■~:7
Wij wensen elkaar met het nieuwe jaar het allerbeste, maar be
schouwen dit niet als een vanzelfsprekende zaak. Daarom ver
trouwen we telken jare kort voor de 31ste december onze schrif
telijke nieuwjaarswensen toe aan de P.T.T. We richten ze aan
familie en kennissen en in het zakenleven stuurt men ze aan alle
relaties en aan allen, die men graag tot de kring der relaties zou
willen rekenen. Directeuren van bedrijven en hoofden van in
stellingen ontvangen ze bij ladingen tegelijk. Verheugen ze zich
daarover en voelen ze zich gesterkt voor het nieuwe jaar door
deze goede-wensenlawine?
U weet misschien niet hoe dat gaat bij zo'n bedrijf of instelling.
De post wordt niet door de directeur geopend, maar komt in
eerste aanleg terecht bij de postkamer. Daar wordt alles gesor
teerd. De nieuwjaarskaarten gaan naar de secretaresse van de
directie en zij heeft een lijst van de verzonden kaarten. Zaak is
nu vast te stellen of de binnengekomen groet de reactie is op
een eigen nieuwjaarswens, dan wel of het ingekomen stuk een
nieuw adres vertegenwoordigt. Dit eist een nauwkeurige admini
stratie, steunend op een alfabetische klapper, die slechts door een
punctuele juffrouw kan worden bijgehouden. Soms kan men mer
ken dat daaraan iets hapert. Men ontvangt een nieuwjaarsgroet
van het bedrijf X en antwoordt daarop met een gelijksoortige
vriendelijkheid. Prompt komt enkele dagen later opnieuw de
nieuwjaarsgroet van het bedrijf X, maar nu met een ander hand
schrift op de enveloppe. Daaruit blijkt, dat de secretaresse van de
directie ziek is geworden, haar laatsts snipperdagen is gaan op
nemen of in het huwelijk is getreden dit laatste komt juist
omstreeks de Kerstdagen zeer veel voor. Wil men persé het on-
De' Nieuwcstad
met de^Sinterklaas-
en Kerstverlichting