het jaar van verder werken aan grote objecten De ontwikkeling van Leeuwarden in 1962 levert, op het eerste gezicht, geen grote historische feiten op. Grote werken die in januari al in uitvoering waren zijn welis waar een heel eind verder gekomen, maar nog niet tot voltooiing gebracht. Wel mo gen we constateren, dat in dit jaar heel wat werken hun beginpunt hebben gevon den, maar ook hier was de afstand tussen begin- en eindpunt te groot voor de be perkte periode van 365 dagen. Er zijn geen ingemetselde stenen met het jaartal 1962, maar wel staan er heel wat potjes op het vuur voor 1963. Voor het oog van de wereld en zelfs voor het oog van de stedelingen is het eigenlijk wat vervelend, dat zo'n jaar geen voltooide resultaten oplevert. Het lijkt alsof niets het vermelden waard is en daardoor lijkt het ook alsof er niets is gebeurd. Het ge reedkomen van een project brengt de vlag gen in top en de muziek op straat. Men weet dan dat er iets aan de hand is. Wie de stadsontwikkeling volgt, weet ech ter wel, dat de schijn bedriegt. Er is op zeer veel plaatsen hard gewerkt en de re sultaten daarvan tekenen zich af in de voortgezette vordering van enkele zeer grote werken. Daar is de veemarkt, waar van de hal nu helemaal dicht is en die ook aan de voorkant, bij de Heliconweg dus, al snel begint te groeien. Het viadukt over het spoorwegemplacement groeit eveneens naar zijn voltooiing en, daar vlak in de buurt, gaat het met de verkeerstunnel Zwettestraat in dezelfde richting. Die tun nel heeft ten doel de industrieterreinen Van Harinxmakanaal en De Zwette nader tot de stad te brengen. Heel stiekum is overi gens één belangrijk werk toch gereed ge komen en dat is de aanleg van het indu strieterrein De Zwette, langs het Van Ha rinxmakanaal en de spoorlijn naar Sneek. Veel automobilisten hebben inmiddels al ontdekt, dat ze over dit terrein en langs Schenkenschans van west naar zuid kun nen rijden, met vermijding van de overweg in de Schrans. Er zit nog wel een hobbelig stukje weg tussen, maar dit kleine onge mak neemt men wel op de koop toe. Hier in het zuidwesten concentreren zich Maandblad onder auspiciën van de Stichting „Leeuwarder Gemeenschap" 11e jaargang no. 12 december 1962 Redactie-commissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pater H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs 2,50 per jaar Giro-nummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden dus nog altijd de grote werken. Hier ook is de nieuwste woonwijk van Leeuwarden, 't Nijlan, nader tot zijn voltooiing geko men. De groei van deze wijk is verlopen in een tempo, dat men in 1958 bij het prille begin niet heeft kunnen voorzien. Deze snelle groei is er ook de oorzaak van ge weest, dat men extra spoed aan de voor bereiding van de woningbouw in het noor delijke uitbreidingsplan, ,,'t Ielan" moest worden voortgewerkt. Een begin is hier gemaakt met de bouwactiviteit in het zo genaamde plan Bijenhof, tussen Dokkumer Ee en Lekkumerweg. De aanleg van wegen, bruggen enz. is dit jaar niet blijven staan bij de verdere via- duktbouw. De Archipelweg wordt voorzien van de middenbaan. Over de Potmarge, aan het eind van de Pieter Stuyvesantweg, wordt een vaste brug gebouwd en verder op, tussen deze toekomstige brug en de Julianalaan, komt het zuidoostelijke ring wegtracé tot stand. Wat verder de brug gen betreft; de nieuwe Verlaatsbrug, te genover de Lange Marktstraat groeit voor spoedig en onze Wilhelminabaan heeft het veld moeten ruimen, om de verbinding tussen deze brug en de Tesselschadestraat mogelijk te maken. Bij de overheidswerken tekenen zich, naar wij mogen hopen, voor 1963 twee zeer be langrijke perspectieven af. De nieuwe vee markt zal gereedkomen en het ringweg systeem zal een aaneengesloten verbinding opleveren tussen de Mr. P. J. Troelstraweg, de Harlingerstraatweg, de Verl. Schrans en de Groningerstraatweg. De ring is dan nog niet gesloten, want men kan nog niet „om de noord" van de Groningerstraatweg de Mr .P. J. Troelstraweg bereiken. Maar de hoofdverkeerswegen zullen dan onderling met elkaar zijn verbonden en dit is van een zo groot belang, dat alle Leeuwarders deze verkeersverbetering met vreugde zul len begroeten. Dan is er stellig plaats voor vlaggen en muziek op straat! De mist versierde bomen en struiken met rijp, die zijn volle maar kortstondige schoonheid ten toon spreidde toen de zon doorbrak.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1962 | | pagina 3