■~:7 Wij wensen elkaar met het nieuwe jaar het allerbeste, maar be schouwen dit niet als een vanzelfsprekende zaak. Daarom ver trouwen we telken jare kort voor de 31ste december onze schrif telijke nieuwjaarswensen toe aan de P.T.T. We richten ze aan familie en kennissen en in het zakenleven stuurt men ze aan alle relaties en aan allen, die men graag tot de kring der relaties zou willen rekenen. Directeuren van bedrijven en hoofden van in stellingen ontvangen ze bij ladingen tegelijk. Verheugen ze zich daarover en voelen ze zich gesterkt voor het nieuwe jaar door deze goede-wensenlawine? U weet misschien niet hoe dat gaat bij zo'n bedrijf of instelling. De post wordt niet door de directeur geopend, maar komt in eerste aanleg terecht bij de postkamer. Daar wordt alles gesor teerd. De nieuwjaarskaarten gaan naar de secretaresse van de directie en zij heeft een lijst van de verzonden kaarten. Zaak is nu vast te stellen of de binnengekomen groet de reactie is op een eigen nieuwjaarswens, dan wel of het ingekomen stuk een nieuw adres vertegenwoordigt. Dit eist een nauwkeurige admini stratie, steunend op een alfabetische klapper, die slechts door een punctuele juffrouw kan worden bijgehouden. Soms kan men mer ken dat daaraan iets hapert. Men ontvangt een nieuwjaarsgroet van het bedrijf X en antwoordt daarop met een gelijksoortige vriendelijkheid. Prompt komt enkele dagen later opnieuw de nieuwjaarsgroet van het bedrijf X, maar nu met een ander hand schrift op de enveloppe. Daaruit blijkt, dat de secretaresse van de directie ziek is geworden, haar laatsts snipperdagen is gaan op nemen of in het huwelijk is getreden dit laatste komt juist omstreeks de Kerstdagen zeer veel voor. Wil men persé het on- De' Nieuwcstad met de^Sinterklaas- en Kerstverlichting

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 5