BOKMA Films Filmmuseum Filmcommêssie LG. e Abonnementen voor 4 voorstellingen f 6,— verkrijgbaar bij Bureau L.G. Raadhuisplein 32 - Telef. 21141 Waarom oude films? VAN OUDS SINDS 1855 de conduite" zijn bijgevolg reeds geluids films. Merkwaardig is, dat een enquête, ver bonden aan de antwoordkaarten van de fol der, heeft uitgewezen, dat de meeste belang stellenden Willy Forsts „Mazurka" het liefst nog eens terugzien. De tien met name gege ven films kwamen in deze volgorde uit deze enquête te voorschijn: 1. Mazurka (1935 Willy Forst), 2. De laatste dagen van St. Petersburg (1927 Pudovkin), 3. Les deux timides (1927 René Clair), 4. Das Kabinett des dr. Caligari (1919 Wiene), 5. Zero de Conduite (1933 Vigo), 6. De Aar de (1930 Dovjenko), 7. La Passion de Jean ne d'Arc (1928 Carl Dreyer), 8. Safety last (1923 met Harold Lloyd), 9. The covered wa gon (1923 western van James Cruze), 10. Long pauts (1927 Capra). Merkwaardig is, dat de zeer beroemde Jeanne d'Arc-film van Carl Dreyer betrekkelijk laag op deze ver langlijst is komen te staan. Uit deze opsom ming wordt duidelijk, dat bij de samenstel ling van het programma voor de vier avon den in ruime mate met deze wensen reke ning is gehouden. Alleen „Les deux timides" van René Clair heeft nog geen plaats ge kregen, omdat reeds in 1962 een film van Clair is vertoond. Het is met de filmgeschiedenis een merk waardige zaak. Het begin ligt nog geen mensenleven achter ons; in 1895 werden voor het eerst films vertoond en wel door de ge broeders Lumière te Parijs. Ook in Duits land en Engeland werd met het nieuwe me dium geëxperimenteerd; in Amerika had Edison het principe van het bewegende beeld door een snelle beeldopeenvolging ont dekt en toegepast, maar bij hem bleef de praktische toepassing beperkt tot een soort kiekkast voor één persoon tegelijk. Het pro jectiebeeld der Lumières en van anderen verbreidde zich snel, ook in ons land. Spe ciaal de Kermisbioscopen waren zeer in trek; de eerste daarvan heeft zijn eerste voorstellingen gegeven op de Leeuwarder kermis vair 1896. Exploitant was een zekere Slieker uit Drachten, die lange tijd als de pionier van de bioscoop in Nederland heeft gegolden, maar in 1955 werd onttroond, toen bij onderzoekingen in de stadsarchieven van Leeuwarden en Den Haag bleek, dat het Scheveningse Kurhaus al enige maanden voor de Leeuwarder kermis van 1896 bios coopvoorstellingen had gegeven. De ontwikkeling van de film ging zeer snel, aanvankelijk slechts als middel van vermaak voor een brede massa, zoals het kermispubliek, later, in de twintiger jaren, als zelfstandige kunstvorm, die gestalte kreeg in Duitsland. Frankrijk, Rusland en in Hol lywood, maar daar in hoofdzaak door het wegkopen van de bekwaamste Europeanen. GENERALE REPETITIE. Dit is een van de plastic-gordijnen, die bij „Elfsledenvorst" het warme water uit de stadsgracht moeten weren, opdat de Eli stedentocht bij de Olde- hove kan finishen. Vlak voor het einde van de eerste vorstperiode werd met deze gor dijnen een proef genomen om de deugdelijkheid ervan te beproeven. Deze foto werd gemaakt op de Vrouwenpoortsbrug. In ons land verzamelden de belijders van de zelfstandige filmkunst zich in de Filmliga, die met zeer forse schrifturen de bioscoop te lijf ging, maar ook creatieve geesten voort bracht, zoals Joris Ivens. monie. Is de belangstelling bevredigend, dan zal de filmcommissie van de L.G. niets lie ver doen dan de reeks in het volgende sei zoen voortzetten. Er is ontzaglijk veel gefilmd in de afgelo pen 68 jaren. Het meeste ten vermake van het grote publiek, veel minder uit artistieke bewogenheid. Van dit alles is relatief weinig overgebleven; de meeste oude films zijn on geacht hun artistieke mérites, in haarkam men en soortgelijke gebruiksartikelen omge zet. Het Nederlands Filmmuseum voert nu al jaren een verbeten strijd om het behoud van oude films, die artistiek belangrijk of al leen maar historisch interessant zijn. Het plezierige van deze collectie is, dat deze films in copieën verhuurd worden, zodat men overal kan kennisnemen van wat be waard is gebleven. In de komende maanden dus, tegen een zeer civiele prijs, in de Har- UITZON DERLIJ KE KLEDING MODES EN HOEDEN VOOR DAMES EN HEREN NAAUW8

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1964 | | pagina 13