Adamo de lit Leeuwarden heeft moderne radiostudio a Natuurlijk waren er toch nog enige jongelui, die wat luidruchtig gingen doen. Voor korte tijd echter, want Adamo's manager wrong zich door de menigte naar hen toe en maakte hun even duidelijk, dat zij hier waren om naar Adamo te luisteren, met Adamo mee te zingen, voor Adamo te klap pen, maar niet om Adamo's show in het honderd te laten lopen. En dat ge beurde dan ook niet. (Friesch Dagblad) In een rook schreeuwde en ven moment de maat van de door hysterisch jes voor wie de prins kennelijk die te snijden was, deinde op een gege- hele zaal mee op de muziek, ondersteund gegil van tiener-meis- komst van hun droom- te veel was. (Het Vrije Volk) Omdat we ons oordeel graag voor beter geven, laten we hier de Friese dagbladpers aan het woord over het optreden van ADAMO in de Leeuwar der Beurs op 19 september. Eén leit voegen wij daar onzerzijds aan toe. Na de voorstelling is de zaal geïnspecteerd op beschadigingen. Dit is gebruikelijk, want dergelijke schade is voor rekening van de huurder. Ge constateerd is, dat één plankje was beschadigd, waarschijnlijk door een naaldhak. A-DA-MO! A-DA-MO! A-DA-MO! Beatles!, Beatles! krijste zaterdag avond een wachtende menigte van ruim tweeduizend jonge mensen in de Beurs in Leeuwarden. De spanning in de bloedhete bovenzaal werd met de minuut ondraaglijker. Verwarrend ge schreeuw en gejuich steeg iedere keer op wanneer een vermeende Adamo het podium beklom. (Het Vrije Volk) Wat er daarna gebeurde, kunnen de jongelui het beste zelf vertellen. In de grote bovenzaal, diepgrijs van de si garettenrook, heeft een jongeman van 20, 21 jaar het gepresteerd ruim twee duizend tieners en twens volledig naar zijn hand te zetten en met mede werking van zijn begeleiders een show op touw te zetten, die de fans nog lang zal heugen. (Leeuwarder Courant) Heb je die politieagenten ook gezien, in dat tentje achter je? Dat was om je gek te lachen. Ze waren natuurlijk doodsbenauwd dat we met elkaar de tent af zouden breken. En ze hadden het psychologisch bekeken. Niet te veel sterke armen in de zaal, hebben ze gedacht. Dat is maar ophitserig. Maar zo gauw je een beetje lekker ging doen, met jeah, jeah en zo, kwa men ze als duveltjes uit hun tentje. (Friese Koerier) Adamo, een tengere, bleke knaap, be schikt over een apart stemgeluid, dat enigszins aan Charles Aznavour doet denken. Zijn zelfgemaakte liedjes zijn van een prima kwaliteit en de presen tatie laat niets te wensen over. Het Friese publiek moet voor hem een fijn publiek zijn geweest. Een dichte haag vormde zich om het podium: de voorste rijen bleven keurig op hun stoelen zitten, degenen, die met een minder goede plaats waren bedeeld, klommen er bovenop. Was dat niet hoog genoeg, dan brachten bouwsels stoelen op de tafels wel uit komst of dan was er wel een fijn plekje op een van de hoge venster banken. (Leeuwarder Courant) En daar was Adamo zelf. Een heel ge wone jongen, die zijn haar op tijd laat knippen. Zonder tandpastalachje. Zon der maniertjes om een zaal vol jonge mensen op te zwepen, opdat er maar een flinke rotzooi van gemaakt wordt. Nee, heel gewoon een jongen, die een aantal liedjes, waarvan enige bijzon der fijne, heeft gemaakt, en die een uur kwam zingen. Af en toe vroeg hij in het Nederlands of iedereen een paar woordjes mee wilde zingen en dat deed dan iedereen, vanaf rij zes staand op stoelen of in de pilaren, want niemand zei nog, dat dat niet mocht. Adamo had er zelf plezier in. En hij deed maar heel eenvoudig. Tweedui zend mensen, onder wie vele oude ren, want Adamo is niet alleen bij de tieners geliefd, zagen een hoffelijke, charmante jongen staan zingen. Daar om alleen al had hij zo populair kun nen worden. Zijn chansons zijn dik wijls bovendien nog goed ook. Friesch Dagblad) De reacties waren uiteenlopend. Kin deren die, half-gehypnotiseerd, in do delijke ernst aan Adamo's lippen hin gen, andere die uitbundig meezongen en weer andere bij wie de teleurstel ling van hun gezicht te lezen viel. Want wat bleef er over van de poëzie van chansons als L'Amour Perdu, La Neige Tombe in deze joelende me nigte? (Het Vrije Volk) Hoogtepunten van de samenzang - zo kon je het onderhand wel noemen waren het beatlenummer Yeah Yeah en Adamo's tophit Vous Permet- tez. Adamo zelf, geflankeerd door twee telkens door hun knieën zakkende gui- taristen, danste in het rond, het zweet parelde van zijn gezicht. Zijn enthou siasme was niet te stuiten. Tien over half elf verdween Adamo met zijn pa ranimfen achter het podium. (Het Vrije Volk) NRU adviseerde bij bouw van muziek- en spreekstudio. Donderdag 17 september wapperden in de Prinsentuin de vlag gen. Binnen de muren van de Prinsentuinschool was een studio complex tot stand gekomen dat een aanmerkelijke verbetering betekent in de outillage van de Regionale Omroep Noord en Oost. Dank zij de medewerking van de gemeente Leeuwarden kon de Nederlandsche Radio Unie hier een muziekstudio en een spreekstudio met bijbehorende controlekamer inrichten die van alle moderne middelen zijn voorzien. Nadat in maart 1963 met de bouw werd begonnen, kon men dit complex nu met enig officieel vertoon in gebruik nemen. Daarmee is de RONO nu ook een Friese studio rijk. De plaats waar zich momenteel een modern studiocomplex be vindt werd aanvankelijk ingenomen door twee klaslokalen van de Prinsentuinschool. Dit gedeelte werd door de gemeente Leeuwarden aan de Nederlandsche Radio Unie te huur aange boden om er de zo noodzakelijke studio's voor de Regionale Omroep Noord en Oost in te vestigen. Openbare Werken heeft hier een verbouwing uitgevoerd, die een modern studiocom plex tot resultaat heeft gehad. De NRU gaf daarbij bouwkun dige, akoestische en warmtetechnische adviezen, zodat het com plex geheel voldoet aan de eisen die ook voor de Hilversumse studio's gelden. Bij de opzet van de verbouwing moest bijzondere aandacht wor den besteed aan de geluidsisolatie van de studio s. Hiertoe bestond temeer aanleiding omdat de overige lokalen van de school voorlopig nog in gebruik zouden blijven, terwijl ook de ligging in het centrum van de stad Leeuwarden maatregelen ter wering van stoorgeluiden noodzakelijk maakte. Een speciale bedreiging van de studiostilte wordt bovendien veroorzaakt door het lawaai van straaljagers. In navolging van de omroepstudio's in Hilversum werden de studio's uitgevoerd in een zgn. binnendoosconstructie, d.w.z. dat de eigenlijke studiowanden en het plafond geheel los zijn gebleven van de buitenmuren en scheidingswanden van het gebouw zelf. De vloeren van de „binnendozen" werden afzon derlijk gefundeerd. De volledige geluidsisolatie, die op deze wijze werd verkregen, hield de toepassing in van een volwaardig luchtverversings systeem, met ventilatoren en luchtverwarmers. Daarom moesten de toe- en afvoerkanalen worden voorzien van geluiddempers, om het doordringen van ongewenste geluiden van buitenaf via de luchtkanalen te verhinderen en ook om de motorgeluiden af te dempen. Visueel contact. De muziekstudio is ruim 200 kubieke meter groot, de spreek studio (voor hoorspelen, sprekers, interviews, etc.) bijna 70 ku bieke meter. Voor de technische bediening bevindt zich tussen beide studio's een controleruimte van ruim 60 kubieke meter. In de wanden tussen de studio's en de controlekamer zijn zo genaamde „bespiedingsvensters" gebouwd, die een visueel con tact tussen de uitvoerenden en de technici mogelijk maken. Zowel de muziekstudio, de spreekstudio als de controlekamer hebben bovendien een dubbel venster, dat uitzicht biedt op de Prinsentuin. Psychologisch schijnt het zeer ongunstig te zijn te moeten werken in een vertrek, waar geen daglicht kan doordringen. Er is op gerekend, dat in de controlekamer een volledige radio- technische installatie kan worden aangebracht, zoals deze voor dit soort studio's gebruikelijk is. In afwachting van het ge reedkomen van deze installatie wordt momenteel nog gewerkt met losse apparatuur. Dit is de controlekamer van de Leeuwarder studio. Rechts achter de glasruit de muziekstudio. Links (niet algebeeld) is een soortgelijke ruit, die de scheiding vormt tussen controlekamer en spreek studio.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1964 | | pagina 17