Fa. H. mmens ZOON VERHUIZINGEN TRANSPORTEN LEEUWARDEN, EMMAKADE Z.Z. 62 TEL. 0 5100-24595, b.g.g. 25765 Antwoord aan de heer Weggebruiker - is Ruim een halve eeuw ervaring Het Wilhelminaplein, met ruimte voor ongeveer 300 auto's (het pleintje bij de Mercuriusiontein niet meegerekend) is als parkeerplaats nu wel delinitiei door het publiek erkend en veel Nieuwestad- zaken hebben daarop gereageerd met het aanbrengen van ingangen aan de achterkant van hun bedrijven. gende straten kan hier gevoeglijk buiten beschouwing blijven. COMMENTAAR: Er manifesteert zich nog geen parkeernood in de omgeving van de Frieslandhal. Het officiële parkeerterrein staat nooit vol, wel de straten daaromheen. Tal van autobezitters willen op deze manier het geringe parkeergeld uitsparen. Aanvankelijk stonden de omringende straten aan beide kanten vol auto's en het gevolg was versperring van deze straten, een massa klach ten van omwonenden en van leveranciers (bakker, melkboer), die niet bij hun klanten konden komen of zich schuldig moesten maken aan „dubbelparkeren". Een wachtverbod voor één zijde dezer straten heeft deze moeilijk heden in een redelijke mate ondervangen. Ter aanduiding daarvan is helaas een waar „bos" van verbodsborden nodig. De verkeerspolitie zal graag vernemen waar een bord te veel staat en dit onmiddellijk laten verwijderen. Het is in Leeuwarden niet de gewoonte bekeurin gen aan de lopende band te maken, tenzij over tredingen aan de lopende band worden begaan. Overigens is gebleken, dat bij de noodzakelijke herstrating van het parkeerterrein een verka veling zal worden gemaakt die de parkeerca- paciteit vergroot. (Herstraten is altijd nodig bij nieuw aangelegde straten, pleinen enz.). 5. Geruime tijd geleden is in de Leeuwarder Gemeente raad een voorstel aangenomen om het weggedeelte, lig gende tussen de hoek HarlingerstraatwegSpanjaards laan (rotonde) en de Westerplantage te doen verbeteren. Hoewel er nog al wat critiek (en terecht!) op dit plan was, zou in ieder geval een verbetering ontstaan, waar bij o.m. het linksafslaand verkeer minder gevaarlijk zou worden. Tot nu toe is er echter niets gedaan. Heeft wel licht een hoger Gezagsorgaan goedkeuring geweigerd? Zo ja, is er dan geen voor-overleg geweest waardoor men wist wat wel en wat niet mogelijk was? Hoe het zij, ook hier weer een onbegrijpelijke zaak voor de normale weggebruiker, die zich dagelijks verwondert over de ge vaarlijke situatie, waarbij mensenlevens ernstig gevaar lopen. COMMENTAAR: Het plan Is thans bij Gedeputeerde Staten en de gemeente wacht op de goedkeuring door dit provinciale gezagsorgaan. Dit alles volgens de normale procedure, die inderdaad wel eens wat lang duurt. Gebrek aan vooroverleg heeft hier niets mee te maken. 6. Het zou een eenvoudige zaak zijn, nog tal van an dere voorbeelden te noemen, maar wellicht zijn boven staande regelen al voldoende om te vragen, welk beleid hier nu eigenlijk gevoerd wordt en wat men op korte termijn mag verwachten van de gemeente Leeuwarden. In dit verband zij gewezen op de rede, die Z. Exc. mr E. H. Toxopeus, minister van binnenlandse zaken, heeft gehouden op 14 dezer voor het Genootschap van Reclame (zie s.v.p. Ned. Staatscourant nr. 244 d.d. 15-12) en waar in hij o.a. heeft gezegd dat het bepaald een taak van de Overheid en alle ambtenaren is om een goede ver houding tot de burgerij te bevorderen. De Overheid, zo zei mr Toxopeus, is er om te dienen en moet er dus voor zorgen dat de burgers behoorlijk bediend worden. Het is daarom noodzakelijk, dat Overheidsmaatregelen enz. worden begrepen en in duidelijke taal worden toe gelicht, enz. Deze rede is bijzonder behartenswaardig, óók voor het gemeentebestuur van Leeuwarden! COMMENTAAR: Arme minister Toxopeus! Hij moet er ook nog met de haren worden bijgesleept en dit, terwijl hij al wat kaal begint te worden! Bergplaats voor meubelen Verpakken en verzenden naar alle werelddelen stuk te besteden. Wanneer hij schrijft, dat er door trottoirversmalling in de Van Swieten- straat en andere straten bij het Stationsplein een winst aan parkeerruimte kan worden ver kregen, dan trapt hij een open deur in. Plan nen in deze richting bestaan al geruime tijd bij het gemeentebestuur. Het parkeerterrein op de oude veemarkt wenst de heer Weggebruiker echter weg te cijferen, omdat het, indien het gereed was, vol met auto's zou staan! Dat dit terrein nog niet als parkeerterrein is aange legd, moet worden geweten aan het feit, dat de gemeente, evenmin als een gewone burger, alles tegelijk kan (laten) doen. 4. In aansluiting op het in het vorige punt genoemde kan terloops opgemerkt worden, dat de parkeernood zich nu reeds duidelijk manifesteert in de omgeving van de Frieslandhal op dagen dat deze in gebruik is. Kunt U wellicht mededelen, wat de gemeentelijke Overheid hieraan op korte termijn gaat doen? De in Leeuwarden geijkte methode, n.l. het maken van bekeuringen aan de lopende band en het plaatsen van een waar ,,bos" van verbodsborden (hebt U ze al eens geteld?) in de omlig- En dit is dan een der grote jachtterreinen voor de parkeerders: de Nieuwestad tussen de Nieu we Pijp en de Duco Martenapijp, drie minuten lopen op z'n hoogst van het Oldehoofsterkerk- hoi, getotograteerd op een zaterdagochtend, toen dit plein leeg en stil was. En hier op de Nieuwestad staat dan de traditionele rij auto's van klanten en van zakenmensen, die dus hun eigen zakelijke belangen in de weg staan, indien de theorie wordt aangehangen, dat Ko ning Klant voor de winkeldeur wil uitstappen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1965 | | pagina 8