hier de kaak of pronkpaai gestaan en wel in het midden van de leuning van de pijp, aan de kant van de Kelders. Het was een hardstenen geval, met de afbeelding van een leeuw aan de bovenkant. Daarna heeft de kaak bij het stadhuis gestaan. Aan de andere kant van de Brol, bij het begin van de Weaze stond aan de waterkant het Bierdragershuisje, dat in 1648 is afgebro ken. De bierdragers waren niet zozeer sjouwermannen als wel belastingcontroleurs, die moesten toezien op de betaling van de accijnzen op deze drank. Ze hadden een strategisch welgekozen plaats, want de Kelders fungeerden als opslagplaatsen voor het bier, dat geladen en gelost werd op de Bierkade, de lage wal langs het water op deze plaats. Waar komt de naam Brol vandaan? Zelfs onze lokale historie schrijver Eekhoff, die als goede negentiende eeuv/er niet be ducht was voor een fantasietje, laat zich niet tot een positieve uitspraak verleiden. Brol zou wel eens „breidel" kunnen zijn, meent hij. De breidel kan hier dan een waterkering zijn geweest bij de uitmonding van het Vliet, via het Naauw, in de Middelzee. We gaan nu eens kijken naar de andere foto, die ons de Wil lemskade van de Wirdumerpoorts- of Beursbrug te zien geeft. Dit is dus de zuidelijke grens van de binnenstad, maar de lijn loopt anders dan het geval was toen Leeuwarden nog het karak ter had van een oude vestingstad. In de vorige eeuw zijn deze veranderingen ontstaan. In het begin van deze periode vertoonde de gracht het fraaie bochtenwerk, dat we nu nog kennen bij de Prinsentuin. Rechts was het bolwerk, links de lommerrijke, met bomen beplante buitensingel. En iets verder naar rechts dan waar de foto is gemaakt was de Wirdumerpoort. Maar Leeuwarden had geen vestingwerken meer nodig. De poort verdween en over de gracht kwam een bruggetje te liggen dat de bevolking het Thysketiltje noemde, ter ere van burgemeester Thijs Feenstra, die het tot stand had gebracht. De grote veranderingen werden ingeluid door een raadsbesluit uit 1867: een plan voor de bebouwing van de grond bezuiden het Zaailand en het rechttrekken van de gracht. In het volgende jaar reeds was dit werk grotendeels voltooid en in 1879 volgde een raadsbesluit, dat het plan goedkeurde tot de bebouwing van het terrein tussen de gracht en het spoorstation. De foto geeft dus in hoofdzaak een in de vorige eeuw ontstane situatie weer en dit geldt ook voor de Beurs, die in 1880 gereed kwam.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1965 | | pagina 13