kinderen en pte mensen achter ii|t de Fiets Het aantal inzendingen op onze vorige verkeers-fotoprijsvraag was aanzienlijk groter dan de eerste keer. Dit bewijst waarschijnlijk in de eerste plaats, dat zon serie een beetje moet „inrijden" om maar eens een uitdrukking uit het autobedrijf te gebruiken. Aan de andere kant bleek toch ook wel zeer duidelijk, dat de hier afgebeelde overtreding over het algemeen goed bekend is bij het publiek, al mankeert het hier en daar nog wel eens aan de details. Het ging om het jongetje achterop de fiets, dat zo-maar op de bagagedrager zit, zonder steun voor de voeten, voor de rug en voor de handen. Bedenkt u wel, dat aan deze drie voorwaarden voldaan moet zijn wil het vervoer van het kind op de wettelijk voorgeschreven manier geschieden. Denkt u dus niet klaar te zijn, wanneer de kleine passagier de voeten in een fietstas kan steken, in de eerste plaats is de vraag of zo n tas inderdaad een steun daarvoor is en dat is stellig niet het geval, wanneer de beentjes er los in bengelen. Dan ontbreekt in een dergelijk geval de rugsteun nog en evenmin is de steun meestal in de vorm van een beugel voor de handen aanwezig. Het vasthouden aan het zadel is niet een gelijkwaardige methode en dit is bovendien gevaarlijk, omdat de vingers van het kind tussen de veren gekneld kunnen worden. wonden is het kind vlug naar het na bij zijnde Diakonessenhuis gebracht. De vader liep er bij te huilen. Hij zal nooit weer een kind op deze manier mee nemen." En nu gaan we nog even napraten over het vervoeren van kinderen of groten, als meerijders op een fiets. In ons eerste artikel hebben wij u verteld waarmee de wielrijder, die één of meer voorwer pen op zijn fiets vervoert, rekening moet houden. Ook het vervoer van personen is aan voorschriften gebonden en dit punt komt dus nu aan de orde, aan de hand van de foto van het kind achterop de fiets. Dit kind, beneden de leeftijd van tien jaar, zit niet op een doelmatige zit plaats, met voldoende steun voor rug, handen en voeten. De bepaling op dit punt is in het leven geroepen om de veiligheid van de kleine passagier te waarborgen. Het is verschillende keren voorgekomen, dat een kind met de voet tussen de spaken kwam een voorbeeld daarvan gaven wij op gezag van een lezer-inzender hierboven en ernstige verwondingen kunnen daarvan het ge volg zijn. Maar ook de algemene ver keersveiligheid kan in gevaar worden gebracht als een wiel van de fiets wordt geblokkeerd en de bestuurder het even wicht verliest. U dient verder te weten, dat met in achtneming van de bepaling omtrent de zitplaats de bestuurder van een fiets hoogstens twee kinderen beneden tien jaar mag meenemen, mits de fietser zelf de leeftijd van achttien jaar heeft be reikt. Indien de bestuurder van de fiets nog geen achttien jaar is, dan mag slechts één passagier worden meegenomen, mits de meerijder jonger is dan de fietser. Een jongen van veertien jaar mag dus geen vriendje van vijftien achterop heb ben, wel een van dertien. Of het laatste Bij de beoordeling van de inzendingen bleken enkele een volkomen juist ant woord op de gestelde vraag te geven. Door het lot hebben wij als prijswinnaar laten aanwijzen mevrouw E. Kuiper- Nieuwenkamp, Achter de Hoven 263. Zij ontvangt een postwissel ter waarde van tien gulden. Een andere inzender, die dus niet voor de prijs in aanmerking kon komen, gaf in zijn brief een duidelijk beeld van het gevaar, dat aan het ver voeren van kinderen op een fiets zonder zitje is verbonden. Het is de heer J. Vis ser uit het Nieuwstraatje, die schrijft: „Ondergetekende heelt het meegemaakt hoe een kind van circa drie jaar met de beentjes in het achterwiel raakte. Oor zaak: geen voetsteuntjes, geen zitje. Zelis geen jasbeschermer. Het geval speelde zich al op de Spanjaardslaan. Het kind begon ontzettend te gillen, het rijwiel werd geblokkeerd, de vader viel hall en hall om en het kind gleed van de fiets op de straatweg. Met bloedende verstandig is, ligt dan verder aan de beoordeling van de ouders.... Een fietser boven achttien jaar mag één persoon, ongeacht de leeftijd, mee laten rijden. Wanneer deze passagier jonger is dan tien jaar, dan vervalt men uiter aard weer in de hierboven voor kinde ren tot die leeftijd genoemde bepalingen. Hetzelfde geldt voor een tandem. Be halve beide berijders mag één persoon van tien jaar en ouder worden meege voerd, voor wie geen speciaal zitje aan wezig behoeft te zijn. Met een tandem, waarvan de bestuurder achttien jaar of ouder is, mogen behalve een tweede berijder, hoogstens twee kinderen be neden de leeftijd van tien jaar worden meegevoerd, mits voor beide kinderen een doelmatig zitje aanwezig is. Ten slotte moet men hierbij nog in het oog houden, dat het steeds verboden is met een voertuig (waaronder ook de fiets wordt begrepen) te rijden, indien de bestuurder door passagiers, lading of op andere wijze bij het besturen wordt gehinderd of indien er gevaar bestaat voor het op de weg vallen van de lading. Ook moet elke bestuurder steeds vol doende uitzicht naar voren, terzijde en (al dan niet met behulp van een spiegel) Dit is het derde artikel in onze serie over het verkeer, speciaal bestemd voor de fietser. Aan de totstandkoming van deze reeks werkt mee de heer H. J. Snoekc, inspecteur van de Ver keerspolitie te Leeuwarden op het links achter hem liggende weg gedeelte hebben. Dit voorschrift wordt overtreden, indien voor op een fiets een zo groot voorwerp wordt vervoerd, dat de bestuurder daar niet overheen kan kijken. J ziet wel, dat er zo langzamerhand I J heel wat regels zijn voorgeschre ven, die men moet kennen en toepassen als men zich met een rijwiel op weg begeeft. Maar we zijn er nog lang niet. We hebben tot nu toe hoofd zakelijk die voorschriften behandeld, die speciaal op rijwielen betrekking hebben; daarnaast bevatten de Wegenverkeers wet en het -reglement nog vele bepalin gen voor voertuigen in het algemeen, (bijvoorbeeld betreffende de voorrang, het richtingveranderen, voorbijrijden en inhalen, het stilstaan enz.) waarmede de wielrijder terdege rekening dient te houden. Wij gaan daarmede een vol gende keer door.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1956 | | pagina 2