13 In tegenstelling tot de tekening der tijgers, zijn deze drie zittende mannen het toppunt van rust. Zich niets van elkaar aantrekkend, wachten zij kalm op de komende dingen. Er is een zo volkomen expressie van rust bereikt, dat wij ons nauwelijks bewust zijn van de mooie afwij king der symmetrie in de plaatsing en de omgeving van het drietal. Het is een olieverf op papier met sombere kleuren, die de stemming verhogen. ding van een jeugdfilm. De teken-woe de bereikte pas haar hoogtepunt toen David het pastel ontdekte. Aan een serie kleurrijke geheimzinnige straat jes, open haardvuren, zelf-verzonnen en getekende strip-verhalen, alles sterk gedetailleerd in straatsteentjes en haardblokken, scheen geen einde te komen Van het ontdekken van pastel en de sprekende resultaten daarmede bereikt af, wist David dat hij eigenlijk schilder wilde worden. Exposities van echte schilderijen en dan liefst moderne zoals een Vin cent van Gogh tentoonstelling in het Friesch Museum waren voor de jonge David een openbaring. De tech niek van tekenen met het penseel, het opbrengen der verf-materie, kortom de gehele verschijningsvorm werd ver slonden. Na Davids eindexamen ULO kwam voor de familie Van Kampen het moei lijke besluit: hoe nu verder met de zoonHet volkomen vrije beroep, via de studie aan de academie, lokte het minst. De kunstnijverheidsschool was misschien voor David nog de meest geëigende opleiding. Van de in aan merking komende scholen viel de keu ze op de Amsterdamse Kunstnijver heidsschool. Voor David was het een gelukkig besluit. Amsterdam biedt zo veel op kunstgebied en is zozeer het centrum van moderne kunst dat een beter klimaat moeilijk denkbaar is. De eerste stap van de 16-jarige Da vid naar de school was wel een ge weldige. Allereerst de weelde van niets te behoeven te doen dan alleen maar heerlijk tekenen. Dan al die vreemde leraren en leerlingen en het vrije, in het geheel niet schoolse werk en de onderlinge omgang, ,,'k Kwam er als een boertje in", zegt hij nu „en ik ben het nu nog. Misschien is het omdat ik me moeilijk geef en moei lijk de dingen onder woorden kan brengen. Misschien ook omdat het werk me zo enorm in beslag nam en neemt en ik me daardoor om alles om me heen weinig bekommerde, was en bleef ik een wat vreemd eend je. Het nam gelukkig niet weg dat ik er vrienden gemaakt heb en uitste kend met de leraren kon opschieten". In het algemeen gehouden eerste jaar was er voor David een voortdurende vernieuwing en verwondering op kunst- en tekengebied. Een nieuwe en ongekende wereld ging voor hem open om er met een geweldige werk drift in te stappen. Het werd een vlot te en bekwame verovering van alge meenheden die resulteerde in hoge cij fers op rapporten. Na het eerste jaar moest er in een bepaalde technische richting gekozen worden. De eerste jaars hadden al even kennis gemaakt met mogelijkhe den, zoals binnenhuisarchitectuur, re clame, illustratie, toegepaste kunst en beeldhouwen. David deed na lang aar zelen een op het eerste gezicht won derlijke keus. Hij koos beeldhouwen met als bijvak illustratie. Zijn behoefte aan tastbare vormen en zijn technische inslag, geopenbaard en ontwikkeld sedert zijn jeugd, be paalden beslist deze keuze. De om standigheden, zoals het tijdelijk ont breken van een hoofdleraar op illus tratief gebied, maakte van het beeld houwen een dagtaak en van het teke nen en schilderen, behalve het teke nen in schools verband in artis en de vlugge schetsen naar levend model, een vrije avond-bezigheid. Wanneer men zijn werk van de laatste drie jaar overziet ontdekt men dat beide richtingen niet te kort gekomen zijn. Een slagen „cum-laude" voor het eindexamen was voor ons „boertje" het, in zijn afdeling alleen door hem, bereikte resultaat. Als David aan zijn studie jaren te rug denkt, zegt hij: „In het begin werkte je maar. Je deed alles direct met vuur en overtuiging. Je oefende je zelf ongemerkt op alle technische te ken-technieken, tot op een moment je je wat je deed bewust werd. Je ging het essentiële zien en scheidde het ech te van het onechte. Voor je nu aan iets begint, overdenk je-het meer en ga je uiteindelijk veel meer van een idee uit. Ook met beeldhouwën ging het zo. Eerst een eindeloos zoeken naar b.v. volume, ritme, schikking der massa's, enz., daarna een bewust richten en een vrijer en gemakkelijker scheppen. David is door het vervullen van zijn militaire dienst volkomen uit zijn werk- ritme. Hij heeft tijd te over om alles nog eens te overdenken. Hij vindt zijn vak nu zo „gruwelijk moeilijk." Vroe ger nooit vermoedde problemen drin gen zich op. Het zijn technische materi aal-behandelingswijzen, maar ook het vinden van een eigen richting in al de ismen. Wanneer hij niet met de han den aan het werk is, komen de gedach ten van „er maar mee op te houden" boven. Toch weet ook hij, als echte kunstenaar, diep in zich er niet mee te kunnen ophouden. De kunst is een deel van zijn leven geworden. Hij kan er niet meer af. E.K.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 13