ORKESTEN WEDSTRIJD:
NIET ALLES MUZIEK
WAT ER KLONK
V
DE OMSLAGFOTO
Uit de in september gehouden orkestenwed
strijd van de Sectie Jeugd zijn een paar con
clusies te trekken, die weliswaar niet nieuw
zijn, maar toch nog wel eens in de open
baarheid mogen worden gebracht. Die con
clusies zijn kort samengevat: velen die bij
zo'n gelegenheid voor publiek optreden zijn
nog niet rijp voor het podium; er wordt wei
nig gedaan om de vaardigheid en de muzi
kale vorming aan te kweken in deze sector
van de muziek. Dat zegt jurylid J. J. Mulder
en hij verbindt aan dit laatste de vraag of
het geen serieuze overweging verdient dat
muziekscholen dergelijke bandjes enige hulp
bieden.
Jurylid geeft zijn
eritiseli -deel
Misschien wordt de situatie in deze veder
lichte sector van de muziek het best geka
rakteriseerd door dit gesprekje na afloop
van de westrijd:
Jurylid: „Als jullie vier of vijf accoorden
op die guitaar kunnen aanslaan, dan denken
jullie al voor publiek te kunnen spelen".
„Guitarist": „O, maar ik kende er wel
tien
Dit gesprekje was tekenend voor de manier
waarop voor de pauze muziek werd ge
maakt. De jury zag bij dit gedeelte geen
kans een uitschieter aan te wijzen. Een volg
orde kwam nauwelijks tot stand en de wis
selbeker werd niet uitgereikt. Veel jongelui
worden het slachtoffer van het schijnbare ge
mak waarmee vooral de guitaar zich laat
bewerken en komen niet tot het besef, dat
spelen op dit instrument heel iets anders is.
Daar komt nog bij, dat de electronische ge
luidsversterker dit instrument een welhaast
explosieve kracht geeft. Waar muziek met
lawaai gelijk wordt gesteld, daar zijn een
paar accoorden en een stopcontact in staat
wonderen te doen.
Het lijkt ons niet nodig een complete be
oordeling van al deze „orkestjes" te geven,
maar we mogen niet voorbijgaan aan het
feit, dat ook de accordeon vaak in het pu
bliek verschijnt zonder dat dit door de be
speler of bespeelster wordt gerechtvaardigd.
De toejuichingen van oom en tante tijdens
een verjaardagsfeestje geven nog geen ga
rantie voor succes bij het grote publiek.
Na de pauze was er meer reden tot ge
rechtvaardigde toejuichingen, maar zelfs de
New Gold Stars, die de wisselbeker ver
wierven, mogen we, op gezag van de heer
Mulder nog wel enige verbetering in de in-
strumentbeheersing toewensen.
De slotconclusie van dit jurylid is zo:
Leer eerst wat algemene muziektheorie en
techniek en ga dan met je eigen ideeën een
bijpassende en gevarieerde begeleiding zoe
ken. Repeteer veel en luister daarbij vooral
naar elkaar. Dat voorkomt aarzelingen en
onderlinge misverstanden. Het is toch geen
excuus te zeggen, dat men pas een week
bij elkaar is. Zelf muziek maken is fijn.
Spelen voor anderen evenzo. Maar beschouw
dit altijd als een voorrecht, dat een grote
verantwoordelijkheid eist!
Van de trans van de Oldehove bood
de onthulling van het Troelstramonu-
ment op het Oldehoveplein dit beeld.
Het was op de middag van 6 oktober
dat deze plechtigheid zich aan de voet
van de Oldehove afspeelde.
En hierboven onze lotograle, mejuf-
Irouw Anneke Bleeker, terwijl ze de
foto maakte.
Het Troelstra-monument van Hildo Krop
aan de voet van de Oldehove.
Maandblad onder auspiciën van de
Stichting „Leeuwarder Gemeenschap"
11e jaargang no. 10 oktober 1962
Redactie-commissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pater H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141
Abonnementsprijs f 2,50 per jaar
Giro-nummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden