Fa.Adema's Bouwbedrijf 13 BUNGALOWBOUW I VERBOUW Huizumerlaan 97 - Leeuwarden - Telefoon 26938 ONDERHOUDSWERK VERDOOLDE VONTEN Men raadt de verdere ontwikkeling reeds. Toen de begieting over de hele linie veld won, werden de grote kommen van de oude vonten overbodig en zelfs lastig. In de vont werd dan ook wel een platte koperen schaal geplaatst. En tenslotte bleef die kleine schaal, die aan de muur of de kansel kon worden bevestigd, over. Die schalen kennen we thans nog uit vele dorpskerken. Ze zijn enerzijds het gevolg van het functieverlies van de oude doopvonten. Want wat in het De vont uit de kerk van Tjalhuizum is echter vooral belangrijk om de kwaliteit van het beeldhouwwerk, dat zo schrijft dr. D. P. R. A. Bouvy in zijn samenvattende dis sertatie over de middeleeuwse beeldhouw kunst van ons land tot het beste behoort, dat in Friesland werd gemaakt. De kom is hier achtzijdig en elke zijde laat een hei lige zien met zijn attribuut. Het wordt on waarschijnlijk, dat in deze kommen, die vrij vlak zijn gebleven, nog gedompeld werd. protestantse noorden gebeurde, vond toch ook wel plaats in het katholiek gebleven zuiden. Ook daar zijn vele vonten vervan gen, omdat de dompeldoop verviel. Ook daar werden de oude en vaak indrukwekkende bouwsels museumstukken, al zijn er de laat ste jaren wel weer zoals dat bij ons in Buitenpost het geval is teruggekeerd van het museum naar de kerk. Inmiddels is het hierboven genoemde func tieverlies maar één kant van de zaak. Na tuurlijk blijft gelden, dat het protestantisme met heiligen, zoals die in Tjalhuizum de vont vulden, niet van doen wilde hebben. De synode van Harderwijk heeft in 1595 de vonten met name genoemd, toen ze vroeg of „die reliquien des affgoedischen paus- doms eindlich einmael affgeschafft werden mochten, als daer sijn die altaren, sacra ments ende heylighen hueskens, dopstee- nen". Er moet in die jaren veel zijn ver nield, als men nagaat, hoe weinig ons nu nog rest. Soms werd er niet vernield, doch wel verwijderd: naar de toren (want er zijn enkele vonten ontdekt bij op- ff avingen onder torens), naar het land. de timmermanswinkel en later ook naar het plantsoen. Die bleven bruikbaar, soms uit sluitend als slijpsteen voor messen. Dot er tegenwoordig een nieuw inzicht groeit, is verheugend. Enkele doopvonten zijn teruggekeerd naar de kerk, waar ze eens thuis waren. En verder ontmoet men ze in de musea, waar ze hun eigen verhaal vertellen. Een verhaal in hout, zoals de vont van de Haskerveenpolder, of in steen, zoals de voorwerpen uit Wier en Tjalhuizum. Drie van de acht heiligen op de goti sche doopvont van Tjalhuizum: van links naar rechts Barbara te her kennen aan de toren, waarin ze, vol gens de legende, door haar vader werd opgesloten, omdat hij haar verwijderd wilde houden van christelijke invloeden Petrus (met gesplitste baard) en Pau- lus (met spits toelopende baard).

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1966 | | pagina 13