Koek en koekplanken hebben rijke symboliek De nieuwe Singer-serie is uit SINGER MAATSCHAPPIJ N.V. KOSTBAARHEDEN UIT DE OTTEMA-KINGMA STICHTING 3 Singer is de kwaliteits-naaimachine fjj Gratis stop- en borduur-cursussen Wij repareren alle soorten naai machines vakkundig Vraagt vrijblijvend demonstratie Desverlangd op gemakkelijke betalingsconditie Leeuwarden, Nieuwestad 119 - Telefoon 0 5100-4182 Onze auto's komen vrijblijvend bij U thuis Honig is een der oudste geneesmiddelen, vandaar dat men in de symbolen-koeken honig verwerkte. Én de dames van het „verguld-avondje" uit de Camera Obscura zullen niet gewe ten hebben dat het aanbrengen van het goud het symbool was van de terugkerende zon en haar gouden stralen. Wilt u oude koekplanken zien? U behoeft slechts naar de musea en oudheidskamers van uw stad en uw provincie te gaan. En wanneer u figuren van taai en speculaas hebt gegeten, heeft u een zeer oude traditie voortgezet. M. J. VAN HEEMSTRA Zo is dan ook alweer het jaar 1957 langs ons heen gesneld en we wrijven ons even de ogen uit als we bemerken dat dit alweer het laatste artikeltje is van een jaar, dat zo kort geleden scheen begonnen te zijn! In de maand decem ber plegen we veel zoets en lekkers te verorberen en dus zochten we in de boekerij van de Ottema-Kingma Stichting of daar ook iets over geschreven was. En natuurlijk vonden we een boekje dat over zoetigheden gaat en wel speciaal over de „koek", een artikel dat in Friesland niet meer weg te denken zou zijn, „Koekplanken als volkskunst" door R. Houwink Hzn. heet het. Volkskunst? Is dat niet het maken van meubels en potten en pannen en andere huiselijke gebruiksvoorwerpen? Inder daad, en als zodanig horen de koekplanken er ook bij, want de mensen namen voor de koek-vorm de motieven die hen in het dagelijks leven bezig hielden en die zij ook van steen, hout of metaal vervaardigden. In het hierboven genoemde boekje lazen wij dat de oor spronkelijke dieren-offers, die aan de godheid werden ge bracht, later zijn vervangen door een beeltenis van dat dier in koek, de zg. offer-koeken. De midwinntertijd, wanneer de zon het laagst staat en de duisternis de overhand schijnt te krijgen, was natuurlijk een geëigende periode voor het bren gen van offers. En als dan de zon weer stijgende was en de wedergeboorte van de aarde een feit werd, dan was het de tijd van feestvieren. Behalve de figuren der offerdieren kreeg men dus ook de symbolische figuren van opstanding en vernieuwing. De Jaargod (als ruiter te paard), Moeder Aarde (een spinster of een karnster naast de levensboom, ook wel een zeemeermin), symbolen van de midwinter zonnewende (hert, bok, varken, zwaan en haan) al deze beelden komen van heel ver op ons toe. In de Sint Nicolaasfiguur vindt men de vroegere Jaargod terug de ruiter te paard. Hij wordt vergezeld van een zwarte knecht, die de duisternis van de onderwereld sym boliseert. Maar niemand van ons denkt aan deze symbolen wanneer we de oude Sint-uit-Spanje aan zien komen en waarschijnlijk denken we dat Zwarte Piet er bij hoort, om dat Spanje zo dicht bij Afrika ligt! Men dacht zich bij de wedergeboorte van de aarde ook de wedergeboorte van de mens; de zielen der gestorven voor ouders keerden in de familie terug om wedergeboren te worden. Men maakte dus koekfiguren van mannen en vrou wen en at deze op, waarmee men symbolisch de voorouders weer tot in de eigen kring deed terugkeren. Zelfs het zetten van de schoen of de klomp gaat terug op zeer oude tijden: de voetstappen van de Jaargod duiden op de wedergeboorte, de terugkeer van het leven. En het schip (dat tegenwoordig uit Spanje heet te komen) schijnt het symbool te zijn van het dodenschip, waarop de Jaargod in de wateren der duisternis verdween/Maar de Jaargod komt ook weer met een schip terug en dit schip kan niet alleen varen, het kan ook op het land rijden, zodat men behalve het schip ook de koets in koek uitbeelde. GROTE FIGUREN OP KOEKPLANKEN. Links boven koning Willem III, rechts boven koningin Wilhelmina, links beneden Jan van Speyk, rechts beneden prins Willem III collectie H. Halbertsma, Amsterdam)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1957 | | pagina 3