SINGER MAATSCHAPPI) N.V. Singer is de kwaliteits naaimachine 9 Tijdelijke prijsverlaging van SINGER Zig-zag machines Wij repareren alle soorten naaimachines vakkundig Naaimachines desverlangd op gemakkelijke betalingstermijnen GRATIS stop- en borduurcursus NIEUWESTAD 119 - LEEUWARDEN Telefoon 24182 Onze eigen auto's komen door geheel Friesland oude aanleer-methoden. „Het precies natekenen op voor alle dingen dezelfde wijze en dan nog zonder het karakter der dingen te moeten benaderen is ouderwets", zegt zij. Op de kunstnij verheidsschool te Amsterdam leerde men Jo veel verschillend materiaal te gebruiken en op verschillende manie ren verschillende stoffen uit te druk ken. Een ding van ruw materiaal tracht te men ér bijvoorbeeld weer te geven door doppen met zacht krijt, potlood of met een kwast te tamponeren. Voor gladde voorwerpen koos men het liefst een goed glijdend materiaal om de gladheid te beelden. Het onderzoeken, spelen en experimenteren met alle mogelijke materiaal was op de kunst nijverheidsschool in het eerste cursus jaar zeer belangrijk. Het typische of bijzondere der dingen leerde men er opmerken en weergeven. Soms kwam de leerling in de tekening wel tot over drijving van de kenmerkende eigen schappen. Beteugelde men echter het al te caricaturale dan was er kans dat men in het bezit van een eigen zeer markante stijl kwam. En het verove ren van een eigen stijl is wel het ide aal van iedere kunstenaar. De kunstnijverheidsschool stuurde haar leerlingen ook gaarne de school uit. Het tekenen van dieren in Artis, het visueel veroveren van de prachtige din gen in wat nu het rijk-voorziene Tro pen-Museum is, het pittoreske van de oude buurtjes in Amsterdam op pa pier brengen, het vastleggen van de ar beid van mensen op straat en in hun werkplaats behoorde tot haar opleiding. Jo Gall hield van Amsterdam. Zij woonde er lang op kamers, ondanks de nabijheid van het ouderlijk huis. Er waren de prachtige jeugdconcerten, de bioscopen te kust en te keur, de havens en in alle jaargetijden de aparte sfeer. Op school was er wel is waar op be paalde uren nog het oude saaie tekenen naar gips en stilleven in houtskool en conté, maar ook was er levend model, kunstgeschiedenis en bij de stijlstudies van kleding de zo mogelijk typerende weergave met alle mogelijke materi aal, zoals zijde, wol, draad, papierknip sels, enz. De inrichting, die Jo in sloeg na het al gemene eerste jaar heette grafiek maar was eigenlijk illustratie. Het lag haar In deze afbeelding van een pa pier-knipsel, draadjesgewriemel en stofplaksel mist men wel bijzonder de kleur. Het is een geestige per siflage op de manier van zich te kleden in de vroeg-Christelijke tijd. wel, want zij had gevoel voor leuke ef fecten, was geestig en origineel, daar enboven styleerde zij de dingen gemak kelijk. Het streven van de school om de persoonlijkheid van de leerlingen uit het werk te voorschijn te doen komen sloeg bij Jo Gall goed aan. Met het eind-diploma van de school plus de aantekening voor letterteke nen bracht de kunstnijveraarster een jaar door op een reclamebureau in Baarn. Na dit jaar kwam de oude liefde voor het tekenen bij een zelf geschreven verhaaltje of rijmpje zo sterk boven, dat zij voor zichzelf be gon. Een reeks van boekjes ontstond, die alle een uitgever vonden. Het leven leek toen te kort van duur om al de ideeën te kunnen opschrijven en teke nen. Het oproepen in de illustraties van een sfeer, vooral van alles wat oud en belegen was en het intens doen spreken in de tekening van wat men Voor het V.V.V-gidsje voor hotels, pensions en vacantie-verblijven in Friesland maakte Jo Gall deze pen tekening. Alles ademt heerlijk vrij-zijn en op vacantie-gaan. er bij gevoelde, maakte door de hoge ei sen, die de tekenares zichzelf stelde plotseling een einde aan de vlotte pro ductie. Het vinden van een huwelijks partner, het moederschap en het huis houden lieten slechts sporadisch toe dat mevrouw Popsma als Jo Gall op trad. Komt zij evenwel toch als kun stenares voor het voetlicht dan is er altijd de demonstratie van een onuit puttelijke fantasie. Vooral in het vrije werk, zoals in wandlappen, knipsels en boek- of gedichten-illustraties met een de fantasie-vrij-latende tekst is zij op haar best. Haar te kortstondige mede werking aan het Friesch Dagblad, Frysk en Frij en aan een V.V.V.-blaadje, be nevens het illustreren van enkele boe ken bewezen het. Nog te weinig wordt haar talent in Friesland gewaardeerd en gebruikt. E. K.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 9