GELD is ook de
Werken voor 19911 en latere
Werken voor 19ö5
12
Hoe staat het met uw besef van prijzen, bent u prijsbewust? On
getwijfeld is deze eigenschap in voldoende mate aanwezig wan
neer het gaat om geldsbedragen die u gewend bent uit te geven,
dan wel eventueel zou kunnen uitgeven, wanneer u zich een
flinke financiële sprong durft te veroorloven. Aan de beneden
kant staat bijvoorbeeld een pondje suiker, aan de bovenkant een
auto en nog weer verderop vindt u een huis als koopobject, maar
dan wordt de zaak al gauw zeer ingewikkeld, met hypotheken
en zo.
In de overheidssfeer moet men werken met bedragen van een
andere orde, die geheel liggen buiten het kostenbesef en het
voorstellingsvermogen van de gewone man tot welke groep
wij in dit verband ook het gros der intelligentsia mogen rekenen.
Weten twee boeren wat een koe kost, zelfs tezamen en in ver
eniging zullen ze u waarschijnlijk niet kunnen vertellen wat de
nieuwe Leeuwarder veemarkt heeft gekost.
De Frieslandhal c.a. is een goed voorbeeld om het gebrek aan
prijsbewustheid bij zulke grote objecten aan te tonen. Hoeveel
heeft de veemarkt gekost? Wij geven vier bedragen, waarvan
één het juiste (globale) kostencijfer is en de andere zijn, door
hun sterke afwijking daarvan, volkomen absurd. Aan u de taak
uit te maken wat naar uw schatting waar en onwaar is: 7,5 mil
joen, 11 miljoen, 15 miljoen, 27,3 miljoen. Elders in dit nummer
vindt u het antwoord vermeld.
We hebben zo'n idee, dat de meeste lezers er maar een slag
naar zullen slaan en geen enkele reden zouden zien om tegen
een van deze bedragen een krachtig protest te laten horen. Het
ontbreken van inzicht in dergelijke financiële aangelegenheden
brengt mee, dat de burgerij weinig geneigd is zich te verdiepen
in de vraag waar de grenzen van het mogelijke liggen in de ge
meentelijke huishouding, die evenzeer door de portemonnaie
wordt beheerst ais die van de particulier. Veel klachten over het
gemeentelijke doen en laten (en hier dan speciaal het laten) zijn
terug te voeren tot een ontbreken van dit inzicht. In feite zijn juist
de financiële belemmeringen de oorzaak van het achterblijven
van tal van voorzieningen en men weet, dat de politiek van de
rijksoverheid nu juist niet voert tot een verantwoord optimisme
voor de toekomst.
Wat er allemaal moet gebeuren (en wat ook zal gebeuren, indien
de financiële middelen ter beschikking komen) leren de in dit
nummer opgenomen lijsten van „Werken voor 1965" (althans in
dat jaar aan te vangen) en „Werken voor 1966 en latere jaren".
De globale kostencijfers zijn achter elke post vermeld en zo
krijgt u ook een inzicht welke bedragen daarmee zijn gemoeid.
Om de zaak wat concreter te stellen kunt u misschien de Fries
landhal als munteenheid van 15 miljoen invoeren. U ziet, dat het
totaal voor 1965 en volgende jaren ruim 200 miljoen vraagt en
dat is ook globaal het bedrag, dat we na de oorlog in allerlei
openbare werken hebben geïnvesteerd.
En zullen we dan, na het afwerken van deze lijsten, klaar zijn?
Daar is geen sprake van. De groei van de stad zal steeds nieuwe
voorzieningen blijven eisen en uit deze eisen zullen steeds nieuwe
lijsten van „onrendabele investeringen" blijven voortkomen.
Want stilstand is achteruitgang en het is te hopen, dat deze
achteruitgang niet door een gebrek aan geld zal hoeven te ont
staan.
Voltooien ringweg
Verbetering Julianastraat285.000,
Verbetering Franklinstraat850.000,
Verbeteren en aanleggen van wegen, bouw van bruggen enz.
Herstel van walmuren350.000,
Doortrekken en verbeteren Marshallweg (verbin
dingsweg met industrieterrein)1.950.000,
Verbeteren Legedyk Wirdum385.000,
Asfalteren en vernieuwen straten1.000.000,
Verbeteren openbare verlichting f 125.000,
Uitbreiden openbare verlichting in nieuwe wijken 150.000,
Verbeteren riolering
Bouwen rioolwaterzuiveringsinstallatie 3.000.000,
na 1.500.000,— in 1964, voorts 8.500.000,— in
1966 en volgende jarep, totaal 13.000.000,
Riolering Leeuwarden-Qost 1.850.000,
Aanpassing bestaande riolering aan centrale stelsel 200.000,
Voltooien ringweg
Aanleggen Oostergoplein (vrije kruising) 8.500.000,
Verbeteren en aanleggen van wegen, bouw van bruggen enz.
Herstel van walmuren1.050.000,
Asfalteren en vernieuwen straten 3.500.000,
Verbetering openbare verlichting625.000,
Verbeteren Kanaalweg (incl. kademuur en uitdie
pen kanaal)2.000.000,
Dempen Vliet 3.000.000,
Weg naar Drachten (incl. brug over Van Harinx-
makanaal) 6.500.000,
Verbeteren Snekertrekweg, Snekerkade en Zuider
singel (incl. kademuur diepte 4 m) 1.500.000,
Verbeteren Mr. P. J. Troelstraweg van grens ge
meente tot Leeuwerikplein 3.200.000,
Verbeteren Harlingerstraatweg ten westen van de
Euterpestraat350.000,
Weg langs Dokkumer\ Ee500.000,
.Weg naar Dokkum (inclusief viadukt) 5.500.000,
Weg tussen weg naar Dokkum en weg naar
Drachten (incl. tunnel en brug over Kurkemeer) 6.500.000,
Brug over Greuns in verbinding met Froskepölle 2.000.000,
Weg naar Froskepölle3.800.000,
Invalsweg uit het cuicen oostelijk van Schrans 10.650.000,
Verbeteren weg naar Lekkjum1.050.000,
Prins Hendrikbrug500.000,
Spoorbrug over Harlingervaart1.400.000,
Ophogen gedeelte spoorlijn LeeuwardenGro
ningen (incl. bouw tunnels)15.000.000,
Bouwen tunnel Schrans 4.500.000,
Verbeteren van vaarwegen
Graven zwaaikom Nieuwe Kanaal250.000,
Verdiepen Harlingervaart4.200.000,
Verbeteren vaarweg naar Dokkum15.000.000,
Verbeteren riolering
Bouwen rioolwaterzuiveringsinstallatie 8.500.000,
(na 4.500.000,in voorgaande jaren)
Riolering Borniastraat/Achter de Hoven 426.000,