1 *1 '■■■wpS^Kp JE S%Vfl|' ONBEKENDE SPORTIEVE STREEPJES Jeugd-entspannings-komitee presenteer! aantrekkelijk lustrum-programma op „Beurs-avenden" - LïjK-fl* j| JH Vlieg er eens uit op de fiets of met de trein -V i ;S* Het Leeuwarder station omstreeks 1913. 'XV 1 Vandaag zetten we onze vader landse overtuiging van: „vooral wél ver-zuilen, maar géén reclame" overboord en we gaan reclame ma ken voor de fiets. Maar, geachte lezers, schrikt u niet! Het zal zijn aan de hand van een krant van zestig jaar geleden. Wat trekken we aan? Wij, dames, zien scherp uit naar een passende advertentie, om te geraken aan een passende rok. En daar is die dan: „Nieuwe practische fietsrok met zadelmodel (onzichtbaar), valt steeds onberispelijk en elegant, zoowel rijdende als loopende." Dat de valling onberispelijk en ele gant is geweest, nemen we onmid dellijk aan. Maar dat onzichtbare zadelmodel dat intrigeert ons. Bij de fietsrok hoort een fiets. Die kon men krijgen met en zonder „freewheel". Dat is geen schok kend bericht. Maar wat vindt u half geld. Dat was nog eens een tijd! Voor luttele guldens zó'n we reldreis, helemaal naar Amster dam! En nu dacht u dat volstouwen van een autobus met groepsreizigers, (radio aan, feesthoeden op, feest neuzen voor) behoorde bij de eigen tijdse beschaving? U bent alweer mis. Het ging niet in een autobus, want die bestond nog niet. Een ra dio was niet te horen, want die bestond ook nog niet. En men zette waarschijnlijk geen feesthoed op, noch verschanste men zich achter een feestneus, omdat men ingeto gener was dan heden ten dage. Maar daarom kon men nog wel een groepsreis houden. Men kon zich opgeven voor een expeditie via Amsterdam naar Apeldoorn. Vermoedelijk met de trein naar Staveren, dan per boot naar Enk huizen en vervolgens weer in de van: mét en zónder rem? Zonder rem was goedkoper. Ziekenhuizen waren toen nog niet zo duur. En dan kon je mét die fiets, of je nu heer of dame was, meedoen in Dei- num aan het „ringfietsen", inleg slechts 25 cent. Of je deed elders mee aan „ringrijderij per fiets voor dames en heeren, prijzen nader te bepalen." Het gehalte van die prij zen hing waarschijnlijk samen met de hoeveelheid opgaven! Nu kon men zestig jaar geleden niet steeds blijven fietsen, men wilde ook wel eens op andere wij ze aan de vrijetijdsbesteding wer ken. Er waren per slot van reke ning toch ook nog spoorwegen in dit land. Daar had je de Holland- sche IJzeren Spoorweg Maatschap pij. Die nodigde je uit tussen 1 juli en 30 september (vakantiesprei ding!) eens op en neer te gaan naar Amsterdam. Zo'n retour was een maand geldig. Betalen? Ja, na tuurlijk moest je betalen. En wel voor eerste klasse 6,75: tweede klasse 5,07 en derde klasse 3,38. Kinderen beneden tien jaar trein. In Amsterdam had men een uur de tijd, alvorens naar Apel doorn te vertrekken. Daar kwam men in een goed hotel terecht en maakte er rijtoeren. Dit speelde zich af te beginnen in Leeuwarden op maandag, vertrek om 8.20 uur 's morgens. En men kwam op de basis Leeuwarden terug, weer via Amsterdam (drie uur oponthoud al daar), op woensdagavond om 10.13 uur. Dus drie dagen uit. Kosten voor reis, verblijf, maaltijden, rij toeren: eerste klasse ƒ24,twee de klasse ƒ21,en derde klasse 18,-. En de „eigen" aardappels, die nu wel eens (het is heus waar!) in de bus naar het buitenland meege sjouwd worden want hoe leeft men zonder eigen piepers? die kon men rustig in de kelder laten liggen, want men bleef in eigen land. Die van Apeldoorn zullen niet zo lekker geweest zijn als die in Leeuwarden, maar het kon er mee door. M. J. VAN HEEMSTRA De in het vorige nummer van de L.G. gepubliceerde foto van sportieve heren in streepjes truien, geschaard onder het trotse vaandel van „Friso", heeft geen verhelderende reacties uit de lezerskring opgeleverd. Daar zitten we dus met een mooie foto, ons geschonken door de heer Mink, en we weten van toeten noch blazen. Wilt u het vorige nummer nog eens op slaan (pagina 6) en ons even tueel berichten over het hoe en wat, zo u iets of iemand meent te herkennen? We laten het dan voor deze keer bij deze „pro longatie". Met het succesvolle optreden van Ada- mo heeft het jeugd-ontspannings-komitee voor een spectaculaire opening van het nieuwe seizoen gezorgd. Ook voor de komende „Beurs-avonden" is er door het komitee een programma samengesteld waar de jeugd van onze stad zeker op af zal komen. Op 10 oktober a.s. is er een dansavond, waarbij de muziek zal worden verzorgd door „Rob de Nijs en The Lords" en „The Mixers". Ter gelegenheid van het vijfjarig be staan van de Leeuwarder band „The New Gold Dixie Stars" wordt in samen werking met de fanklub van dit orkest op 7 november a.s. een lustrumbal ge houden, waarop naast de jubilaris zullen optreden Milly Scott en „The Beale Street Jazzband". Op 12 december a.s. zal de dansmuziek worden verzorgd door „Eddy and The Flying Arrows". Het nieuwe jaar brengt op 9 januari An neke Grönloh en het „Bonnely-kwartet" in de Beurs. Het Leeuwarder Songfestival en de Orkestenwedstrijd worden in het komende seizoen samengebracht in een groot Leeuwarder Lichte Muziek Festival, waarvan de finale op 6 februari a.s. in de Beurs zal plaatsvinden; zowel muziek- combinaties, vocalisten als vocale en instrumentale groepen kunnen hieraan deelnemen. De lente wordt door het komitee reeds op 6 maart a.s. aangekondigd met een „Springtime-ball", waarop „Peter and his Rockers" de dansmuziek zullen verzor gen en Willeke Alberti zal zingen. Op 3 april a.s. wordt voor de derde maal het Leeuwarder Jazzfestival gehouden. Onder auspiciën van Oranje Nationaal verzorgt het komitee op koninginnedag het Oranjebal, waarbij het orkest „Jerry jox" en het „Cocktail Trio" zullen optre den. Het seizoen wordt op 8 mei a.s. be sloten met een grote slot-dansavond, waarbij zal spelen „The Dutch Swing College Band". 1W

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1964 | | pagina 21