Adamo
de
lit
Leeuwarden heeft moderne
radiostudio
a
Natuurlijk waren er toch nog enige
jongelui, die wat luidruchtig gingen
doen. Voor korte tijd echter, want
Adamo's manager wrong zich door de
menigte naar hen toe en maakte hun
even duidelijk, dat zij hier waren om
naar Adamo te luisteren, met Adamo
mee te zingen, voor Adamo te klap
pen, maar niet om Adamo's show in
het honderd te laten lopen. En dat ge
beurde dan ook niet.
(Friesch Dagblad)
In een rook
schreeuwde en
ven moment de
maat van de
door hysterisch
jes voor wie de
prins kennelijk
die te snijden was,
deinde op een gege-
hele zaal mee op de
muziek, ondersteund
gegil van tiener-meis-
komst van hun droom-
te veel was.
(Het Vrije Volk)
Omdat we ons oordeel graag voor
beter geven, laten we hier de Friese
dagbladpers aan het woord over het
optreden van ADAMO in de Leeuwar
der Beurs op 19 september.
Eén leit voegen wij daar onzerzijds
aan toe. Na de voorstelling is de zaal
geïnspecteerd op beschadigingen. Dit
is gebruikelijk, want dergelijke schade
is voor rekening van de huurder. Ge
constateerd is, dat één plankje was
beschadigd, waarschijnlijk door een
naaldhak.
A-DA-MO! A-DA-MO! A-DA-MO!
Beatles!, Beatles! krijste zaterdag
avond een wachtende menigte van
ruim tweeduizend jonge mensen in de
Beurs in Leeuwarden. De spanning in
de bloedhete bovenzaal werd met de
minuut ondraaglijker. Verwarrend ge
schreeuw en gejuich steeg iedere keer
op wanneer een vermeende Adamo
het podium beklom. (Het Vrije Volk)
Wat er daarna gebeurde, kunnen de
jongelui het beste zelf vertellen. In de
grote bovenzaal, diepgrijs van de si
garettenrook, heeft een jongeman van
20, 21 jaar het gepresteerd ruim twee
duizend tieners en twens volledig
naar zijn hand te zetten en met mede
werking van zijn begeleiders een
show op touw te zetten, die de fans
nog lang zal heugen.
(Leeuwarder Courant)
Heb je die politieagenten ook gezien,
in dat tentje achter je? Dat was om
je gek te lachen. Ze waren natuurlijk
doodsbenauwd dat we met elkaar de
tent af zouden breken. En ze hadden
het psychologisch bekeken. Niet te
veel sterke armen in de zaal, hebben
ze gedacht. Dat is maar ophitserig.
Maar zo gauw je een beetje lekker
ging doen, met jeah, jeah en zo, kwa
men ze als duveltjes uit hun tentje.
(Friese Koerier)
Adamo, een tengere, bleke knaap, be
schikt over een apart stemgeluid, dat
enigszins aan Charles Aznavour doet
denken. Zijn zelfgemaakte liedjes zijn
van een prima kwaliteit en de presen
tatie laat niets te wensen over. Het
Friese publiek moet voor hem een
fijn publiek zijn geweest. Een dichte
haag vormde zich om het podium: de
voorste rijen bleven keurig op hun
stoelen zitten, degenen, die met een
minder goede plaats waren bedeeld,
klommen er bovenop. Was dat niet
hoog genoeg, dan brachten bouwsels
stoelen op de tafels wel uit
komst of dan was er wel een fijn
plekje op een van de hoge venster
banken.
(Leeuwarder Courant)
En daar was Adamo zelf. Een heel ge
wone jongen, die zijn haar op tijd laat
knippen. Zonder tandpastalachje. Zon
der maniertjes om een zaal vol jonge
mensen op te zwepen, opdat er maar
een flinke rotzooi van gemaakt wordt.
Nee, heel gewoon een jongen, die een
aantal liedjes, waarvan enige bijzon
der fijne, heeft gemaakt, en die een
uur kwam zingen. Af en toe vroeg hij
in het Nederlands of iedereen een
paar woordjes mee wilde zingen en
dat deed dan iedereen, vanaf rij zes
staand op stoelen of in de pilaren,
want niemand zei nog, dat dat niet
mocht.
Adamo had er zelf plezier in. En hij
deed maar heel eenvoudig. Tweedui
zend mensen, onder wie vele oude
ren, want Adamo is niet alleen bij de
tieners geliefd, zagen een hoffelijke,
charmante jongen staan zingen. Daar
om alleen al had hij zo populair kun
nen worden. Zijn chansons zijn dik
wijls bovendien nog goed ook.
Friesch Dagblad)
De reacties waren uiteenlopend. Kin
deren die, half-gehypnotiseerd, in do
delijke ernst aan Adamo's lippen hin
gen, andere die uitbundig meezongen
en weer andere bij wie de teleurstel
ling van hun gezicht te lezen viel.
Want wat bleef er over van de poëzie
van chansons als L'Amour Perdu, La
Neige Tombe in deze joelende me
nigte?
(Het Vrije Volk)
Hoogtepunten van de samenzang -
zo kon je het onderhand wel noemen
waren het beatlenummer Yeah
Yeah en Adamo's tophit Vous Permet-
tez. Adamo zelf, geflankeerd door twee
telkens door hun knieën zakkende gui-
taristen, danste in het rond, het zweet
parelde van zijn gezicht. Zijn enthou
siasme was niet te stuiten. Tien over
half elf verdween Adamo met zijn pa
ranimfen achter het podium.
(Het Vrije Volk)
NRU adviseerde bij bouw van muziek- en spreekstudio.
Donderdag 17 september wapperden in de Prinsentuin de vlag
gen. Binnen de muren van de Prinsentuinschool was een studio
complex tot stand gekomen dat een aanmerkelijke verbetering
betekent in de outillage van de Regionale Omroep Noord en
Oost. Dank zij de medewerking van de gemeente Leeuwarden
kon de Nederlandsche Radio Unie hier een muziekstudio en
een spreekstudio met bijbehorende controlekamer inrichten die
van alle moderne middelen zijn voorzien. Nadat in maart 1963
met de bouw werd begonnen, kon men dit complex nu met
enig officieel vertoon in gebruik nemen. Daarmee is de RONO
nu ook een Friese studio rijk.
De plaats waar zich momenteel een modern studiocomplex be
vindt werd aanvankelijk ingenomen door twee klaslokalen van
de Prinsentuinschool. Dit gedeelte werd door de gemeente
Leeuwarden aan de Nederlandsche Radio Unie te huur aange
boden om er de zo noodzakelijke studio's voor de Regionale
Omroep Noord en Oost in te vestigen. Openbare Werken heeft
hier een verbouwing uitgevoerd, die een modern studiocom
plex tot resultaat heeft gehad. De NRU gaf daarbij bouwkun
dige, akoestische en warmtetechnische adviezen, zodat het com
plex geheel voldoet aan de eisen die ook voor de Hilversumse
studio's gelden.
Bij de opzet van de verbouwing moest bijzondere aandacht wor
den besteed aan de geluidsisolatie van de studio s. Hiertoe
bestond temeer aanleiding omdat de overige lokalen van de
school voorlopig nog in gebruik zouden blijven, terwijl ook de
ligging in het centrum van de stad Leeuwarden maatregelen
ter wering van stoorgeluiden noodzakelijk maakte. Een speciale
bedreiging van de studiostilte wordt bovendien veroorzaakt
door het lawaai van straaljagers.
In navolging van de omroepstudio's in Hilversum werden de
studio's uitgevoerd in een zgn. binnendoosconstructie, d.w.z.
dat de eigenlijke studiowanden en het plafond geheel los zijn
gebleven van de buitenmuren en scheidingswanden van het
gebouw zelf. De vloeren van de „binnendozen" werden afzon
derlijk gefundeerd.
De volledige geluidsisolatie, die op deze wijze werd verkregen,
hield de toepassing in van een volwaardig luchtverversings
systeem, met ventilatoren en luchtverwarmers. Daarom moesten
de toe- en afvoerkanalen worden voorzien van geluiddempers,
om het doordringen van ongewenste geluiden van buitenaf via
de luchtkanalen te verhinderen en ook om de motorgeluiden
af te dempen.
Visueel contact.
De muziekstudio is ruim 200 kubieke meter groot, de spreek
studio (voor hoorspelen, sprekers, interviews, etc.) bijna 70 ku
bieke meter. Voor de technische bediening bevindt zich tussen
beide studio's een controleruimte van ruim 60 kubieke meter.
In de wanden tussen de studio's en de controlekamer zijn zo
genaamde „bespiedingsvensters" gebouwd, die een visueel con
tact tussen de uitvoerenden en de technici mogelijk maken.
Zowel de muziekstudio, de spreekstudio als de controlekamer
hebben bovendien een dubbel venster, dat uitzicht biedt op de
Prinsentuin. Psychologisch schijnt het zeer ongunstig te zijn
te moeten werken in een vertrek, waar geen daglicht kan
doordringen.
Er is op gerekend, dat in de controlekamer een volledige radio-
technische installatie kan worden aangebracht, zoals deze voor
dit soort studio's gebruikelijk is. In afwachting van het ge
reedkomen van deze installatie wordt momenteel nog gewerkt
met losse apparatuur.
Dit is de controlekamer van de Leeuwarder studio.
Rechts achter de glasruit de muziekstudio. Links
(niet algebeeld) is een soortgelijke ruit, die de
scheiding vormt tussen controlekamer en spreek
studio.