Er komt
tekening
in de
spoorwegtnnnel
Zwettestraat
Weg naar
industrieterrein
onder
spoorlijn door
Redactie-commissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pater H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141
Abonnementsprijs 2,50 per jaar
Giro-nummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden
Maandblad onder auspiciën van de
Stichting „Leeuwarder Gemeenschap
11e jaargang no. 8 augustus 1962
De treinen naar Staveren en Harlingen rijden
thans over enige nogal ijl lijkende balken heen
op de plaats waar men bezig is met de aanleg
van de tunnel bij de Zwettestraat.
U ziet op de hierbij afgebeelde foto de tunnel
in wording, die straks onder de spoorlijnen
naar Staveren en Harlingen door de verbinding
tot stand zal brengen tussen het industrieterrein
„Van Harinxmakanaal" en de stad. Het zal niet
de enige mogelijkheid zijn dit industrieterrein van
de stad uit te bereiken, want men kan ook on
der de spoorbrug in de lijn naar Zwolle doorril
den en dan voert de route door ,,'t Nijlan De
ze tweede verbinding is echter geen overbodige
luxe want juist voor een industrieterrein zijn goe
de wegen van het grootste belang. Het verkeer
met vracht- en personenauto's is immers zeer ïn-
'tensief.
De spoorwegtunnel komt aan de noordkant aan
te sluiten op de Zwettestraat en verderop is men
in enkele ogenblikken bij de Hermesbrug en
bij de ringweg, die de hoofdverkeerswegen van
en naar Leeuwarden met elkaar gaat verbinden.
De zuidelijke afrit ligt op het industrieterrein Van
Harinxmakanaal en men komt langs deze w- g
bovendien vlak bij het industrieterrein „De Zwet-
te", ten westen daarvan.
Waar wegen en spoorwegen elkaar ontmoeten,
daar hebben de Nederlandse Spoorwegen m be
langrijke mate zeggenschap over wat er wel en
wat er niet kan gebeuren. Het bouwen van deze
tunnel is dan ook een kwestie van samenspel tus
sen gemeente en N.S., waarbij de Spoorwegen de
plannen hebben verzorgd en de gemeente het geld
moet leveren. Over de kosten moet men niet licht
oordelen, want deze tunnel vraagt een investe-
ring van bijna negen en een kwart ton. Dat loop
in de richting van het miljoen en dit bedrag is
du? nodig voor een schijnbaar simpele onderdoor-
gang.
Het beeld van de groeiende tunnel tekent zich
nog maar vaag af, al kan men wel zien in wel
ke richting dit werk gaat. Laten we een paar ge
gevens mogen verstrekken om het toekomstbeeld
wat duidelijker te maken. De doorrij dhoogte van
de tunnel wordt 3.45 meter en daarmee wordt
aan de normale behoefte van het wegverkeer vol
daan, al is de wettelijk toegestane maximumhoog
te van motorvoertuigen 3.80 meter. Zeer hoog op
gebouwde of beladen vrachtauto's zullen deze tun
nel dus niet kunnen gebruiken, maar ze ontmoe
ten geen hindernissen op de andere route. Bij het
maken van het tunnelplan moest speciaal aan
de noordkant (Zwettestraat) met de lengte van
de afrit worden gewoekerd en dit bracht de nood
zakelijkheid mee de tunnelhoogte te beperken. Ver
groting daarvan zou immers betekenen, dat de af
ritten langer of steiler dienden te worden, tenzij
men de spoorlijn over een aanzienlijke afstand
ging ophogen. Het compromis is gevonden bij de
ze doorrij dhoogte van 3.45 meter en afritten me
een helling van 1 25. Dat is voor auto's nog
aanvaardbaar, maar van fietsers mag men niet
een nog sterkere helling vergen. Bovendien gaat
ook de spoorbaan nog iets omhoog en wel 15 een-
De tunnel krijgt een breedte van 13 meter, waar-
van 8.20 meter voor de rijweg is bestemd en aan
weerskanten trottoirs van 2 meter. Voor de con
structie wordt beton gebruikt. Onder de tunnel,
op het diepste punt komt een waterberging van
25 m3, waarin zich dus bij zware regen het neer
stromende water kan verzamelen. Een pompinstaL
latie met een capaciteit van 1500 liter per minuut
zal dit water afvoeren naar de riolering.
De aanleg van het viadukt-Zwettestraat is een
minder spectaculair karwei dan bijvoorbeeld de
bouw van een brug. Boven de grond komt niets
te voorschijn; er is weinig wat de aandacht trekt.
In dit geval kijkt men het krap-één-miljoen er
niet of En toch loont het de moeite hier eens
een kijkje te nemen. V kunt dit object opnemen
in een tochtje te voet, op de fiets of met de
auto waarbij u verschillende aspecten van nieuw-
Leeuwarden ontmoet. Als beginpunt nemen we
de nieuwe veemarkt aan de Heliconweg, dan pas
seert u de Hermesbrug, waar ook de oprit naar
het viadukt over het Spoorwegemplacement is
te vinden. Volgt u, rechts van deze oprit, de Am-
pèrestraat, dan komt u dicht hij dit gvote werk.
Langs de Voltastraat, de overweg in de spoorlijn
naar Stiens en de Zwettestraat bereikt u de plaats
waar het viadukt in aanleg is. Vervolgens neemt
u het weggetje ten noorden van de spoorlijn
Sneek langs Schenkenschans (een deel daarvan
is vrij slecht berijdbaar) en dit brengt u bij het
Van Harinxmakanaal. Gaat u linksaf onder de
spoorbrug door, dan vindt u een gloednieuwe weg
over het industrieterrein „De Zwette". Aan de
rechterkant ziet u daar het vrij brede water van
de industriehaven en daarachter is het industrie
terrein „Van Harinxmakanaal" met verschillen
de industriehallen. Bij het Van Harinxmakanaal
kunt u onder de spoorbrug in de lijn naar Zwol
le door en dan ziet u links de zuidelijke punt van
het recreatiegebied ,,'t Nijlan", waar een open
lucht-zwembad komt. En daarna bereikt u de
woonwijk,, 't Nijl&n". Het aardige van deze rou
te is, dat men zo het zuidelijke stadsdeel van de
rest van de stad uit kan bereiken, zonder van de
overweg in de Schrans gebruik te maken.