kinderen en pte mensen achter ii|t de Fiets
Het aantal inzendingen op onze vorige verkeers-fotoprijsvraag was aanzienlijk
groter dan de eerste keer. Dit bewijst waarschijnlijk in de eerste plaats, dat
zon serie een beetje moet „inrijden" om maar eens een uitdrukking uit
het autobedrijf te gebruiken. Aan de andere kant bleek toch ook wel zeer duidelijk,
dat de hier afgebeelde overtreding over het algemeen goed bekend is bij het
publiek, al mankeert het hier en daar nog wel eens aan de details. Het ging om
het jongetje achterop de fiets, dat zo-maar op de bagagedrager zit, zonder steun
voor de voeten, voor de rug en voor de handen. Bedenkt u wel, dat aan deze drie
voorwaarden voldaan moet zijn wil het vervoer van het kind op de wettelijk
voorgeschreven manier geschieden. Denkt u dus niet klaar te zijn, wanneer de
kleine passagier de voeten in een fietstas kan steken, in de eerste plaats is de
vraag of zo n tas inderdaad een steun daarvoor is en dat is stellig niet het geval,
wanneer de beentjes er los in bengelen. Dan ontbreekt in een dergelijk geval de
rugsteun nog en evenmin is de steun meestal in de vorm van een beugel voor
de handen aanwezig. Het vasthouden aan het zadel is niet een gelijkwaardige
methode en dit is bovendien gevaarlijk, omdat de vingers van het kind tussen
de veren gekneld kunnen worden.
wonden is het kind vlug naar het na
bij zijnde Diakonessenhuis gebracht. De
vader liep er bij te huilen. Hij zal nooit
weer een kind op deze manier mee
nemen."
En nu gaan we nog even napraten over
het vervoeren van kinderen of groten,
als meerijders op een fiets. In ons eerste
artikel hebben wij u verteld waarmee
de wielrijder, die één of meer voorwer
pen op zijn fiets vervoert, rekening moet
houden. Ook het vervoer van personen
is aan voorschriften gebonden en dit
punt komt dus nu aan de orde, aan de
hand van de foto van het kind achterop
de fiets.
Dit kind, beneden de leeftijd van tien
jaar, zit niet op een doelmatige zit
plaats, met voldoende steun voor rug,
handen en voeten. De bepaling op dit
punt is in het leven geroepen om de
veiligheid van de kleine passagier te
waarborgen. Het is verschillende keren
voorgekomen, dat een kind met de voet
tussen de spaken kwam een voorbeeld
daarvan gaven wij op gezag van een
lezer-inzender hierboven en ernstige
verwondingen kunnen daarvan het ge
volg zijn. Maar ook de algemene ver
keersveiligheid kan in gevaar worden
gebracht als een wiel van de fiets wordt
geblokkeerd en de bestuurder het even
wicht verliest.
U dient verder te weten, dat met in
achtneming van de bepaling omtrent de
zitplaats de bestuurder van een fiets
hoogstens twee kinderen beneden tien
jaar mag meenemen, mits de fietser zelf
de leeftijd van achttien jaar heeft be
reikt.
Indien de bestuurder van de fiets nog
geen achttien jaar is, dan mag slechts
één passagier worden meegenomen, mits
de meerijder jonger is dan de fietser.
Een jongen van veertien jaar mag dus
geen vriendje van vijftien achterop heb
ben, wel een van dertien. Of het laatste
Bij de beoordeling van de inzendingen
bleken enkele een volkomen juist ant
woord op de gestelde vraag te geven.
Door het lot hebben wij als prijswinnaar
laten aanwijzen mevrouw E. Kuiper-
Nieuwenkamp, Achter de Hoven 263.
Zij ontvangt een postwissel ter waarde
van tien gulden. Een andere inzender,
die dus niet voor de prijs in aanmerking
kon komen, gaf in zijn brief een duidelijk
beeld van het gevaar, dat aan het ver
voeren van kinderen op een fiets zonder
zitje is verbonden. Het is de heer J. Vis
ser uit het Nieuwstraatje, die schrijft:
„Ondergetekende heelt het meegemaakt
hoe een kind van circa drie jaar met de
beentjes in het achterwiel raakte. Oor
zaak: geen voetsteuntjes, geen zitje.
Zelis geen jasbeschermer. Het geval
speelde zich al op de Spanjaardslaan.
Het kind begon ontzettend te gillen, het
rijwiel werd geblokkeerd, de vader viel
hall en hall om en het kind gleed van
de fiets op de straatweg. Met bloedende
verstandig is, ligt dan verder aan de
beoordeling van de ouders....
Een fietser boven achttien jaar mag één
persoon, ongeacht de leeftijd, mee laten
rijden. Wanneer deze passagier jonger
is dan tien jaar, dan vervalt men uiter
aard weer in de hierboven voor kinde
ren tot die leeftijd genoemde bepalingen.
Hetzelfde geldt voor een tandem. Be
halve beide berijders mag één persoon
van tien jaar en ouder worden meege
voerd, voor wie geen speciaal zitje aan
wezig behoeft te zijn. Met een tandem,
waarvan de bestuurder achttien jaar of
ouder is, mogen behalve een tweede
berijder, hoogstens twee kinderen be
neden de leeftijd van tien jaar worden
meegevoerd, mits voor beide kinderen
een doelmatig zitje aanwezig is.
Ten slotte moet men hierbij nog in het
oog houden, dat het steeds verboden is
met een voertuig (waaronder ook de
fiets wordt begrepen) te rijden, indien
de bestuurder door passagiers, lading of
op andere wijze bij het besturen wordt
gehinderd of indien er gevaar bestaat
voor het op de weg vallen van de
lading.
Ook moet elke bestuurder steeds vol
doende uitzicht naar voren, terzijde en
(al dan niet met behulp van een spiegel)
Dit is het derde artikel in onze
serie over het verkeer, speciaal
bestemd voor de fietser. Aan
de totstandkoming van deze
reeks werkt mee de heer H. J.
Snoekc, inspecteur van de Ver
keerspolitie te Leeuwarden
op het links achter hem liggende weg
gedeelte hebben. Dit voorschrift wordt
overtreden, indien voor op een fiets een
zo groot voorwerp wordt vervoerd, dat
de bestuurder daar niet overheen kan
kijken.
J ziet wel, dat er zo langzamerhand
I J heel wat regels zijn voorgeschre
ven, die men moet kennen en
toepassen als men zich met een rijwiel
op weg begeeft. Maar we zijn er nog
lang niet. We hebben tot nu toe hoofd
zakelijk die voorschriften behandeld, die
speciaal op rijwielen betrekking hebben;
daarnaast bevatten de Wegenverkeers
wet en het -reglement nog vele bepalin
gen voor voertuigen in het algemeen,
(bijvoorbeeld betreffende de voorrang,
het richtingveranderen, voorbijrijden en
inhalen, het stilstaan enz.) waarmede de
wielrijder terdege rekening dient te
houden. Wij gaan daarmede een vol
gende keer door.