1 OUDSTE FRIESE SPOORWEG IN OKTOBER HONDERD JAAR r- r U *JJ j m Ba Sal Eerste trein reed tussen Leeuwarden en Harlingen J In 1839 reed voor het eerst een trein in Nederland. Dat was op de lijn van Amsterdam naar Haarlem, waar de fiere Arend" cokesverslindend zijn rijtje wagens voort trok, met argwaan nagekeken door boeren, burgers en buitenlui, die dit snelheidsmonster grote gevaren voor mens en dier toeschreven. Wat zouden de verschrikke lijke gevolgen zijn? De mens die zich in dit voertuig waagde, zou door de oogverblindende snelheid het ge zichtsvermogen verliezen. Bekwame medici verwachtten ongeneeslijke beschadigingen van hart, lever, nieren en alles wat de mens verder aan ingewanden rijk is. Bij de koeien langs de spoorbaan zou de schrik op de uiers slaan en dus hoefde men op melk niet meer te rekenen. Een gering aantal prominenten zag in, dat 's lands welvaart ten zeerste gebaat zou zijn bij een radicale ver betering van verkeer en vervoer, zo als deze door de Spoorwegen werd beloofd. Al te lang had men zich moeten behelpen met trekschuit en diligence. De trekschuit was het symbool van de vaderlandse dom mel, waarin ons land na de woelige Franse tijd was komen te verkeren. Die dommel werd verstoord door het sissende geluid van de stoommachi ne, dat eerst van veraf klonk, maar allengs meer in de buurt kwam. Toen de trein eenmaal reed, werd spoedig duidelijk, dat de menselijke constitutie dit vervoermiddel glans rijk kon doorstaan, al mag wel wor den gememoreerd, dat de treinreizi gers der eerste tientallen jaren op een onvoorstelbare manier konden hebben geleden in de onverwarmde rijtuigen, waarvan die der derde klas bovendien nog onoverdekt wa ren. De koeien, met hun traditioneel gelijkmoedig karakter, bleven melk geven. De tegenstanders van „het stoomros" waren tot zwijgen ge bracht. En de voorstanders konden er met trots op wijzen, dat overal waar de trein verscheen handel en nijverheid en dus de welvaart in het alge meen tot bloei kwamen. De za kelijke relaties werden nauwer door de gemakkelijker verplaatsbaarheid van de mens, de aanvoer van grond stoffen en de afvoer van produkten werd massaal en in korte tijd moge lijk. De trein sleepte met zijn stoom kracht de economische opbloei mee. Krachtig werd het streven naar aan gebied en wel naar Harlingen. Zo wel in ons land als in Engeland werd geijverd voor een lijn, als voortzetting op het Duitse spoorweg net, van Bremen over Oldenburg, Leer, Groningen en Leeuwarden naar Harlingen, vanwaar een bootverbin ding met Engeland tot stand ge bracht zou worden. Leeuwarden zou op deze manier aan een belangrijke internationale boot/spoorverbinding komen te liggen en wel van Enge land naar Oost-Europa. Ongetwijfeld zal bij het kiezen van deze noorde lijke route de slechte verstandhou ding tussen Duitsland en Frankrijk een rol hebben gespeeld; de Duit sers bleven zo een heel eind uit de buurt van hun vijand en bleken zelf ook veel belangstelling voor deze route te hebben. Het voor ons merkwaardige gevolg was, dat de spoorwegen Friesland niet uit het zuiden, door uitbreiding van het net in overig Nederland, zijn binnengedrongen, maar dat men begon met een stukje van deze in ternationaal gedachte verbinding. De spoorlijn LeeuwardenHarlingen was de eerste in Friesland en zelfs in heel Noord-Nederland. Het losse stukje spoorweg, aanvankelijk ver stoken van elke doorverbinding, werd officieel en zeer feestelijk ge- sluiting op het spoorwegnet, in het bijzonder daar, waar goede verkeers verbindingen het eeuwenlange, tra ditionele isolement konden doorbre ken. Friesland wist daarvan mee te pra ten; wie naar Holland wilde moest van Harlingen uit een lange, oncom fortabele bootreis naar Amsterdam ondernemen en over land was men met de diligence in tien uren nog niet verder dan Zwolle. De „poort tot de wereld" was de Korfmakers- straat, het vertrekpunt van de dili gences, maar hoe begrensd was deze wereld, ondanks de goede zorgen van de grote diligence-onderneming Van Gend en Loos. Internationale verbinding Ook Friesland, in het bijzonder Leeuwarden, riep om spoorverbin dingen en deze roep zou in de zes tiger jaren van de vorige eeuw wor den beantwoord op een hoogst merkwaardige wijze. De eerste voor deze provincie gemaakte spoorweg plannen hadden namelijk niet ten doel Friesland te gerieven, maar een belangrijke internationale verbin ding via Friesland op te bouwen. Duitsland had in het noorden al een omvangrijk spoorwegnet. In 1850 reed men langs de route Posen Stettin Berlijn Rostock Schwerin Hamburg Hannover Bremen, terwijl men in het oosten bezig was de verbindingen door te trekken naar Danzig en Konings bergen. De verdere plannen in de westelijke richting voerden naar Nederlands I

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 12