Grote actie
voor het werven van abonnees
op het maandblad
„Leeuwarder Gemeenschap"
op het wegverkeer
Brede blikfop liet rail- en
ISMi
5 abonnees 7,50
15 abonnees ƒ30,
25 abonnees 50,j 100 abonnees 200,-
50 abonnees ƒ100,
11
ROYALE GELDPRIJZEN WORDEN UITGELOOFD
Men ontvangt voor het aanbrengen van:
Degene die tot en met 30 juni 1965 het grootste aantal, doch tenminste I JhO
50, nieuwe abonnees aanbrengt ontvangt bovendien een premie van
Voorwaarde is slechts dat het abonnementsgeld ad 3,per jaar bij vooruit
betaling wordt voldaan.
Nadere inlichtingen ten kantore van de nv Erven Koumans Smeding, Voorstreek
103 te Leeuwarden.
rotondes fraai beplante verkeersgeleiders zijn. Moeten wij
hier veel van vertellen? De Beurs (recht vooruit) kent u, ook
wanneer u er geen gewoonte van maakt boter, kaas, granen
en aardappelen te verhandelen. We zien het autoverkeer
over de Wirdumerpoorts- of Beursbrug het plein oprijden.
Rechts zien we hotel De Klanderij en het is wel aardig eens
te verklaren, waar de naam van dit horecabedrijf vandaan
komt. Het gebouw, dat op een bevallig tierelantijnige manier
de stijl van omstreeks de eeuwwisseling laat zien, is de op
volger van de vroegere Nieuwe Stads Herberg, ook wel De
Klanderij geheten en deze was weer in de plaats gekomen
van de echte Klanderij: een gebouw, waar men het wasgoed
kon kalanderen of mangelen. Daarbij behoorde een uitge
breide bleekweide, die een groot deel van het Klanderijland
besloeg en later is volgebouwd.
Het zag er op deze plaats, vlak buiten de Wirdumerpoort
(daar waar we nu het Beursgebouw vinden), dus wel heel
anders uit dan nu. Mej. R. Visscher, archivaresse der gemeente
Leeuwarden uit het begin van deze eeuw, vertelt daarover in
haar boek „Leeuwarden van 1846 tot 1906".
Omstreeks het midden van de vorige eeuw liep men, zo ver
telt zij, van de Verlaatsbrug via een lommerrijke laan naar
de plaats waar tot 1822 de Wirdumerpoort had gestaan.
Aan het einde wendde de straatweg naar Zwolle zich naar
het zuiden af, links was de vaste Wirdumerpoortsbrug, in de
volksmond Thijske-Tiltje, naar burgemeester Matthijs Feenstra,
die deze houten brug had doen aanbrengen. Er is ook hier
in een eeuw veel veranderd
Twee nieuwe panoramafoto's. De bovenste vergunt u een
brede blik over het spoorwegenemplacement van het
Stephensonviadukt af. Het tafereel bestaat al lang, maar het
gezichtspunt is nog vrij nieuw. Minister Andriessen heeft het
viadukt geopend op dezelfde dag, in september 1963, waar
op de Frisiana in de Frieslandhal begon. Sindsdien is het een
belangrijke schakel in onze ringweg, die aanvankelijk uit
sluitend voor het gemotoriseerde verkeer in gebruik was,
maar ongeveer een half jaar later, na de totale voltooiing,
ook voor fietsers en voor wandelaars. De laatsten plegen op
mooie zomerse zondagen niet ongaarne deze route te kiezen
en speciaal voor de jeugd is het een heel vermaak de treinen
van en naar Zwolle, Harlingen en Sneek/Staveren onder zich
door te zien rijden. Wie de universele belangstelling van
jong (en oud) voor speelgoedtreintjes kent zal zich niet ver
wonderen over de interesse die dit overzichtelijke stuk spoor
wegbedrijvigheid geniet. Het beeld van 120 graden blijft
overigens niet tot de opstallen, de rails en het rollend mate
rieel van onze N.S. beperkt, links ziet u nog een stukje indu
strieterrein en rechts (aan de kant van de Julianalaan) sport-
terreinen-in-aanleg, behorend bij het recreatiegebied 'tNijlan.
De onderste foto brengt ons in de vertrouwde sfeer van de
binnenstad en wel op het Zuiderplein, alwaar verschillende