„HET BAKES"
BRITISH SEASON
v"-"-
v....,-,,.:-:..-.
.Jit®!/'
De British Season heeft Friesland en in
het bijzonder Leeuwarden een manifesta
tie gebracht van Britse kunstuitingen. Het
Frysk Orkest speelde, met de pianist
Colin Horsley, Engelse muziek, de Second
Tactical Airforce Band concerteerde in
de Prinsentuin en een studentengezel
schap uit Cambridge speelde in de Har
monie „As You Like It" van Shakespeare.
Een tentoonstelling van Britse aquarellen
in het Fries Museum en een expositie van
Schotse ambachtskunst in het Kunstcen
trum Prinsentuin stelden het Leeuwarder
publiek in de gelegenheid kennis te ma
ken met deze vormen van kunst en kunst
nijverheid.
Men beweert te veel, wanneer men zegt,
dat deze Britse manifestatie onder ruime
kringen van de bevolking weerklank
heeft gevonden. Van een bevredigend
aantal bezoekers kon eigenlijk alleen
maar worden gesproken bij de Shake-
speare-uitvoering in de Harmonie; bevre
digend was hier ook en vooral de samen
stelling van het publiek, waaronder vele
scholieren en bezoekers van buiten de
stad (zelfs van buiten de provincie) wa
ren. Hier manifesteerde Leeuwarden zich
als cultureel centrum voor een groot ge
bied op een wijze, die haar plaats als
provinciale hoofdstad alle eer aandeed.
Voor de rest bleef de belangstelling be
neden de toch waarlijk niet erg ruime
maat, die de organisatoren bij het voor
bereidende werk voor ogen heeft ge
staan. En daardoor is ongetwijfeld de
vraag gerezen of deze British Season aan
„Londen naar Leeuwarden" vermeldde
de dubbeldekker, die tijdens de British
Season een opvallende verschijning
was in de straten van de
Friese hoofdstad.
haar doel heeft beantwoord. In zekere
zin is dit ongetwijfeld het geval; het pro
gramma stond op hoog niveau en dus
kan men van het ongelijk der thuisblij
vers overtuigd zijn. Een andere vraag is
echter of met deze troostrijke gedachte
alles is gezegd wat over een dergelijke
manifestatie is te zeggen.
Men kan zich bijvoorbeeld afvragen of en
in hoeverre kunstuitingen, die door
slechts weinigen worden begeerd en be
grepen, met elkaar een culturele mani
festatie kunnen vormen. Natuurlijk; zo
ergens dan mag stellig op dit gebied de
minderheid niet door de meerderheid
worden verdrukt. En evenzeer zal men
de wensen van een meerderheid moeten
wederstreven, wanneer deze zich verzet
ten tegen de objectieve normen van het
cultureel verantwoorde. Maar binnen de
grenzen van wat mogelijk en verant
woord is, biedt het cultuurpatroon zo
veel schakeringen, dat men bij manifesta
ties, die de pretentie hebben breed opge
zet te zijn, tot een moeilijk aanvaardbare
selectie komt, wanneer alleen muziek,
toneel en beeldende kunst aan de orde
worden gesteld. En deze selectie werkt
uiteraad door naar de kring der belang
stellenden, die al gauw komt te bestaan
uit een beperkte kring van belangstellen
den, waarbij men ook nog voor de vraag
Financiële nood bij ver
heugende activiteit
„Het Baken" wijst in haar jaarverslag
óver 1956 op de merkwaardige en veront
rustende situatie, dat een toeneming der
activiteiten, die op zichzelf zeer verheu
gend is, deze stichting hoe langer hoe
verder in het financiële moeras brengt.
Er is een sterke toename van het aantal
cursisten, vooral als gevolg van het feit,
dat de lesgelden aanzienlijk konden wor
den verlaagd door inschakeling van het
cursuswerk in de bestaande Nijverheids-
onderwijs-subsidieregeling. De andere
kant van de medaille is echter, dat alle
lesgelden aan het rijk vervallen, zodat
„Het Baken" uit de opbrengst hiervan
geen andere activiteiten (gedeeltelijk)
kan financieren. Zo zijn grote moeilijkhe
den ontstaan voor de bibliotheek, het
organiseren van lezingen, van filmvoor
stellingen enzovoort. Sommige van deze
activiteiten moesten sterk worden inge
krompen, terwijl desondanks het tekort
op het zogenaamde sociale gedeelte van
het Bakenwerk aanzienlijk toenam.
„De financiële situatie is derhalve inge
wikkelder en somberder dan ooit, on
danks alle inspanning, die bestuur en
personeel zich getroosten om hierin ver
andering té brengen. Komt er niet spoe
dig een wijziging ten goede, dan zal het
bestuur zich genoodzaakt zien de sociale
activiteiten geheel stop te zetten, terwijl
dan alleen de nieuwe school voor part
time-onderwijs aan volwassenen over
blijft. Dit nu is volkomen ondenkbaar;
ook het zogenaamde schoolgedeelte zou
hiervan een verschralende invloed onder
gaan", zo zegt het bestuur.
De vraag hoe „Het Baken uit de finan
ciële nood kan worden geholpen is nog
niet beantwoord, maar wel worden er
pogingen in het werk gesteld om deze
nuttige instelling een geldelijke injectie
toe te dienen.
komt te staan hoevelen van hen zich op
grond van hun plaats in de samenleving
verplicht voelen officieel van hun be
langstelling te getuigen.
Wil men deze kring doorbreken, dan zal
het ivoren torentje van de kunst geen op
zichzelf staand bouwwerk kunnen zijn,
maar een deel (wat ons betreft: de be
kroning) van het grote gebouw van de
cultuur, dat alles bevat wat de mens doet
of graag wil doen om zich aan de alle
daagse sleur te onttrekken en van het
leven méér te maken dan „het naakte
bestaan". In dit verband dringt zich wel
in de allereerste plaats de sport naar vo
ren als een der levenskrachtigste „le
vensversieringen". Wanneer men deze bij
de manifestatie van Engeland, dat toch de
bakermat van vele sporten is, aan de
orde had laten komen, dan zou een groot
publiek meer van deze British Season
hebben gemerkt dan nu het geval was.
Want nu moesten de Londense dubbel
dekker en de Britse winkelversieringen
vrijwel alleen zorgen voor het naar bui
ten gerichte effect.