Fa. H. JOLMERS k ZOON Mensen, 't Is pas 60 jaar geletien rz^ - VERHUIZINGEN TRANSPORTEN TEL. 0 5100 - 24595, b.g.g. 25765 iV#( -..ji'liiaM,,., W' In de Pioenstraat kwam onze fotografe dit huiselijke tafereeltje" tegen. Bij de Sint Franciscus- kerk, de nieuwe r.k. kerk aan de Archipelweg, vindt de jeugd dit aantrekke lijke maar gevaarlijke speelterrein" We gaan eens even heel ver weg van Leeuwarden en zelfs van Friesland. Dat mag, omdat onze gegevens stoelen op een artikel in ons aller Leeuwarder Courant van 1904. De titel luidt „Kan men per automobiel de Zuidpool be reiken?" De mensheid is altijd bezig ge weest met de problemen rondom moeilijk te bereiken gebieden, die uit de aard der zaak geheel onbe kend of weinig bekend zijn. Zo ook de Noord- en de Zuidpool. Wie weet hoeveel pogingen er de eeuwen door in 't werk gesteld zijn om iets meer over deze verre, raadselachtige streken te weten te komen door mensen, waar wij nooit over hoorden, omdat hun pogingen faalden en zij er het leven bij lieten. De ons wel be kende pogingen spraken toch ook steeds van grote ontberingen, vre selijke ongelukken en van doden. In 't begin van deze eeuw toen de automobiel geen schrikwekkend monster meer was, maar inheems ging worden achtte men deze „ma chines" tot meer in staat dan al leen maar voor een bezoekje aan familie en kennissen. Men begreep dat men er méér mee kon bereiken dan met de vervoermiddelen van voordien. Zo ging het ook een meneer in België die de invallende gedachte kreeg dat ontdekkingsreizigers misschien wel baat zouden vinden bij de automobiel. En wel in 't bij zonder bij een reis naar de Zuid- Pool. Volgens het artikel heeft het aan „avontuurlijke ontwerpen" niet ontbroken, maar het mislukte, zo wel met zeil- en stoomschepen als met hondensleden. „Door de lucht" was 't ook al eens geprobeerd, maar met een noodlottig gevolg voor de roekeloze luchtvaarders. Ook dacht men „met een onder- zeesche boot onder het ijs door te gaan en dit plan werd met alle ernst in sommige bladen bespro ken." (Het is sedertdien gelukt!) Maar als men nu met een auto in plaats van met honden over het ijs kon gaan?" Het gaat in één woord hierom: de diensten van de trekhonden te vervangen door een machine, die met grootere zeker heid dan deze dieren werkt en vóór alles geen grooter gewicht aan brandstoffen vereischt dan de honden aan levensmiddelen." Het is wel wat simplistisch gesteld, maar ondertussen is het toch ge lukt. Zijn raad wat het „proberen" van de machines betreft, lijkt ons echter ondoenlijk: men moest dat van te voren doen wanneer het winter was in eigen land. Nu heten de „ouderwetse winters" veel kouder dan de tegenwoordige maar of zij in de plaats van de Zuidpool konden komen? Al betreft het dan niet de Zuid pool, zo namen we ook volgend berichtje over uit hetzelfde jaar, 1904. Te koop: „In een aan de Tram gelegen dorp in Friesland, eene winkelzaak in Kruideniers waren en manufacturen, waaraan is verbonden eene Venterij met nieuwe Wagen en 2 beste Trek honden. De zaak levert een best burgerbestaan op." We nemen dan even aan dat het niet genoemde dorp lag aan de tram, die zich van Leeuwarden uit de provincie in spoedde en waarvan de rails nog niet eens zo lang geleden zijn ver dwenen. En we zien het „gecom bineerde" winkeltje voor ons: de stopflessen met kleurige zuurtjes, de lapjes bont en zwart voor aller lei doeleinden, wellicht nog een „suikerbrood" waar de witte sui ker afgeschaafd werd, de krenten en andere heerlijkheden. We rui ken het eigenaardige luchtje van kruiden en van textiel, we horen het rinkelend winkelbelletje. We combineerden deze twee ver haaltjes omdat er van honden kracht sprake is en omdat de mo gelijkheid van een „machine" op het ijs en het liggen aan een tram zulke wijde perspectieven openden voor de mensen-van-toen. En dat alles is nog maar pas 60 jaar geleden M. J. VAN HEEMSTRA. Ruim een halve eeuw LEEUWARDEN, EMMAKADE 1.1. 62 Bergplaats voor meubelen Verpakken en verzenden naar alle werelddelen

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1964 | | pagina 7