Er komt tekening in de spoorwegtnnnel Zwettestraat Weg naar industrieterrein onder spoorlijn door Redactie-commissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pater H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs 2,50 per jaar Giro-nummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden Maandblad onder auspiciën van de Stichting „Leeuwarder Gemeenschap 11e jaargang no. 8 augustus 1962 De treinen naar Staveren en Harlingen rijden thans over enige nogal ijl lijkende balken heen op de plaats waar men bezig is met de aanleg van de tunnel bij de Zwettestraat. U ziet op de hierbij afgebeelde foto de tunnel in wording, die straks onder de spoorlijnen naar Staveren en Harlingen door de verbinding tot stand zal brengen tussen het industrieterrein „Van Harinxmakanaal" en de stad. Het zal niet de enige mogelijkheid zijn dit industrieterrein van de stad uit te bereiken, want men kan ook on der de spoorbrug in de lijn naar Zwolle doorril den en dan voert de route door ,,'t Nijlan De ze tweede verbinding is echter geen overbodige luxe want juist voor een industrieterrein zijn goe de wegen van het grootste belang. Het verkeer met vracht- en personenauto's is immers zeer ïn- 'tensief. De spoorwegtunnel komt aan de noordkant aan te sluiten op de Zwettestraat en verderop is men in enkele ogenblikken bij de Hermesbrug en bij de ringweg, die de hoofdverkeerswegen van en naar Leeuwarden met elkaar gaat verbinden. De zuidelijke afrit ligt op het industrieterrein Van Harinxmakanaal en men komt langs deze w- g bovendien vlak bij het industrieterrein „De Zwet- te", ten westen daarvan. Waar wegen en spoorwegen elkaar ontmoeten, daar hebben de Nederlandse Spoorwegen m be langrijke mate zeggenschap over wat er wel en wat er niet kan gebeuren. Het bouwen van deze tunnel is dan ook een kwestie van samenspel tus sen gemeente en N.S., waarbij de Spoorwegen de plannen hebben verzorgd en de gemeente het geld moet leveren. Over de kosten moet men niet licht oordelen, want deze tunnel vraagt een investe- ring van bijna negen en een kwart ton. Dat loop in de richting van het miljoen en dit bedrag is du? nodig voor een schijnbaar simpele onderdoor- gang. Het beeld van de groeiende tunnel tekent zich nog maar vaag af, al kan men wel zien in wel ke richting dit werk gaat. Laten we een paar ge gevens mogen verstrekken om het toekomstbeeld wat duidelijker te maken. De doorrij dhoogte van de tunnel wordt 3.45 meter en daarmee wordt aan de normale behoefte van het wegverkeer vol daan, al is de wettelijk toegestane maximumhoog te van motorvoertuigen 3.80 meter. Zeer hoog op gebouwde of beladen vrachtauto's zullen deze tun nel dus niet kunnen gebruiken, maar ze ontmoe ten geen hindernissen op de andere route. Bij het maken van het tunnelplan moest speciaal aan de noordkant (Zwettestraat) met de lengte van de afrit worden gewoekerd en dit bracht de nood zakelijkheid mee de tunnelhoogte te beperken. Ver groting daarvan zou immers betekenen, dat de af ritten langer of steiler dienden te worden, tenzij men de spoorlijn over een aanzienlijke afstand ging ophogen. Het compromis is gevonden bij de ze doorrij dhoogte van 3.45 meter en afritten me een helling van 1 25. Dat is voor auto's nog aanvaardbaar, maar van fietsers mag men niet een nog sterkere helling vergen. Bovendien gaat ook de spoorbaan nog iets omhoog en wel 15 een- De tunnel krijgt een breedte van 13 meter, waar- van 8.20 meter voor de rijweg is bestemd en aan weerskanten trottoirs van 2 meter. Voor de con structie wordt beton gebruikt. Onder de tunnel, op het diepste punt komt een waterberging van 25 m3, waarin zich dus bij zware regen het neer stromende water kan verzamelen. Een pompinstaL latie met een capaciteit van 1500 liter per minuut zal dit water afvoeren naar de riolering. De aanleg van het viadukt-Zwettestraat is een minder spectaculair karwei dan bijvoorbeeld de bouw van een brug. Boven de grond komt niets te voorschijn; er is weinig wat de aandacht trekt. In dit geval kijkt men het krap-één-miljoen er niet of En toch loont het de moeite hier eens een kijkje te nemen. V kunt dit object opnemen in een tochtje te voet, op de fiets of met de auto waarbij u verschillende aspecten van nieuw- Leeuwarden ontmoet. Als beginpunt nemen we de nieuwe veemarkt aan de Heliconweg, dan pas seert u de Hermesbrug, waar ook de oprit naar het viadukt over het Spoorwegemplacement is te vinden. Volgt u, rechts van deze oprit, de Am- pèrestraat, dan komt u dicht hij dit gvote werk. Langs de Voltastraat, de overweg in de spoorlijn naar Stiens en de Zwettestraat bereikt u de plaats waar het viadukt in aanleg is. Vervolgens neemt u het weggetje ten noorden van de spoorlijn Sneek langs Schenkenschans (een deel daarvan is vrij slecht berijdbaar) en dit brengt u bij het Van Harinxmakanaal. Gaat u linksaf onder de spoorbrug door, dan vindt u een gloednieuwe weg over het industrieterrein „De Zwette". Aan de rechterkant ziet u daar het vrij brede water van de industriehaven en daarachter is het industrie terrein „Van Harinxmakanaal" met verschillen de industriehallen. Bij het Van Harinxmakanaal kunt u onder de spoorbrug in de lijn naar Zwol le door en dan ziet u links de zuidelijke punt van het recreatiegebied ,,'t Nijlan", waar een open lucht-zwembad komt. En daarna bereikt u de woonwijk,, 't Nijl&n". Het aardige van deze rou te is, dat men zo het zuidelijke stadsdeel van de rest van de stad uit kan bereiken, zonder van de overweg in de Schrans gebruik te maken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1962 | | pagina 3