17 H Zo ziet ,,Het Vlierinkje" van Ruimte" er uit! Alle jeugdorganisaties worstelen met hetzelfde probleem: hoe krijgen we de jonge mensen bij elkaar en hoe zor gen we ervoor dat ze bijelkaar blijven? De oude, tradi tionele opzet heeft zijn tijd gehad. Het in vergaderstijl bij elkaar zitten en naar het wijze woord van een oudere luisteren vermag hoe langer hoe minder de belangstelling te trekken. De jeugd is zelfstandiger dan vroeger en ook cynischer. Ze heeft materieel meer mogelijkheden (geen grote zorgen om werk, voldoende geld omhanden, ook voor wat luxe) en ziet bijgevolg niet uit naar de betere wereld, die vroeger zo aardig en vol idealisme door de ouderen kon worden afgeschilderd. Eens hebben de jon geren in deze hetere wereld geloofd (hoe zij zich deze ook voorstelden), ze hebben zelfs geloofd, dat de ouderen de weg in deze richting wezen. Het werd echter een oor log en dit heeft de reputatie der wijze ouderen nogal schade berokkend. Het idealisme heeft plaats ge maakt voor een nuchtere be schouwingswijze, die niet zon der geestelijke inhoud hoeft te zijn, maar toch ook geen be staansrecht biedt aan een door leuzen geschraagd groot en on wankelbaar beginsel. Het weten heeft in menig opzicht plaats gemaakt voor het zoeken binnen de begrenzing van eigen overtuiging weliswaar, maar de ze beslotenheid is veel minder eng dan vroeger. Daardoor zijn zowel de geestelijke onzekerheid als de wil om van elkaar te ver nemen groter geworden. De jeugd luistert niet meer, maar discussieert. Verschillende oude jeugdorgani saties zijn bezweken. Misschien minder aan laksheid van de jon ge mensen dan aan hun te gro te beslotenheid, die het gezichts veld eerder enger dan ruimer maakte. Andere hebben hun koers gewijzigd door de oude, traditionele vormen vaarwel te zeggen en het te zoeken in de moderner opzet van de werk en discussiegroep. De oude AJC heeft deze overgang meege maakt en ging „Ruimte" heten. Men kan niet ontkennen, dat het succes van deze verandering minder groot is geweest dan aanvankelijk verwacht mocht worden, temeer, omdat „Ruim te" zich niet, als van ouds de AJC exclusief ging richten op de jeugd uit de socialistische kring en ijverig heeft gepro beerd ook anderen in het ver enigingswerk te betrekken. Oor spronkelijk bestond de vereni ging uit drie groepen: „Bibet", „Imago" en „Begin". In Leeu warden bestaat alleen nog de laatste groep, die bedoeld is voor het jongerenwerk van de boven 16-jarigen. Er zijn nu vijf tien leden en dit aantal is stel lig onvoldoende om de groep boven het minimale bestaans recht uit te tillen. Het oude ge bouw „Sinneljocht" aan de Gro ningerstraatweg werd te groot voor „Ruimte" en daarom is men nu naar de zolder ver huisd. Maar daarbij is van de nood een deugd gemaakt, want de kleine groep heeft deze zol der omgebouwd en ingericht als een „soos", waarvoor een aan zienlijke belangstelling word verwacht. Op „Het Vlierinkje" werd alles opgeknapt met eigen middelen; zelfs vloerkleden nam men mee van huis. Er is een bar getimmerd en er staat een ouderwets potkacheltje, dat gestookt wordt met hout, om dat dit het goedkoopst is het berghok ligt er vol mee. Op vrijdag- en zondagavond (van 8 tot 11 uur) zijn de club avonden, die voor ieder toegan kelijk zijn. Er wordt wat ge praat en wat gedanst, een vast programma is er niet. Men moet er met elkaar iets van maken en de wijze ouderen ont breken dus om leiding te geven. Zal deze jeugdsocieteit aan het doel beantwoorden? Het is nog niet te zeggen, maar het is in elk geval nuttig, dat de Leeu warder jongeren weten, dat „Ruimte" op deze manier werk zaam is. Want zonder een rui me bekendheid onder het jonge publiek blijft „Het Vlierinkje" een afgesloten deel van een zol der onbekend en dus onge- waardeerd. Vandaar dit verhaal tje met de wel zeer illustratie ve foto!

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 17