Concordia Fa. H. -HUN ZOOI VERHUIZINGEN TRANSPORTEN Leeuwarder Auto Bedrijf wijkt uit naar de Dominic uskerk De Harmonie Andere mogelijkheden LEEUWARDEN, EMMAKADE Z.Z. 62 TEL. 0 5100-24595, b.g.g. 25765 18 Op dinsdag 8 november geeft het Leeuwar der Toonkunstkoor „Concordia" een uitvoe ring van Bruckners Grote Mis in de Sint Dominicuskerk. Deze mededeling lijkt in eer ste instantie alleen maar geschikt voor de agenda van culturele activiteiten. Je kunt dan datum, plaats en tijd (aanvang 20.00 uur) noteren en voorlopig overgaan tot de orde van de dag. Toch gaan er achter de mededeling twee opvallende feiten schuil. Want een uitvoering van dit werk van Bruckner is voor Leeuwarden en voor Fries land geen alledaags gebeuren. In elk geval sedert 1940 is deze belangwekkende intense compositie hier niet gezongen. Men kan bo vendien even opkijken, als men leest, waar de uitvoering wordt gegeven. „Concordia" zoekt het voor haar najaarsconcert buiten de wallen; in een heel goed bereikbaar kerk gebouw, dat echter nooit voor een soortge lijk doel werd benut. Ook aan dat feit mag wel enige aandacht worden besteed. Tot dusver heeft „Concordia" haar uitvoe ringen gegeven in de Grote Kerk en in de Harmonie. In de Jacobijnerkerk klinkt elk voorjaar twee avonden achtereen Bachs Mat- thaeus-Passion. Het werk is voor en ten be hoeve van de kerk geschreven. Het dient, als het enigszins mogelijk is, ook in een kerk te worden uitgevoerd. De najaarsuitvoerin gen van het Toonkunstkoor, altijd in de eerste helft van november, worden daaren tegen doorgaans in de Harmonie gegeven, al is er een enkele maal een uitzondering geweest. Van de drie vertolkingen, die „Con cordia" na de oorlog verzorgde van de Ho- he Messe van Bach, hebben er twee in de Grote Kerk geklonken ook hier met het argument, dat voor de kerk bedoelde muziek feitelijk in een kerkelijke ruimte gezongen moet worden. Maar tijdens de derde uitvoe ring van de Hohe Messe zaten de duizend luisteraars dan toch in de Harmonie. Waarom een regel met op het eerste ge zicht grillig lijkende uitzonderingen? En waarom op acht november de Dominicus kerk? De antwoorden, die gezamenlijk maar één antwoord zijn, liggen wel voor de hand: zowel de Grote Kerk als de Harmonie to nen zo geen onoverkomelijke dan toch vrij grote gebreken. Bij een uitvoering in de kerk moet aller eerst een omvangrijk podium worden ge bouwd. Dat is een geldverslindende zaak in een kerkgebouw, dat wel zo ongeveer de nodige sfeer, doch verder een minimum aan accommodatie biedt. Want slechts een be perkt aantal plaatsen geeft een volledig zicht op podium en uitvoerenden. In de meeste gevallen ziet de luisteraar te weinig en hij zit er bovendien tussen matig en slecht, want van comfortabele stoelen en banken kan Bergplaats voor meubelen Verpakken en verzenden naar alle werelddelen men bepaald niet spreken. Nu kan men het stoere standpunt huldigen, dat het tijdens een concert om de muziek gaat. Natuurlijk, wie ontkent het. Maar de omstandigheden tellen stellig mee. Ze zijn in de Grote Kerk niet gunstig. Daarom past er alleen maar dankbaarheid, dat telkenjare zoveel getrouwen alle tegenheden van de Grote Kerk gedurende de bijna drie en een half uur van de Matthaeus-Passion trotseren. Zuiver en alleen om de muziek De bezwaren tegen de Harmonie liggen op een heel ander vlak. Wat de Grote Kerk ont beert comfort en pauzegelegenheid be zit de Harmonie in ruime mate. Maar van een werkelijke concertzaal kan, als men voorbij ziet aan de bijna duizend comfortabe le zitplaatsen, niét worden gesproken. In de Grote Kerk werkt de akoestiek mee; in de Harmonie werkt ze alleen maar tegen. De grote zaal voldoet voor toneel; als concert zaal blijft ze onder de maat, die een provin ciale hoofdstad èn vooral ook de muziek mo gen stellen. Het geeft te denken, dat de Ne derlandse Radio Unie weigert opnamen in de ze zaal te maken (zodat het Frysk Orkest zijn concerten voor de RONO en voor de Hilversumse omroepverenigingen apart voor de microfoons in de Parkkerk moet geven). Evenzeer tobben de grotere koren, die met orkestbegeleiding zingen, met deze ruimte. Het toneel is aan de kleine kant voor een groot ensemble, zodat het koor en dan met name de mannen een plaats moe ten vinden achter op het toneel, waar door de akoestische verhoudingen het zingen he lemaal moeizaam moet blijven. Vooral echter geldt, dat er zo weinig in de zaal komt: de glans van de muziek slijt onder weg van toneel naar luisteraar. Het blijft een harde werkelijkheid, maar de muziek kan in de Harmonie niet tot volle ontplooiing komen. Dat feit is bekend. Er is een miljoenenplan voor een nieuwe concert zaal, maar de uitvoering ervan lijkt in de eerste jaren een vrome wens. Een tweede mogelijkheid zou zijn, dat er in de Harmonie drastisch wordt ingegrepen en dat de gro te zaal wordt omgezet in een bevredigende concertruimte. Maar dan wordt ze automa tisch minder geschikt als schouwburgzaal: toneel en muziek stellen uiteenlopende eisen. Op dit ogenblik kan men slechts constateren, dat de vraag naar een ware concertzaal voor Leeuwarden door meer dan één partij aan de orde is gesteld. Voorlopig zullen de muziek liefhebbers het moeten stellen met de Har monie (waaraan ze zo zijn gewend, dat de tekorten minder goed opvallen: het gehoor slijt tenslotte ook). Het mag inmiddels bekend worden veronder steld, dat er in Leeuwarden wel eens is ge- experimenteerd met een derde mogelijkheid naast de Grote Kerk en de Harmonie. Het Concertgebouworkest heeft destijds gemusi ceerd in de bovenzaal van de Beurs. Het Frysk Orkest heeft het daar ook enkele ma len meestal alleen; één keer samen met „Concordia" geprobeerd. Maar de Beurs schept óók een levensgroot probleem Die weidse zaal is veel te akoestisch. Je schrikt er van de nagalm, die alleen ten koste van grote investeringen kan worden weggewerkt Het concert door het Amsterdamse orkest slaagde daarom het best in akoestisch op zicht, omdat er toen zeer uitgebreide maat regelen waren genomen, die trouwens nog niet het volledige muzikale rendement gaven Worden de voorzieningen met bescheiden beurs aangebracht, dan schiet deze bovenzaal toch tekort (terwijl men moet blijven beden ken, dat De Beurs een heel andere bestem ming heeft en behoudt). Is de Dominicuskerk een vierde en daarenbo ven bevredigende mogelijkheid? De achtste november zal het moeten leren. Enkele uit gesproken voordelen zijn er. Alle rond dui zend zitplaatsen bieden een goed zicht op de uitvoerenden, voor wie geen speciaal podium behoeft te worden gebouwd. De akoestiek is bovendien veelbelovend. Pauzegelegenheid is er daarentegen niet, maar dat probleem speelt tijdens déze uitvoering niet, omdat de Mis, die een tachtig minuten in beslag neemt, als één geheel ten gehore zal worden ge bracht terecht mijns inziens. Dat „Concor dia" de Dominicuskerk ontdekte en ook mag gebruiken is ondertussen niet zo zeer het ge volg van een koortsachtig zoeken naar een andere concertruimte als wel een der resul taten van de Bruckner-mis zelf: enkele rooms-katholieke leden van het Toonkunst koor waren er van overtuigd, dat dit werk slechts in een kerk tot zijn recht kon komen. In de Grote Kerk met al zijn kosten en ver dere bezwaren? Ja, misschien. Maar waar om eigenlijk niet in de Dominicuskerk? Die suggestie is overwogen en heeft geleid tot een hartelijke medewerking van het betref fende kerkbestuur. Men kan op acht novem ber in een goed-zittende, goed-verwarmde en akoestisch veelbelovende ruimte luiste ren naar een voor vele Leeuwarders onbe kende meestercompositie. Dat „Concordia" eens naar de Grosze Messe van Bruckner zou grijpen, viel te verwach ten. Onder leiding van Piet Post bouwt het koor de laatste jaren een repertoire op van werken, die telkens tot de muzikale toppen behoren, maar in Friesland zelden of niet worden uitgevoerd, omdat de uitvoeringsei sen zo hoog liggen. In die groeiende rij met de Hohe Messe van Bach, het Requiem van Verdi, de Missa Solemnis van Beethoven, Ein deutsches Reqviem van Brahms en in het nieuwere genre de Carmina Burana van Orff hoort stellig de Mis van Bruckner. Men kan haar analyseren; beter kan men haar in haar extatische vroomheid en indrin gende klankpracht beleven. De gelegenheid daartoe wordt in de Dominicuskerk gege ven door „Concordia", het Frysk Orkest en de (beproefde) solisten Annette de la Bye, Aafje Heynis, Naan Pöld een tenor uit Estland afkomstig, die na zijn Leeuwar der optreden in Verdi en Beethoven geen en kele aanbeveling meer nodig heeft en Rom Kalma. H. KINGMANS. VOOR DE VERZORGING VAN UW DAGTOCHTEN EN MEERDAAGSE REIZEN IN BINNEN- EN BUI TENLAND, is het aangewezen adres: VERLENGDE SCHRANS 22 - LEEUWARDEN - TEL. 26309 Boekingskantoren Cebuto dag- en meerdaagse reizen. Keuze uit comfortabele toerwagens van 23 - 54 personen. •smwzMXH ueu Ruim een halve eeuw ervaring

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1966 | | pagina 18