Fa. H. JOLMERS ZOON
VERHUIZINGEN
TRANSPORTEN
UIT GROOTHOEDERS ANSICHTENALBUM
uRu,im een LEEUWARDEN, EMMAKADE Z.Z. 62
In oma's tijd was er nog geen
verkeersprobleem
F'.li.ffiLHSSjI».
YE&KJttWC» LEElWUffla
halve eeuw
ervaring TEL. 0 5100-24595, b.g.g. 25765
Toen grootmoeder zestig jaar geleden de eerste
prentbriefkaarten voor haar album verzamelde,
kende Leeuwarden nog geen verkeersprobleem.
De straten waren weliswaar even nauw en in
een enkel geval zelfs nog nauwer dan nu, maar
van gemotoriseerd verkeer in de stad kon toen
nog niet gesproken worden.
Goederen werden, behalve met de trein, per
schip en met de paardewagen of met het nog
primitievere vervoermiddel van de hondekar
vervoerd; de mensen reisden ook met de trein
en per boot of maakten eveneens gebruik van
paardekracht de trekschuit, ideaal vervoer
middel van een nog vroegere tijd, werd toen
al steeds minder gebruikt.
We mogen het zeker merkwaardig noemen,
dat de herinnering aan deze antieke middelen
van vervoer uit de goeie ouwe tijd op zo wei
nig prentbriefkaarten is vastgelegd. Er zijn wel
iswaar. prentbriefkaarten van de Nieuwestad,
waarop we de oude postkoetsen op de Lange-
pijp zien staan, er bestaan kaarten van de
Sophialaan en de Harlingerstraatweg met het
trammetje naar het Bildt er nog op en er zijn
foto's van verschillende straten bewaard, waar
op zich hier en daar een eenzaam koetsje of
hondekar vertoont, maar een goed beeld van
wat er in die jaren op de wegen reed, geven
die oude prentbriefkaarten toch niet.
Maar wel zal het duidelijk zijn, dat de smalle
straten van de binnenstad, die men in de toe
komst misschien gaat verbreden om de steeds
wassende verkeersstroom letterlijk in betere
banen te leiden, toen royaal aan de verkeers-
behoeften konden voldoen.
Kunnen we tegenwoordig door luchtfoto's een
prachtig beeld krijgen van het hele stratenstel-
sel van een stad, in oma's tijd stond er maar
één mogelijkheid open om het stratenplan van
Leeuwarden in één oogopslag te overzien: daar
toe beklom men de Oldehove.
Gelukkig hebben niet alleen onze brave voor
ouders dat bij wijze van ontspanning gedaan,
maar klommen in de loop der jaren ook ver
schillende fotografen beroepshalve bij de wen
teltrappen omhoog en aan hen hebben we het
te danken, dat er een flink aantal „panorama's"
van Leeuwarden bestaan.
Voor twee van die foto's wil ik nu even Uw
aandacht vragen: de ene laat ons de binnen
stad zien, de andere is gemaakt, terwijl de
fotograaf de lens van zijn toestel richtte op de
nog vrijwel onbebouwde weilanden ten westen
van de stad.
De eerste plaat is gemaakt door de Leeuwarder
fotograaf J. Dwinger en uitgegeven door de
heer Veelders, de torenwachter, de andere is
een uitgave van Dijkstra's boekhandel te Leeu
warden.
De kaart van de binnenstad is vooral interes
sant voor het deel, dat aan de voet van de Ol
dehove ligt: de gemeenteschool op het Olde-
hoofsterkerkhof staat er nog op en de tuintjes,
die er toen nog lagen voor de huizen aan de
zuidzijde van het plein, staan er zowaar ook
nog op.
Het smalle straatje midden op de plaat is de
Bagijnestraat, de bomen rechtsboven zijn die
van de Nieuwestad.
Op de prentbriefkaart van de westkant zien
we hoe het trammetje nog door een volkomen
onbewoonde wereld rijdt; vergissen we ons
niet, dan komt er helemaal op de achter
grond toevallig ook nog een aardappeltrein
tje aan uit het Bildt.
De Landbuurt, rechts in het beeld, doet op deze
ansichtkaart haar naam nog alle eer aan, want
verder staat er in het hele gebied tussen de
Harlinger- en de Stienserstraatweg nog geen
huis.
Let U tenslotte vooral nog even op het zwem
bad in de stadsgracht, dat we op de kaart rechts-
beneden zien afgebeeld. Het bad, dat werd af
gebroken in 1912, werd door de Leeuwarders
van toen weinig vleiend, maar wel veelzeggend
De Inktpot genoemd
FENNO L. SCHOUSTRA.
Bergplaats voor meubelen
Verpakken en verzenden naar alle werelddelen