m
■f t
Jfe
3 i jgt L/1
w
,-ijysIK.
■Bilj
'èmSÊÈêI
door zijn lagere acte tekenen en geeft
les aan de opleiding voor kleuterleid
sters en de Rijkskweekschool -zich
langzaam maar zeker naar een zelfde stijl
beweegt. Veldkamps kijk op velerlei za
ken heeft zich, schijnt ons, verduurzaamd.
Zijn bemoeienissen met het toneel heb
ben hem een wat beschouwelijke inslag
gegeven. Een beetje griezelig is dit wel,
omdat hij de mensen niet alleen op het
toneel, maar ook in het dagelijkse leven
onder een bepaalde belichting, tegen een
bepaalde achtergrond en in een bepaalde
ruimte ziet.
Wanneer men de echte wereld zo van
zelf dompelt in die van de schone schijn,
dan is men wel bezeten door het toneel,
al heeft men dan ook nauwelijks als spe
ler het toneel betreden. Het is het fasci
nerende spel van kleur, licht-donker en
het levendig beweeg der toneelspelers
wat Veldkamp zo bekoort. Het is ook de
groei van het décor naar een levendiger
enscenering. De op het toneel nageboot
ste werkelijkheid door het décor ruimde
in de 20ste eeuw, en vooral in de na
oorlogse jaren, plaats in voor slechts een
aanduiding, maar dan ook een sterk ge
karakteriseerde suggestie, van die wer
kelijkheid.
Bij het moderne décor wordt wat aan de
fantasie der kijkers overgelaten. De toe
schouwer wordt door eigen activiteit
zeker meer bij het toneel betrokken.
Vroeger was een kamer op het toneel
een gesloten ruimte, vierkant of trape
ziumvormig. Nu heeft zo'n kamer een
veel interessantere plattegrond met soms
aardige plaatsingen van trappen, bor
dessen, enz. Voor andere dan interieurs
was een achterdoek met aan weerskan
ten van het toneel een aantal zijstukken,
de zgn. coulissen, regel; Daarna prefe
reerde men een achterdoek met een aan
tal losstaande lage en of hoge zetstuk
ken, die met hun vrij strak gehouden om
trekken afsteken tegen het achterdoek
en de dieptewerking versterken. Het
modernste décor is een zwart doek, zo
wel achterdoek als coulissen vervangend.
Precies afgestelde zwakke of sterke licht
bundels geven de in deze zwarte ruimte
opgestelde zetstukken een buitengewoon
sfeervolle en levendige verschijning.
Natuurlijk is ook op het toneel de in
vloedvan de abstracte vormgeving merk
baar. De deformatie, het met een bepaal
de bedoeling opzettelijk overdrijven van
de vormen, der losse zetstukken, is reeds
de eerste stap naar een abstract décor.
Met een goed gebruik, ook bij de spelers
van spot-light, dat ieder detail zoals
bij de film de close-up sterk naar vo
ren haalt, krijgen de onderdelen bijzon
dere betekenis en zijn vol verrassende
mogelijkheden bij het opvoeren van een
modern stuk.
Veldkamp zou gaarne eens zo'n modern
décor maken. Jammer genoeg worden er
weinig echt moderne stukken geschre
ven. Het publiek, zegt men in de toneel
wereld, is er nog niet rijp voor.
Ieder décor heeft een aparte sfeer pas
send bij een bepaald toneelstuk. Het moet
mede de sfeer van het stuk helpen bepa
len. Daarom waren de décors van Veld
kamp voor het Bonifatius-spel te Dok-
kum, voor de operette „De Huzaren van
Villar", voor het openluchtspel in de no-
taristuin te Jorwerd, voor Tetman de
Vries, het Noordelijk Toneel onder lei
ding van A. Gerlach, Westra, Quick, enz.
enz., allemaal anders.
E. K.
Veel décors maakte Veldkamp
voor de Sint Nicolaas-uitvoeringen
van de openbare scholen,
in de Harmonie.
Hier ziet u een schetsontwerp
voor één der vier décors voor
,,De Gelaarsde Kat".
De lucht is achterdoek.
De heuvel en het kasteel
zijn los voorstaande achterste
zetstukken.
Los staat ook de brug, wat groen
en enkele bomen.
Rechts en links staan ook nog wat
bomen, die het voorste stuk
van het toneel in twee achter elkaar
liggende en in elkaar overlopende
plattegronden, met dieptewerking
verdelen.
I
mmm
■l>. iS,r;g
JF
•- is*
Xfr'V ntïrMinr