Ir™
Antwoord
aan de
heer
Weggebruiker
MAKELAARSKANTOOR HELLEMA ZN.
Het adres sinds 1898
voor onroerende goederen
H
1
I
«m
i
mSm
Nieuweweg 7-9 Leeuwarden
Telefoon 23117*
it
Pill
Deze ioto van de Grote Kerkstraat, vlak bij het Oidehooisterkerkhoi, is
vrijwel op hetzelide moment gemaakt als die van het lege Oidehooister
kerkhoi, die op een andere plaats is afgedrukt. Het was op zaterdag
morgen; de hier geparkeerde personenauto's zullen wel in hooidzaak
toebehoren aan leerkrachten van de Meisjes H.B.S., aan de rechterkant
van de straat. Alles met elkaar is het geen beeld van een noodsituatie,
maar het is wel een duidelijk voorbeeld van de wens de auto vlak voor
de „deur van bestemming" neer te zetten hier in een vrij smalle
straat, terwijl enkele tientallen meters verder een groot, leeg plein
beschikbaar is.
j
teren wij: „Men is geneigd te gaan twijfelen
aan de ernstige wil van de gemeente Leeuwar
den om de parkeernood zo efficiënt mogelijk
tegemoet te komen." Op grond van deze uit
lating is men geneigd de heer Weggebruiker
te beschouwen als iemand bij wie de ernstige
wil ontbreekt om zijn fatsoen te bewaren. Hij
vertoont gelijkenis met de jongen, die op een
schutting schrijft: „Jantje is gek". Het opval
lende verschil tussen een schutting en een
krant is overigens, dat de eerste er niets aan
kan doen de drager te zijn van onredelijke en
onbehoorlijke aantijgingen.
We gaan hieronder het ingezonden stuk weer
geven en koppelen daaraan het gemeentelijke
commentaar, zoals de heer Weggebruiker en
de Leeuwarder Courant dit ook hadden kunnen
krijgen, indien ze dit ten stadhuize hadden ge
vraagd.
1. Op alle dagen van de week, uitgezonderd des vrij
dags, mag men met zijn auto gratis parkeren tussen de
Beurs en de Zuivelbank of tussen de Mercuriusfontein
en de centrale autobushalte van de stadsdienst. Op vrij
dagen echter staan op die parkeerterreintjes mannen,
die voor het parkeren 0,25 vragen en waarvoor men
een bon in handen krijgt, waarop hoogstens een nummer
staat. Deze mannen zeggen, dat zij op vrijdagen bedoelde
plaatsen hebben gepacht. Afgezien van het feit, dat het
hier openbare weg betreft, kan men zich afvragen, of
inderdaad de gemeente hier iets verpacht heeft en zo
ja, waarom? Voorts vraagt een ieder zich af of het juist
is (en logisch bovendien) om officiële parkeerterreinen
6 dagen per week vrij te laten, maar één speciale dag
slechts tegen betaling toegankelijk te stellen. Men moet
dan verder maar niet denken aan enige garantie voor
werkelijke bewaking; het lijkt eerder op bedekte bede
larij, omdat bij beschadigingen tijdens het parkeren de
inner van de kwartjes als regel van niets weet. Onbe
grijpelijk!
COMMENTAAR:
Op marktdagen en dagen waarop in de Beurs
iets bijzonders te doen is, mogen parkeerwach
ters op deze parkeerterreinen hun diensten
aanbieden. Van een pachtovereenkomst is ech
ter geen sprake. Het nut van deze vorm van
bewaking wordt inderdaad door velen betwij
feld, maar men mag er toch wel enige waarde
aan toekennen. Het parkeren gebeurt ordelijk-
ker en doet zich iets bijzonders voor, dan is
er iemand aanwezig die weet wat er is ge
beurd. Deze parkeerwachters doen dus dienst
op dagen waarop de kans op strubbelingen het
grootst is en dat lijkt vrij logisch. Of de inner
van de kwartjes als regel van niets weet wan
neer er beschadigingen zijn ontstaan, weten
wij niet. De heer Weggebruiker evenmin, ne
men wij aan, want hoe zou hij?
2. Alle in gebruik zijnde gedeelten van de z.g. rond
weg" zijn thans aangewezen als voorrangswegen. Voor
de gebruikers van de middenbaan (doorgaand verkeer)
een nuttige maatregel. Minder nuttig en volkomen onbe
grijpelijk echter is de aanwijzing tot voorrangsweg van
de parallel met deze middenbaan lopende ,,ventwegen".
Zoals de naam reeds aangeeft zijn deze parallel lopende
straten doodgewone stads-straten die in gebruik zijn bij
de bakker, slager, kruidenier, lang- en kortparkeerders
en noemt U maar verder op. Zij hebben niets van doen
met doorgaand verkeer maar niettemin hebben zij voor
rang. Voor tal van weggebruikers is dit een onlogische
situatie, die men dan ook in andere steden met precies
gelijke wegen niet aantreft. Elke verkeersdeskundige
waarschuwt telkens weer, dat een verkeersmaatregel be
grijpelijk voor de weggebruiker moet zijn. Welnu, aan
wijzing van de middenbaan van de rondwegen als voor
rangsweg is een logische zaak, die voor iedereen be
grijpelijk is. Aanwijzing van de ventwegen als voorrangs
weg is onlogisch en alleen al daarom onjuist. Indien de
middenbaan en de ventwegen niet duidelijk kenbaar waren
als volkomen gescheiden weggedeelten, dan zou het wel
licht wat moeilijk worden om alleen de middenbaan tot
voorrangsweg te verheffen. Nu echter deze scheidingen
er zeer duidelijk zijn is er geen enkele formele moeilijk
heid, maar blijft slechts het onbegrijpelijke.
COMMENTAAR:
De wet kent geen voorrang voor een wegge
deelte (in dit geval dus de hoofdbaan), maar
voor de gehele weg, in de ringweg-situatie:
hoofdbaan plus zijwegen. Hetzelfde geldt voor
voorrangswegen met fietspaden. Dat men een
dergelijke situatie in andere steden niet aan
treft is bijgevolg pure onzin. Wel zijn er maar
weinig steden met een zo voortreffelijke ring
weg als hier. De meeste weggebruikers zouden
een afwijking van deze regel onlogisch vinden,
maar er blijven natuurlijk uitzonderingen.
3. Over de steeds meer klemmende parkeernood in het
centrum van de stad is in Uw geacht blad al vaker
geschreven. Het is onbegrijpelijk dat de gemeentelijke
Overheid hieraan weinig of geen aandacht besteedt.
Weliswaar werd destijds op het terrein van de voor
malige gasfabriek een parkeerterrein aangelegd, maar op
tal van andere punten in de stad, voornamelijk in de
buurt van de Beursbrug c.q. Prins Hendrikbrug is de
situatie bijzonder onbevredigend. Als er nu werkelijk
geen enkele mogelijkheid tot verbetering aanwezig was,
zou men hierin moeten berusten. Maar zo ligt de kaart
echter niet! De Van Swietenstraat b.v. heeft weinig
voetgangers te verwerken. Toch zijn de trottoirs er op
maximale breedte. Waarom deze niet versmald en de
vrijkomende ruimte voor parkeren benut? Er zouden dan
dubbel zoveel auto's kunnen parkeren, terwijl de be
hoefte hieraan groot is i.v.m. de in de omgeving aan
wezige kantoren. Hetzelfde geldt voor de Baljéestraat en
ook voor de Stationsweg en de Sophialaan, waar overal
permanent alles vol staat.
Laat men s.v.p. nu niet antwoorden dat een gedeelte van
de oude veemarkt straks beschikbaar komt. Dit zou enig
soulaas gegeven hebben op het moment dat de Friesland
hal werd geopend, maar intussen is het aantal personen
auto's en vooral de vraag naar parkeerruimte al weer
zo snel toegenomen, dat het gedeelte van de oude vee
markt, geschikt als parkeerterrein, thans vol zou staan
indien dit gereed zou zijn. Dat laatstbedoeld terrein nu
nog steeds niet behoorlijk bruikbaar is als parkeerter
rein (waardoor o.a. de verbrede Lange Marktstraat in
beide richtingen vrijwel permanent vol staat met lang
en kortparkerende auto's!) is wederom één van die zaken
die de gewone burger maar moeilijk of in het geheel
niet kan begrijpen. Men is geneigd te gaan twijfelen
aan de ernstige wil van de gemeente Leeuwarden om
de parkeernood zo efficiënt mogelijk tegemoet te komen.
COMMENTAAR:
Het is onbegrijpelijk, dat de schrijver van het
ingezonden stuk het gemeentebestuur verwijt
weinig of geen aandacht aan het parkeervraag-
i