1
*1
'■■■wpS^Kp
JE S%Vfl|'
ONBEKENDE
SPORTIEVE
STREEPJES
Jeugd-entspannings-komitee presenteer!
aantrekkelijk lustrum-programma
op „Beurs-avenden"
-
LïjK-fl* j| JH
Vlieg er eens uit op de
fiets of met de trein
-V
i ;S*
Het Leeuwarder station
omstreeks 1913.
'XV
1
Vandaag zetten we onze vader
landse overtuiging van: „vooral
wél ver-zuilen, maar géén reclame"
overboord en we gaan reclame ma
ken voor de fiets. Maar, geachte
lezers, schrikt u niet! Het zal zijn
aan de hand van een krant van
zestig jaar geleden.
Wat trekken we aan? Wij, dames,
zien scherp uit naar een passende
advertentie, om te geraken aan een
passende rok. En daar is die dan:
„Nieuwe practische fietsrok met
zadelmodel (onzichtbaar), valt
steeds onberispelijk en elegant,
zoowel rijdende als loopende."
Dat de valling onberispelijk en ele
gant is geweest, nemen we onmid
dellijk aan. Maar dat onzichtbare
zadelmodel dat intrigeert ons.
Bij de fietsrok hoort een fiets. Die
kon men krijgen met en zonder
„freewheel". Dat is geen schok
kend bericht. Maar wat vindt u
half geld. Dat was nog eens een
tijd! Voor luttele guldens zó'n we
reldreis, helemaal naar Amster
dam!
En nu dacht u dat volstouwen van
een autobus met groepsreizigers,
(radio aan, feesthoeden op, feest
neuzen voor) behoorde bij de eigen
tijdse beschaving? U bent alweer
mis. Het ging niet in een autobus,
want die bestond nog niet. Een ra
dio was niet te horen, want die
bestond ook nog niet. En men zette
waarschijnlijk geen feesthoed op,
noch verschanste men zich achter
een feestneus, omdat men ingeto
gener was dan heden ten dage.
Maar daarom kon men nog wel
een groepsreis houden. Men kon
zich opgeven voor een expeditie
via Amsterdam naar Apeldoorn.
Vermoedelijk met de trein naar
Staveren, dan per boot naar Enk
huizen en vervolgens weer in de
van: mét en zónder rem? Zonder
rem was goedkoper. Ziekenhuizen
waren toen nog niet zo duur. En
dan kon je mét die fiets, of je nu
heer of dame was, meedoen in Dei-
num aan het „ringfietsen", inleg
slechts 25 cent. Of je deed elders
mee aan „ringrijderij per fiets voor
dames en heeren, prijzen nader te
bepalen." Het gehalte van die prij
zen hing waarschijnlijk samen met
de hoeveelheid opgaven!
Nu kon men zestig jaar geleden
niet steeds blijven fietsen, men
wilde ook wel eens op andere wij
ze aan de vrijetijdsbesteding wer
ken. Er waren per slot van reke
ning toch ook nog spoorwegen in
dit land. Daar had je de Holland-
sche IJzeren Spoorweg Maatschap
pij. Die nodigde je uit tussen 1 juli
en 30 september (vakantiesprei
ding!) eens op en neer te gaan
naar Amsterdam. Zo'n retour was
een maand geldig. Betalen? Ja, na
tuurlijk moest je betalen. En wel
voor eerste klasse 6,75: tweede
klasse 5,07 en derde klasse
3,38. Kinderen beneden tien jaar
trein. In Amsterdam had men een
uur de tijd, alvorens naar Apel
doorn te vertrekken. Daar kwam
men in een goed hotel terecht en
maakte er rijtoeren. Dit speelde
zich af te beginnen in Leeuwarden
op maandag, vertrek om 8.20 uur
's morgens. En men kwam op de
basis Leeuwarden terug, weer via
Amsterdam (drie uur oponthoud al
daar), op woensdagavond om 10.13
uur. Dus drie dagen uit. Kosten
voor reis, verblijf, maaltijden, rij
toeren: eerste klasse ƒ24,twee
de klasse ƒ21,en derde klasse
18,-.
En de „eigen" aardappels, die nu
wel eens (het is heus waar!) in de
bus naar het buitenland meege
sjouwd worden want hoe leeft
men zonder eigen piepers? die
kon men rustig in de kelder laten
liggen, want men bleef in eigen
land. Die van Apeldoorn zullen
niet zo lekker geweest zijn als die
in Leeuwarden, maar het kon er
mee door.
M. J. VAN HEEMSTRA
De in het vorige nummer van
de L.G. gepubliceerde foto van
sportieve heren in streepjes
truien, geschaard onder het
trotse vaandel van „Friso", heeft
geen verhelderende reacties uit
de lezerskring opgeleverd. Daar
zitten we dus met een mooie
foto, ons geschonken door de
heer Mink, en we weten van
toeten noch blazen. Wilt u het
vorige nummer nog eens op
slaan (pagina 6) en ons even
tueel berichten over het hoe en
wat, zo u iets of iemand meent
te herkennen? We laten het dan
voor deze keer bij deze „pro
longatie".
Met het succesvolle optreden van Ada-
mo heeft het jeugd-ontspannings-komitee
voor een spectaculaire opening van het
nieuwe seizoen gezorgd. Ook voor de
komende „Beurs-avonden" is er door het
komitee een programma samengesteld
waar de jeugd van onze stad zeker op af
zal komen.
Op 10 oktober a.s. is er een dansavond,
waarbij de muziek zal worden verzorgd
door „Rob de Nijs en The Lords" en „The
Mixers".
Ter gelegenheid van het vijfjarig be
staan van de Leeuwarder band „The
New Gold Dixie Stars" wordt in samen
werking met de fanklub van dit orkest
op 7 november a.s. een lustrumbal ge
houden, waarop naast de jubilaris zullen
optreden Milly Scott en „The Beale
Street Jazzband".
Op 12 december a.s. zal de dansmuziek
worden verzorgd door „Eddy and The
Flying Arrows".
Het nieuwe jaar brengt op 9 januari An
neke Grönloh en het „Bonnely-kwartet"
in de Beurs. Het Leeuwarder Songfestival
en de Orkestenwedstrijd worden in het
komende seizoen samengebracht in een
groot Leeuwarder Lichte Muziek Festival,
waarvan de finale op 6 februari a.s. in
de Beurs zal plaatsvinden; zowel muziek-
combinaties, vocalisten als vocale en
instrumentale groepen kunnen hieraan
deelnemen.
De lente wordt door het komitee reeds op
6 maart a.s. aangekondigd met een
„Springtime-ball", waarop „Peter and his
Rockers" de dansmuziek zullen verzor
gen en Willeke Alberti zal zingen.
Op 3 april a.s. wordt voor de derde maal
het Leeuwarder Jazzfestival gehouden.
Onder auspiciën van Oranje Nationaal
verzorgt het komitee op koninginnedag
het Oranjebal, waarbij het orkest „Jerry
jox" en het „Cocktail Trio" zullen optre
den. Het seizoen wordt op 8 mei a.s. be
sloten met een grote slot-dansavond,
waarbij zal spelen „The Dutch Swing
College Band".
1W