„HET BAKES" BRITISH SEASON v"-"- v....,-,,.:-:..-. .Jit®!/' De British Season heeft Friesland en in het bijzonder Leeuwarden een manifesta tie gebracht van Britse kunstuitingen. Het Frysk Orkest speelde, met de pianist Colin Horsley, Engelse muziek, de Second Tactical Airforce Band concerteerde in de Prinsentuin en een studentengezel schap uit Cambridge speelde in de Har monie „As You Like It" van Shakespeare. Een tentoonstelling van Britse aquarellen in het Fries Museum en een expositie van Schotse ambachtskunst in het Kunstcen trum Prinsentuin stelden het Leeuwarder publiek in de gelegenheid kennis te ma ken met deze vormen van kunst en kunst nijverheid. Men beweert te veel, wanneer men zegt, dat deze Britse manifestatie onder ruime kringen van de bevolking weerklank heeft gevonden. Van een bevredigend aantal bezoekers kon eigenlijk alleen maar worden gesproken bij de Shake- speare-uitvoering in de Harmonie; bevre digend was hier ook en vooral de samen stelling van het publiek, waaronder vele scholieren en bezoekers van buiten de stad (zelfs van buiten de provincie) wa ren. Hier manifesteerde Leeuwarden zich als cultureel centrum voor een groot ge bied op een wijze, die haar plaats als provinciale hoofdstad alle eer aandeed. Voor de rest bleef de belangstelling be neden de toch waarlijk niet erg ruime maat, die de organisatoren bij het voor bereidende werk voor ogen heeft ge staan. En daardoor is ongetwijfeld de vraag gerezen of deze British Season aan „Londen naar Leeuwarden" vermeldde de dubbeldekker, die tijdens de British Season een opvallende verschijning was in de straten van de Friese hoofdstad. haar doel heeft beantwoord. In zekere zin is dit ongetwijfeld het geval; het pro gramma stond op hoog niveau en dus kan men van het ongelijk der thuisblij vers overtuigd zijn. Een andere vraag is echter of met deze troostrijke gedachte alles is gezegd wat over een dergelijke manifestatie is te zeggen. Men kan zich bijvoorbeeld afvragen of en in hoeverre kunstuitingen, die door slechts weinigen worden begeerd en be grepen, met elkaar een culturele mani festatie kunnen vormen. Natuurlijk; zo ergens dan mag stellig op dit gebied de minderheid niet door de meerderheid worden verdrukt. En evenzeer zal men de wensen van een meerderheid moeten wederstreven, wanneer deze zich verzet ten tegen de objectieve normen van het cultureel verantwoorde. Maar binnen de grenzen van wat mogelijk en verant woord is, biedt het cultuurpatroon zo veel schakeringen, dat men bij manifesta ties, die de pretentie hebben breed opge zet te zijn, tot een moeilijk aanvaardbare selectie komt, wanneer alleen muziek, toneel en beeldende kunst aan de orde worden gesteld. En deze selectie werkt uiteraad door naar de kring der belang stellenden, die al gauw komt te bestaan uit een beperkte kring van belangstellen den, waarbij men ook nog voor de vraag Financiële nood bij ver heugende activiteit „Het Baken" wijst in haar jaarverslag óver 1956 op de merkwaardige en veront rustende situatie, dat een toeneming der activiteiten, die op zichzelf zeer verheu gend is, deze stichting hoe langer hoe verder in het financiële moeras brengt. Er is een sterke toename van het aantal cursisten, vooral als gevolg van het feit, dat de lesgelden aanzienlijk konden wor den verlaagd door inschakeling van het cursuswerk in de bestaande Nijverheids- onderwijs-subsidieregeling. De andere kant van de medaille is echter, dat alle lesgelden aan het rijk vervallen, zodat „Het Baken" uit de opbrengst hiervan geen andere activiteiten (gedeeltelijk) kan financieren. Zo zijn grote moeilijkhe den ontstaan voor de bibliotheek, het organiseren van lezingen, van filmvoor stellingen enzovoort. Sommige van deze activiteiten moesten sterk worden inge krompen, terwijl desondanks het tekort op het zogenaamde sociale gedeelte van het Bakenwerk aanzienlijk toenam. „De financiële situatie is derhalve inge wikkelder en somberder dan ooit, on danks alle inspanning, die bestuur en personeel zich getroosten om hierin ver andering té brengen. Komt er niet spoe dig een wijziging ten goede, dan zal het bestuur zich genoodzaakt zien de sociale activiteiten geheel stop te zetten, terwijl dan alleen de nieuwe school voor part time-onderwijs aan volwassenen over blijft. Dit nu is volkomen ondenkbaar; ook het zogenaamde schoolgedeelte zou hiervan een verschralende invloed onder gaan", zo zegt het bestuur. De vraag hoe „Het Baken uit de finan ciële nood kan worden geholpen is nog niet beantwoord, maar wel worden er pogingen in het werk gesteld om deze nuttige instelling een geldelijke injectie toe te dienen. komt te staan hoevelen van hen zich op grond van hun plaats in de samenleving verplicht voelen officieel van hun be langstelling te getuigen. Wil men deze kring doorbreken, dan zal het ivoren torentje van de kunst geen op zichzelf staand bouwwerk kunnen zijn, maar een deel (wat ons betreft: de be kroning) van het grote gebouw van de cultuur, dat alles bevat wat de mens doet of graag wil doen om zich aan de alle daagse sleur te onttrekken en van het leven méér te maken dan „het naakte bestaan". In dit verband dringt zich wel in de allereerste plaats de sport naar vo ren als een der levenskrachtigste „le vensversieringen". Wanneer men deze bij de manifestatie van Engeland, dat toch de bakermat van vele sporten is, aan de orde had laten komen, dan zou een groot publiek meer van deze British Season hebben gemerkt dan nu het geval was. Want nu moesten de Londense dubbel dekker en de Britse winkelversieringen vrijwel alleen zorgen voor het naar bui ten gerichte effect.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1957 | | pagina 3