Mi AMELAND Daar woonden en werkten de ambachtslieden en de kunstenaars, beschermd en wel door de wallen (die in tijden van oorlog enige zeker heid garandeerden) en door de gilden (die met name in jaren van vrede economische beveili ging boden). Nee, de volkskunst kwam niet voor in de stad, maar op het veel minder be schermde platteland. Het is de kunst van boe ren en ook van schippers en zeelieden, die alles te maken hadden met de natuur, met goed en slecht weer, met groeizame dagen en met weken vol storm. Op die ruimte, in kleine, vaak geïsoleerde en gesloten gemeenschappen, groeide en bloeide de volkskunst. Ze gal als het ware een antwoord op de vragen en op de verhalen, die het leven van deze mensen stelde: er worden verhalen geschilderd uit het eigen leven, er is plaats voor gezamenlijke ervarin gen en er wordt dikwijls geput uit het hoek, dat velen bezaten en intens lazen, want bijbelse voorstellingen zijn er in overvloed. Het gaat in de volkskunst dan ook nooit om grote kunstenaars en om originele ideeën. Men was er vaak in eindeloos geduld zelf bezig. In de vrije uren, op de lange avonden en vooral in de wintermaanden, wanneer het werk en ook de scheepvaart stil lagen, maakte men het eigen huisraad en men kon het niet laten het mooier te maken dan van alleen maar het hout. Er werd gesneden en geschilderd en voor snijwerk en beschildering lagen als het ware duizenden voorbeelden klaar. Men volgde elkaar na (met als gevolg, dat het heel moei lijk is om precies te zeggen, wanneer een on gedateerd stuk werd vervaardigd) of men liet anderen de bekende voorbeelden navolgen. Want binnen de gemeenschappen waren er ook telkens ambachtslieden, die een grote vaardig heid hadden verworven in snijden en knippen en die op bestelling: men wist altijd voor wie men werkte en wat de klant graag wilde hebben voor hun eigen gemeenschap bezig waren. Dergelijke volkskunst heeft ook Ameland ge kend. Maar het is toch wel een volkskunst, waarbij enkele vraagtekens gezet zouden kun nen worden (zoals trouwens de volkskunst ook in andere opzichten nog wel vragen openlaat). Want het merkwaardige is, dat de Amelandse volkskunst, zoals die in het Fries Museum bijeen staat, in het geheel niet een specifiek Amelands stempel draagt. Integendeel. Als dat ooit duidelijk werd, dan wel tijdens de volkskunsttentoonstelling, die in december en januari jongstleden in het museum werd ge houden. Daar was zeer veel bijeen van de hele Nederlandse stam. Je zou kunnen zeggen, dat die boeiende tentoonstelling „van gewest tot gewest" ging. En toen we bezig waren dat zeer kleurrijke en gevarieerde geheel in te richten, hebben we de wastobbe, die altijd in de Ame landse kamer had gestaan, voor een periode van acht tentoonstellingsweken overgebracht naar een heel andere hoek, namelijk naar de volkskunst, zoals die thuis hoorde in Noord- Holland, in het gebied van Edam en de Zaan streek. Want die groene wastobbe heelt op de bodem De eeuwigdurende kalender van Amelandse origine met een volkskunstige herinnering aan een Friese Staten besluit. Een Amelandse wastobbe met op de bodem een albeelding van de geschiedenis van de man onder de beer. Maar is dit stukje huisraad op Ameland ot in Noord-Holland gemaakt? een voorstelling, die afkomstig is van de Zaan en daar bijzonder populair is geweest. Het is het verhaal van een walvisvaart, waarbij één man op een ijsschots terecht kwam en werd aangevallen door een ijsbeer. Gelukkig waren zijn makkers snel ter plaatse en ze konden tijdig ingrijpen, hoewel het een dubbeltje op zijn kant was. Dat ijzige verhaal van „de man onder de beer" is van mond tot mond en later van hand tot hand gegaan. Het is namelijk tientallen malen geschilderd op meubels, zoals het ook werd geschilderd op de bodem van een Amelandse wastobbe. Is het dus wel een Amelands tobje? Je kunt gaan twijfelen. Zoals je ook kunt weifelen bij de klaptafels en hoekkastjes, die in dezelfde vorm ook wel in West-Friesland en de Zaan streek voorkwamen. Op dit punt weten we niets zeker. Maar er valt aan te nemen, dat de Amelanders allerlei connecties met Noord- Holland hebben gehad en op hun reizen naar Amsterdam kennis hebben gemaakt met deze meubels. Zoals het ook bekend is, dat de Hin- deloopers relaties hadden met de overkant van de Zuiderzee en dat (in elk geval één keer) een familie in Noord-Holland een „bestelling deed bij een ambachtsman in Hindeloopen. De volkskunst blijkt dan opeens een terrein te zijn, dat minder grenzen heeft dan men wel eens dacht: men leerde van elkaar, men kocht van elkaar en men nam van elkaar over. Zoals men op de Amelandse meubels ook graag voor stellingen ontleende aan de prentenbijbels, die overal in omloop waren: de meeste beschilde ringen zijn in dergelijke platenbijbels thuis te brengen. Waarschijnlijk is er dus in de loop der jaren meubilair van elders naar Ameland „geïmpor teerd". Daarvoor pleit ook het feit, dat er nog nimmer een naam van een Amelandse meubel maker of atelier ontdekt is. De kleinere voor werpen, zoals mangelbakjes, -planken, kistjes en beddebankjes zouden er wel gemaakt kun nen zijn, waarbij dan ook meermalen Zaanse voorbeelden betrokken waren. Met dat al blijven de meubels op de Ameland se kamer de moeite waard. Al zijn ze niet op het eiland geboren, ze zijn er wél getogen. En origineel-Amelands is zeker de eeuwigdurende kalender, waarop men (van week tot week) de dagen kon invullen. De man, die de kalender maakte, is een onbekende gebleven. Maar wel is na te gaan, waaraan hij dacht, toen hij eerst zat te snijden en daarna begon te schilderen. Want op zijn kalender heelt hij een actualiteit uitgebeeld. De twee vlaggen vertonen de ster ren en de strepen, die iedereen zonder meer met de Verenigde Staten combineert. Ook de beide, primitief uitgebeelde dames zijn trou wens gestoken in de streeprokken en de ruitjes truien, die rechtstreeks aan de Amerikaanse vlag herinneren. Die Amelandse kalender is een echo op een stukje wereldgeschiedenis, waarin Friesland een rol heelt gespeeld. Want waren de Friese Staten niet de eerste souve- reine macht, die in 1782 besloten, de onafhan kelijkheid der Verenigde Staten te erkennen? Over dat ieit moet zijn gepraat, ook op Ame land. En een onbekende Amelander, onbekend zoals bijna elke volkskunstenaar dat was, heelt er op zijn wijze op gereageerd. Hij maakte toen een brokje onvervalste volkskunst, zoals die in het Fries Museum bij Ameland, in Hinde loopen en Workum en in een aparte, aan de Friese volkskunst gewijde kamer, in kostelijke voorbeelden te vinden is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1966 | | pagina 13