Fa. H. mmens ZOON
VERHUIZINGEN
TRANSPORTEN
LEEUWARDEN, EMMAKADE Z.Z. 62
TEL. 0 5100-24595, b.g.g. 25765
Antwoord
aan de
heer
Weggebruiker
- is
Ruim een
halve eeuw
ervaring
Het Wilhelminaplein, met ruimte voor
ongeveer 300 auto's (het pleintje bij de
Mercuriusiontein niet meegerekend) is
als parkeerplaats nu wel delinitiei door
het publiek erkend en veel Nieuwestad-
zaken hebben daarop gereageerd met
het aanbrengen van ingangen aan de
achterkant van hun bedrijven.
gende straten kan hier gevoeglijk buiten beschouwing
blijven.
COMMENTAAR:
Er manifesteert zich nog geen parkeernood in
de omgeving van de Frieslandhal. Het officiële
parkeerterrein staat nooit vol, wel de straten
daaromheen. Tal van autobezitters willen op
deze manier het geringe parkeergeld uitsparen.
Aanvankelijk stonden de omringende straten
aan beide kanten vol auto's en het gevolg was
versperring van deze straten, een massa klach
ten van omwonenden en van leveranciers
(bakker, melkboer), die niet bij hun klanten
konden komen of zich schuldig moesten maken
aan „dubbelparkeren". Een wachtverbod voor
één zijde dezer straten heeft deze moeilijk
heden in een redelijke mate ondervangen. Ter
aanduiding daarvan is helaas een waar „bos"
van verbodsborden nodig. De verkeerspolitie
zal graag vernemen waar een bord te veel
staat en dit onmiddellijk laten verwijderen. Het
is in Leeuwarden niet de gewoonte bekeurin
gen aan de lopende band te maken, tenzij over
tredingen aan de lopende band worden begaan.
Overigens is gebleken, dat bij de noodzakelijke
herstrating van het parkeerterrein een verka
veling zal worden gemaakt die de parkeerca-
paciteit vergroot. (Herstraten is altijd nodig
bij nieuw aangelegde straten, pleinen enz.).
5. Geruime tijd geleden is in de Leeuwarder Gemeente
raad een voorstel aangenomen om het weggedeelte, lig
gende tussen de hoek HarlingerstraatwegSpanjaards
laan (rotonde) en de Westerplantage te doen verbeteren.
Hoewel er nog al wat critiek (en terecht!) op dit plan
was, zou in ieder geval een verbetering ontstaan, waar
bij o.m. het linksafslaand verkeer minder gevaarlijk zou
worden. Tot nu toe is er echter niets gedaan. Heeft wel
licht een hoger Gezagsorgaan goedkeuring geweigerd?
Zo ja, is er dan geen voor-overleg geweest waardoor
men wist wat wel en wat niet mogelijk was? Hoe het zij,
ook hier weer een onbegrijpelijke zaak voor de normale
weggebruiker, die zich dagelijks verwondert over de ge
vaarlijke situatie, waarbij mensenlevens ernstig gevaar
lopen.
COMMENTAAR:
Het plan Is thans bij Gedeputeerde Staten en
de gemeente wacht op de goedkeuring door
dit provinciale gezagsorgaan. Dit alles volgens
de normale procedure, die inderdaad wel eens
wat lang duurt. Gebrek aan vooroverleg heeft
hier niets mee te maken.
6. Het zou een eenvoudige zaak zijn, nog tal van an
dere voorbeelden te noemen, maar wellicht zijn boven
staande regelen al voldoende om te vragen, welk beleid
hier nu eigenlijk gevoerd wordt en wat men op korte
termijn mag verwachten van de gemeente Leeuwarden.
In dit verband zij gewezen op de rede, die Z. Exc. mr
E. H. Toxopeus, minister van binnenlandse zaken, heeft
gehouden op 14 dezer voor het Genootschap van Reclame
(zie s.v.p. Ned. Staatscourant nr. 244 d.d. 15-12) en waar
in hij o.a. heeft gezegd dat het bepaald een taak van
de Overheid en alle ambtenaren is om een goede ver
houding tot de burgerij te bevorderen. De Overheid, zo
zei mr Toxopeus, is er om te dienen en moet er dus
voor zorgen dat de burgers behoorlijk bediend worden.
Het is daarom noodzakelijk, dat Overheidsmaatregelen
enz. worden begrepen en in duidelijke taal worden toe
gelicht, enz. Deze rede is bijzonder behartenswaardig,
óók voor het gemeentebestuur van Leeuwarden!
COMMENTAAR:
Arme minister Toxopeus! Hij moet er ook nog
met de haren worden bijgesleept en dit, terwijl
hij al wat kaal begint te worden!
Bergplaats voor meubelen
Verpakken en verzenden naar alle werelddelen
stuk te besteden. Wanneer hij schrijft, dat er
door trottoirversmalling in de Van Swieten-
straat en andere straten bij het Stationsplein
een winst aan parkeerruimte kan worden ver
kregen, dan trapt hij een open deur in. Plan
nen in deze richting bestaan al geruime tijd bij
het gemeentebestuur. Het parkeerterrein op de
oude veemarkt wenst de heer Weggebruiker
echter weg te cijferen, omdat het, indien het
gereed was, vol met auto's zou staan! Dat dit
terrein nog niet als parkeerterrein is aange
legd, moet worden geweten aan het feit, dat
de gemeente, evenmin als een gewone burger,
alles tegelijk kan (laten) doen.
4. In aansluiting op het in het vorige punt genoemde
kan terloops opgemerkt worden, dat de parkeernood
zich nu reeds duidelijk manifesteert in de omgeving van
de Frieslandhal op dagen dat deze in gebruik is. Kunt
U wellicht mededelen, wat de gemeentelijke Overheid
hieraan op korte termijn gaat doen? De in Leeuwarden
geijkte methode, n.l. het maken van bekeuringen aan de
lopende band en het plaatsen van een waar ,,bos" van
verbodsborden (hebt U ze al eens geteld?) in de omlig-
En dit is dan een der grote jachtterreinen voor
de parkeerders: de Nieuwestad tussen de Nieu
we Pijp en de Duco Martenapijp, drie minuten
lopen op z'n hoogst van het Oldehoofsterkerk-
hoi, getotograteerd op een zaterdagochtend,
toen dit plein leeg en stil was. En hier op de
Nieuwestad staat dan de traditionele rij auto's
van klanten en van zakenmensen, die dus
hun eigen zakelijke belangen in de weg staan,
indien de theorie wordt aangehangen, dat Ko
ning Klant voor de winkeldeur wil uitstappen.