Ir™ Antwoord aan de heer Weggebruiker MAKELAARSKANTOOR HELLEMA ZN. Het adres sinds 1898 voor onroerende goederen H 1 I «m i mSm Nieuweweg 7-9 Leeuwarden Telefoon 23117* it Pill Deze ioto van de Grote Kerkstraat, vlak bij het Oidehooisterkerkhoi, is vrijwel op hetzelide moment gemaakt als die van het lege Oidehooister kerkhoi, die op een andere plaats is afgedrukt. Het was op zaterdag morgen; de hier geparkeerde personenauto's zullen wel in hooidzaak toebehoren aan leerkrachten van de Meisjes H.B.S., aan de rechterkant van de straat. Alles met elkaar is het geen beeld van een noodsituatie, maar het is wel een duidelijk voorbeeld van de wens de auto vlak voor de „deur van bestemming" neer te zetten hier in een vrij smalle straat, terwijl enkele tientallen meters verder een groot, leeg plein beschikbaar is. j teren wij: „Men is geneigd te gaan twijfelen aan de ernstige wil van de gemeente Leeuwar den om de parkeernood zo efficiënt mogelijk tegemoet te komen." Op grond van deze uit lating is men geneigd de heer Weggebruiker te beschouwen als iemand bij wie de ernstige wil ontbreekt om zijn fatsoen te bewaren. Hij vertoont gelijkenis met de jongen, die op een schutting schrijft: „Jantje is gek". Het opval lende verschil tussen een schutting en een krant is overigens, dat de eerste er niets aan kan doen de drager te zijn van onredelijke en onbehoorlijke aantijgingen. We gaan hieronder het ingezonden stuk weer geven en koppelen daaraan het gemeentelijke commentaar, zoals de heer Weggebruiker en de Leeuwarder Courant dit ook hadden kunnen krijgen, indien ze dit ten stadhuize hadden ge vraagd. 1. Op alle dagen van de week, uitgezonderd des vrij dags, mag men met zijn auto gratis parkeren tussen de Beurs en de Zuivelbank of tussen de Mercuriusfontein en de centrale autobushalte van de stadsdienst. Op vrij dagen echter staan op die parkeerterreintjes mannen, die voor het parkeren 0,25 vragen en waarvoor men een bon in handen krijgt, waarop hoogstens een nummer staat. Deze mannen zeggen, dat zij op vrijdagen bedoelde plaatsen hebben gepacht. Afgezien van het feit, dat het hier openbare weg betreft, kan men zich afvragen, of inderdaad de gemeente hier iets verpacht heeft en zo ja, waarom? Voorts vraagt een ieder zich af of het juist is (en logisch bovendien) om officiële parkeerterreinen 6 dagen per week vrij te laten, maar één speciale dag slechts tegen betaling toegankelijk te stellen. Men moet dan verder maar niet denken aan enige garantie voor werkelijke bewaking; het lijkt eerder op bedekte bede larij, omdat bij beschadigingen tijdens het parkeren de inner van de kwartjes als regel van niets weet. Onbe grijpelijk! COMMENTAAR: Op marktdagen en dagen waarop in de Beurs iets bijzonders te doen is, mogen parkeerwach ters op deze parkeerterreinen hun diensten aanbieden. Van een pachtovereenkomst is ech ter geen sprake. Het nut van deze vorm van bewaking wordt inderdaad door velen betwij feld, maar men mag er toch wel enige waarde aan toekennen. Het parkeren gebeurt ordelijk- ker en doet zich iets bijzonders voor, dan is er iemand aanwezig die weet wat er is ge beurd. Deze parkeerwachters doen dus dienst op dagen waarop de kans op strubbelingen het grootst is en dat lijkt vrij logisch. Of de inner van de kwartjes als regel van niets weet wan neer er beschadigingen zijn ontstaan, weten wij niet. De heer Weggebruiker evenmin, ne men wij aan, want hoe zou hij? 2. Alle in gebruik zijnde gedeelten van de z.g. rond weg" zijn thans aangewezen als voorrangswegen. Voor de gebruikers van de middenbaan (doorgaand verkeer) een nuttige maatregel. Minder nuttig en volkomen onbe grijpelijk echter is de aanwijzing tot voorrangsweg van de parallel met deze middenbaan lopende ,,ventwegen". Zoals de naam reeds aangeeft zijn deze parallel lopende straten doodgewone stads-straten die in gebruik zijn bij de bakker, slager, kruidenier, lang- en kortparkeerders en noemt U maar verder op. Zij hebben niets van doen met doorgaand verkeer maar niettemin hebben zij voor rang. Voor tal van weggebruikers is dit een onlogische situatie, die men dan ook in andere steden met precies gelijke wegen niet aantreft. Elke verkeersdeskundige waarschuwt telkens weer, dat een verkeersmaatregel be grijpelijk voor de weggebruiker moet zijn. Welnu, aan wijzing van de middenbaan van de rondwegen als voor rangsweg is een logische zaak, die voor iedereen be grijpelijk is. Aanwijzing van de ventwegen als voorrangs weg is onlogisch en alleen al daarom onjuist. Indien de middenbaan en de ventwegen niet duidelijk kenbaar waren als volkomen gescheiden weggedeelten, dan zou het wel licht wat moeilijk worden om alleen de middenbaan tot voorrangsweg te verheffen. Nu echter deze scheidingen er zeer duidelijk zijn is er geen enkele formele moeilijk heid, maar blijft slechts het onbegrijpelijke. COMMENTAAR: De wet kent geen voorrang voor een wegge deelte (in dit geval dus de hoofdbaan), maar voor de gehele weg, in de ringweg-situatie: hoofdbaan plus zijwegen. Hetzelfde geldt voor voorrangswegen met fietspaden. Dat men een dergelijke situatie in andere steden niet aan treft is bijgevolg pure onzin. Wel zijn er maar weinig steden met een zo voortreffelijke ring weg als hier. De meeste weggebruikers zouden een afwijking van deze regel onlogisch vinden, maar er blijven natuurlijk uitzonderingen. 3. Over de steeds meer klemmende parkeernood in het centrum van de stad is in Uw geacht blad al vaker geschreven. Het is onbegrijpelijk dat de gemeentelijke Overheid hieraan weinig of geen aandacht besteedt. Weliswaar werd destijds op het terrein van de voor malige gasfabriek een parkeerterrein aangelegd, maar op tal van andere punten in de stad, voornamelijk in de buurt van de Beursbrug c.q. Prins Hendrikbrug is de situatie bijzonder onbevredigend. Als er nu werkelijk geen enkele mogelijkheid tot verbetering aanwezig was, zou men hierin moeten berusten. Maar zo ligt de kaart echter niet! De Van Swietenstraat b.v. heeft weinig voetgangers te verwerken. Toch zijn de trottoirs er op maximale breedte. Waarom deze niet versmald en de vrijkomende ruimte voor parkeren benut? Er zouden dan dubbel zoveel auto's kunnen parkeren, terwijl de be hoefte hieraan groot is i.v.m. de in de omgeving aan wezige kantoren. Hetzelfde geldt voor de Baljéestraat en ook voor de Stationsweg en de Sophialaan, waar overal permanent alles vol staat. Laat men s.v.p. nu niet antwoorden dat een gedeelte van de oude veemarkt straks beschikbaar komt. Dit zou enig soulaas gegeven hebben op het moment dat de Friesland hal werd geopend, maar intussen is het aantal personen auto's en vooral de vraag naar parkeerruimte al weer zo snel toegenomen, dat het gedeelte van de oude vee markt, geschikt als parkeerterrein, thans vol zou staan indien dit gereed zou zijn. Dat laatstbedoeld terrein nu nog steeds niet behoorlijk bruikbaar is als parkeerter rein (waardoor o.a. de verbrede Lange Marktstraat in beide richtingen vrijwel permanent vol staat met lang en kortparkerende auto's!) is wederom één van die zaken die de gewone burger maar moeilijk of in het geheel niet kan begrijpen. Men is geneigd te gaan twijfelen aan de ernstige wil van de gemeente Leeuwarden om de parkeernood zo efficiënt mogelijk tegemoet te komen. COMMENTAAR: Het is onbegrijpelijk, dat de schrijver van het ingezonden stuk het gemeentebestuur verwijt weinig of geen aandacht aan het parkeervraag- i

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1965 | | pagina 7