GELD is ook de Werken voor 19911 en latere Werken voor 19ö5 12 Hoe staat het met uw besef van prijzen, bent u prijsbewust? On getwijfeld is deze eigenschap in voldoende mate aanwezig wan neer het gaat om geldsbedragen die u gewend bent uit te geven, dan wel eventueel zou kunnen uitgeven, wanneer u zich een flinke financiële sprong durft te veroorloven. Aan de beneden kant staat bijvoorbeeld een pondje suiker, aan de bovenkant een auto en nog weer verderop vindt u een huis als koopobject, maar dan wordt de zaak al gauw zeer ingewikkeld, met hypotheken en zo. In de overheidssfeer moet men werken met bedragen van een andere orde, die geheel liggen buiten het kostenbesef en het voorstellingsvermogen van de gewone man tot welke groep wij in dit verband ook het gros der intelligentsia mogen rekenen. Weten twee boeren wat een koe kost, zelfs tezamen en in ver eniging zullen ze u waarschijnlijk niet kunnen vertellen wat de nieuwe Leeuwarder veemarkt heeft gekost. De Frieslandhal c.a. is een goed voorbeeld om het gebrek aan prijsbewustheid bij zulke grote objecten aan te tonen. Hoeveel heeft de veemarkt gekost? Wij geven vier bedragen, waarvan één het juiste (globale) kostencijfer is en de andere zijn, door hun sterke afwijking daarvan, volkomen absurd. Aan u de taak uit te maken wat naar uw schatting waar en onwaar is: 7,5 mil joen, 11 miljoen, 15 miljoen, 27,3 miljoen. Elders in dit nummer vindt u het antwoord vermeld. We hebben zo'n idee, dat de meeste lezers er maar een slag naar zullen slaan en geen enkele reden zouden zien om tegen een van deze bedragen een krachtig protest te laten horen. Het ontbreken van inzicht in dergelijke financiële aangelegenheden brengt mee, dat de burgerij weinig geneigd is zich te verdiepen in de vraag waar de grenzen van het mogelijke liggen in de ge meentelijke huishouding, die evenzeer door de portemonnaie wordt beheerst ais die van de particulier. Veel klachten over het gemeentelijke doen en laten (en hier dan speciaal het laten) zijn terug te voeren tot een ontbreken van dit inzicht. In feite zijn juist de financiële belemmeringen de oorzaak van het achterblijven van tal van voorzieningen en men weet, dat de politiek van de rijksoverheid nu juist niet voert tot een verantwoord optimisme voor de toekomst. Wat er allemaal moet gebeuren (en wat ook zal gebeuren, indien de financiële middelen ter beschikking komen) leren de in dit nummer opgenomen lijsten van „Werken voor 1965" (althans in dat jaar aan te vangen) en „Werken voor 1966 en latere jaren". De globale kostencijfers zijn achter elke post vermeld en zo krijgt u ook een inzicht welke bedragen daarmee zijn gemoeid. Om de zaak wat concreter te stellen kunt u misschien de Fries landhal als munteenheid van 15 miljoen invoeren. U ziet, dat het totaal voor 1965 en volgende jaren ruim 200 miljoen vraagt en dat is ook globaal het bedrag, dat we na de oorlog in allerlei openbare werken hebben geïnvesteerd. En zullen we dan, na het afwerken van deze lijsten, klaar zijn? Daar is geen sprake van. De groei van de stad zal steeds nieuwe voorzieningen blijven eisen en uit deze eisen zullen steeds nieuwe lijsten van „onrendabele investeringen" blijven voortkomen. Want stilstand is achteruitgang en het is te hopen, dat deze achteruitgang niet door een gebrek aan geld zal hoeven te ont staan. Voltooien ringweg Verbetering Julianastraat285.000, Verbetering Franklinstraat850.000, Verbeteren en aanleggen van wegen, bouw van bruggen enz. Herstel van walmuren350.000, Doortrekken en verbeteren Marshallweg (verbin dingsweg met industrieterrein)1.950.000, Verbeteren Legedyk Wirdum385.000, Asfalteren en vernieuwen straten1.000.000, Verbeteren openbare verlichting f 125.000, Uitbreiden openbare verlichting in nieuwe wijken 150.000, Verbeteren riolering Bouwen rioolwaterzuiveringsinstallatie 3.000.000, na 1.500.000,— in 1964, voorts 8.500.000,— in 1966 en volgende jarep, totaal 13.000.000, Riolering Leeuwarden-Qost 1.850.000, Aanpassing bestaande riolering aan centrale stelsel 200.000, Voltooien ringweg Aanleggen Oostergoplein (vrije kruising) 8.500.000, Verbeteren en aanleggen van wegen, bouw van bruggen enz. Herstel van walmuren1.050.000, Asfalteren en vernieuwen straten 3.500.000, Verbetering openbare verlichting625.000, Verbeteren Kanaalweg (incl. kademuur en uitdie pen kanaal)2.000.000, Dempen Vliet 3.000.000, Weg naar Drachten (incl. brug over Van Harinx- makanaal) 6.500.000, Verbeteren Snekertrekweg, Snekerkade en Zuider singel (incl. kademuur diepte 4 m) 1.500.000, Verbeteren Mr. P. J. Troelstraweg van grens ge meente tot Leeuwerikplein 3.200.000, Verbeteren Harlingerstraatweg ten westen van de Euterpestraat350.000, Weg langs Dokkumer\ Ee500.000, .Weg naar Dokkum (inclusief viadukt) 5.500.000, Weg tussen weg naar Dokkum en weg naar Drachten (incl. tunnel en brug over Kurkemeer) 6.500.000, Brug over Greuns in verbinding met Froskepölle 2.000.000, Weg naar Froskepölle3.800.000, Invalsweg uit het cuicen oostelijk van Schrans 10.650.000, Verbeteren weg naar Lekkjum1.050.000, Prins Hendrikbrug500.000, Spoorbrug over Harlingervaart1.400.000, Ophogen gedeelte spoorlijn LeeuwardenGro ningen (incl. bouw tunnels)15.000.000, Bouwen tunnel Schrans 4.500.000, Verbeteren van vaarwegen Graven zwaaikom Nieuwe Kanaal250.000, Verdiepen Harlingervaart4.200.000, Verbeteren vaarweg naar Dokkum15.000.000, Verbeteren riolering Bouwen rioolwaterzuiveringsinstallatie 8.500.000, (na 4.500.000,in voorgaande jaren) Riolering Borniastraat/Achter de Hoven 426.000,

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1964 | | pagina 18