Fa. H. JOLMERS ZOON VERHUIZINGEN TRANSPORTEN UIT GROOTHOEDERS ANSICHTENALBUM uRu,im een LEEUWARDEN, EMMAKADE Z.Z. 62 In oma's tijd was er nog geen verkeersprobleem F'.li.ffiLHSSjI». YE&KJttWC» LEElWUffla halve eeuw ervaring TEL. 0 5100-24595, b.g.g. 25765 Toen grootmoeder zestig jaar geleden de eerste prentbriefkaarten voor haar album verzamelde, kende Leeuwarden nog geen verkeersprobleem. De straten waren weliswaar even nauw en in een enkel geval zelfs nog nauwer dan nu, maar van gemotoriseerd verkeer in de stad kon toen nog niet gesproken worden. Goederen werden, behalve met de trein, per schip en met de paardewagen of met het nog primitievere vervoermiddel van de hondekar vervoerd; de mensen reisden ook met de trein en per boot of maakten eveneens gebruik van paardekracht de trekschuit, ideaal vervoer middel van een nog vroegere tijd, werd toen al steeds minder gebruikt. We mogen het zeker merkwaardig noemen, dat de herinnering aan deze antieke middelen van vervoer uit de goeie ouwe tijd op zo wei nig prentbriefkaarten is vastgelegd. Er zijn wel iswaar. prentbriefkaarten van de Nieuwestad, waarop we de oude postkoetsen op de Lange- pijp zien staan, er bestaan kaarten van de Sophialaan en de Harlingerstraatweg met het trammetje naar het Bildt er nog op en er zijn foto's van verschillende straten bewaard, waar op zich hier en daar een eenzaam koetsje of hondekar vertoont, maar een goed beeld van wat er in die jaren op de wegen reed, geven die oude prentbriefkaarten toch niet. Maar wel zal het duidelijk zijn, dat de smalle straten van de binnenstad, die men in de toe komst misschien gaat verbreden om de steeds wassende verkeersstroom letterlijk in betere banen te leiden, toen royaal aan de verkeers- behoeften konden voldoen. Kunnen we tegenwoordig door luchtfoto's een prachtig beeld krijgen van het hele stratenstel- sel van een stad, in oma's tijd stond er maar één mogelijkheid open om het stratenplan van Leeuwarden in één oogopslag te overzien: daar toe beklom men de Oldehove. Gelukkig hebben niet alleen onze brave voor ouders dat bij wijze van ontspanning gedaan, maar klommen in de loop der jaren ook ver schillende fotografen beroepshalve bij de wen teltrappen omhoog en aan hen hebben we het te danken, dat er een flink aantal „panorama's" van Leeuwarden bestaan. Voor twee van die foto's wil ik nu even Uw aandacht vragen: de ene laat ons de binnen stad zien, de andere is gemaakt, terwijl de fotograaf de lens van zijn toestel richtte op de nog vrijwel onbebouwde weilanden ten westen van de stad. De eerste plaat is gemaakt door de Leeuwarder fotograaf J. Dwinger en uitgegeven door de heer Veelders, de torenwachter, de andere is een uitgave van Dijkstra's boekhandel te Leeu warden. De kaart van de binnenstad is vooral interes sant voor het deel, dat aan de voet van de Ol dehove ligt: de gemeenteschool op het Olde- hoofsterkerkhof staat er nog op en de tuintjes, die er toen nog lagen voor de huizen aan de zuidzijde van het plein, staan er zowaar ook nog op. Het smalle straatje midden op de plaat is de Bagijnestraat, de bomen rechtsboven zijn die van de Nieuwestad. Op de prentbriefkaart van de westkant zien we hoe het trammetje nog door een volkomen onbewoonde wereld rijdt; vergissen we ons niet, dan komt er helemaal op de achter grond toevallig ook nog een aardappeltrein tje aan uit het Bildt. De Landbuurt, rechts in het beeld, doet op deze ansichtkaart haar naam nog alle eer aan, want verder staat er in het hele gebied tussen de Harlinger- en de Stienserstraatweg nog geen huis. Let U tenslotte vooral nog even op het zwem bad in de stadsgracht, dat we op de kaart rechts- beneden zien afgebeeld. Het bad, dat werd af gebroken in 1912, werd door de Leeuwarders van toen weinig vleiend, maar wel veelzeggend De Inktpot genoemd FENNO L. SCHOUSTRA. Bergplaats voor meubelen Verpakken en verzenden naar alle werelddelen

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1962 | | pagina 11