m ■f t Jfe 3 i jgt L/1 w ,-ijysIK. ■Bilj 'èmSÊÈêI door zijn lagere acte tekenen en geeft les aan de opleiding voor kleuterleid sters en de Rijkskweekschool -zich langzaam maar zeker naar een zelfde stijl beweegt. Veldkamps kijk op velerlei za ken heeft zich, schijnt ons, verduurzaamd. Zijn bemoeienissen met het toneel heb ben hem een wat beschouwelijke inslag gegeven. Een beetje griezelig is dit wel, omdat hij de mensen niet alleen op het toneel, maar ook in het dagelijkse leven onder een bepaalde belichting, tegen een bepaalde achtergrond en in een bepaalde ruimte ziet. Wanneer men de echte wereld zo van zelf dompelt in die van de schone schijn, dan is men wel bezeten door het toneel, al heeft men dan ook nauwelijks als spe ler het toneel betreden. Het is het fasci nerende spel van kleur, licht-donker en het levendig beweeg der toneelspelers wat Veldkamp zo bekoort. Het is ook de groei van het décor naar een levendiger enscenering. De op het toneel nageboot ste werkelijkheid door het décor ruimde in de 20ste eeuw, en vooral in de na oorlogse jaren, plaats in voor slechts een aanduiding, maar dan ook een sterk ge karakteriseerde suggestie, van die wer kelijkheid. Bij het moderne décor wordt wat aan de fantasie der kijkers overgelaten. De toe schouwer wordt door eigen activiteit zeker meer bij het toneel betrokken. Vroeger was een kamer op het toneel een gesloten ruimte, vierkant of trape ziumvormig. Nu heeft zo'n kamer een veel interessantere plattegrond met soms aardige plaatsingen van trappen, bor dessen, enz. Voor andere dan interieurs was een achterdoek met aan weerskan ten van het toneel een aantal zijstukken, de zgn. coulissen, regel; Daarna prefe reerde men een achterdoek met een aan tal losstaande lage en of hoge zetstuk ken, die met hun vrij strak gehouden om trekken afsteken tegen het achterdoek en de dieptewerking versterken. Het modernste décor is een zwart doek, zo wel achterdoek als coulissen vervangend. Precies afgestelde zwakke of sterke licht bundels geven de in deze zwarte ruimte opgestelde zetstukken een buitengewoon sfeervolle en levendige verschijning. Natuurlijk is ook op het toneel de in vloedvan de abstracte vormgeving merk baar. De deformatie, het met een bepaal de bedoeling opzettelijk overdrijven van de vormen, der losse zetstukken, is reeds de eerste stap naar een abstract décor. Met een goed gebruik, ook bij de spelers van spot-light, dat ieder detail zoals bij de film de close-up sterk naar vo ren haalt, krijgen de onderdelen bijzon dere betekenis en zijn vol verrassende mogelijkheden bij het opvoeren van een modern stuk. Veldkamp zou gaarne eens zo'n modern décor maken. Jammer genoeg worden er weinig echt moderne stukken geschre ven. Het publiek, zegt men in de toneel wereld, is er nog niet rijp voor. Ieder décor heeft een aparte sfeer pas send bij een bepaald toneelstuk. Het moet mede de sfeer van het stuk helpen bepa len. Daarom waren de décors van Veld kamp voor het Bonifatius-spel te Dok- kum, voor de operette „De Huzaren van Villar", voor het openluchtspel in de no- taristuin te Jorwerd, voor Tetman de Vries, het Noordelijk Toneel onder lei ding van A. Gerlach, Westra, Quick, enz. enz., allemaal anders. E. K. Veel décors maakte Veldkamp voor de Sint Nicolaas-uitvoeringen van de openbare scholen, in de Harmonie. Hier ziet u een schetsontwerp voor één der vier décors voor ,,De Gelaarsde Kat". De lucht is achterdoek. De heuvel en het kasteel zijn los voorstaande achterste zetstukken. Los staat ook de brug, wat groen en enkele bomen. Rechts en links staan ook nog wat bomen, die het voorste stuk van het toneel in twee achter elkaar liggende en in elkaar overlopende plattegronden, met dieptewerking verdelen. I mmm ■l>. iS,r;g JF •- is* Xfr'V ntïrMinr

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 13