel kans op uitglijden en vallen. Wanneer het zover is, zouden wij u willen aanraden weer eens naar het stuk stad ten zuiden van de spoorlijn te wandelen. Daar is heel wat te zien, ook voor de mensen, die in dit steeds groeiende stadsdeel wonen. Ook zij komen, wanneer ze er niets hebben te maken, niet zo heel gemak kelijk de Nieuwlandsweg op en daar zouden wij u naar toe willen brengen. Voor het te laat is, want van dat weg getje is niet zo bar veel meer over. Het krimpt hoe langer hoe meer in en de boerenbedrijven, die er aan staan, wor den steeds meer door de stad bedreigd. Op de hierbij geplaatste foto is dat ook duidelijk te zien. De vruchtbomen links staan natuurlijk niet zo maar midden in het vrije veld. Neen, zij behoren bij een der hofsteden en uit het feit, dat die bomen nu vlak bij een blok woningen staan, blijkt wel, dat de stad die boer derij heel dicht is genaderd. Van 1950 af wordt hier het stratenplan steeds meer uitgelegd. In de zomer van dat jaar stond er op de hoek van de Nieuwlandsweg en de Hobbemastraat een dragline, die zich een weg baande naar de duplexwoningen aan de Jan van Scorelstraat. Deze moest toen nog wor den doorgetrokken op de Vincent van Goghsfraat, maar nu staan er aan die zelfde Jan van Scorelstraat al aan weers zijden etagewonjngen in drie lagen, er is een winkelcomplexje gebouwd en de gereformeerde Parkkerk is ook al in gebruik genomen. De ruimte tussen die Jan van Scorel straat en het bestaande stuk stad is in middels grotendeels volgebouwd, voor namelijk door de woningstichting Leeu- warden-Leeuwarderadeel. Er staat al een bijzondere neutrale kleuterschool en van r.k. zijde wil men er ook een kleuter school bouwen. Aan dit stuk stratenplan had men echter lang niet genoeg. Ook ten westen van de Jan van Scorelstraat is al druk gebouwd. Aan de Jan van Mabusestraat stond nog wat eenzaam school 33, maar de Dirk Boutsstraat geraakte al aardig vol. Thans is er bij die school een heel straten- complex bijgekomen. In het midden van de vorige zomer is men begonnen met de aanleg van in totaal elfduizend vierkante meter straat. De Van Loonstraat vormt de meest noor delijke begrenzing van dit nieuwe stra- tencomplex, terwijl de westelijke grens wordt gevormd door de verlengde Julia- naweg. Nog even en men zit met dit onderdeel van de stadsautoweg bij het spoor en dat is ook de bedoeling. Deze weg gaat verschillende scholen. Op het terrein achter de Parkkerk komt een christelijke ulo-school, terwijl aan de Dirk Boutsstraat de christelijke ambachtsschool is gedacht. Verder zijn er voor deze omgeving nog enkele scholenplannen in de maak. Er komt ook nog een kerk, namelijk een hervormde. Deze heeft men achter het Julianapark gedacht, met het front naar de rondweg gekeerd. Dat wordt dus in de hoek van de doorgetrokken Hobbema straat en de Julianaweg. Langs dat ver lengde van de Hobbemastraat zijn nu al twee vijvers gegraven en mettertijd zul len er nog meer komen, zodat men dan een hele keten in een groenpartij krijgt tot aan het Van Harinxmakanaal. Die vijvers zijn aangelegd ter verbete ring van de waterlozing van de huidige straten. Met een overvloedige regenval kan de bestaande riolering het water niet verwerken, omdat helemaal in de Potmarge, bij de voormalige gasfabriek van Huizum, moet worden geloosd. De vijvers zullen op dit punt de nodige verbetering brengen en straks vormen zij dan een mooi onderdeel van groot recreatiegebied, dat in deze omgeving is gedacht. Eerst zal de stad echter haar centrale riolering moeten hebben. Enfin, in zuid wordt de riolering nu al panklaar aangelegd om straks direct in het cen trale net te kunnen worden opgenomen. Dat alles is natuurlijk niet te zien op een wandeling door dit groeiende deel van de stad. Men kan echter al heel goed nagaan hoe alles er hier na verloop van niet al te veel tijd uit zal zien. En dat is heel wat anders dan de aanblik, die tot nu toe de weilanden rondom de Nieuwlandsweg boden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1956 | | pagina 13