Afsluiting van het Vliet, voltooiing van de ringweg POPPEBRUG WORDT POPPEDAM Maandblad, onder auspiciën van de stichting „Leeuwarder Gemeenschap 15e jaargang no. 10 oktober 1966 Redactiecommissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pastoor H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs 3,00 per jaar Gironummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden De uit 1936 daterende Poppebrug gaat verdwij nen en wordt vervangen door een dam. De toto is gemaakt van de wert van J. Langenberg en Zn. aan het Zuidvliet, die straks de verbinding met het water zal missen. Op 31 oktober zal worden begonnen met de afdamming van het Vliet, op de plaats, waar nu de Poppebrug is. Er zijn twee redenen voor het maken van deze dam. De eerste is een ver legging van het koelwatercircuit van het Pro vinciaal Electrisch Bedriji naar Vliet (oostelijk van de Poppebrug), Kurkemeer, Ouddeel, Lang- deel, Van Harinxmakanaal, Greuns, Tijnje, Nieuwe Kanaal. De tweede reden is de aanleg van het laatste stukje ringweg, aan weerskan ten van de binnenkort gereedkomende nieuwe Tweede Kanaalbrug: de Franklinstraat en de Julianastraat. Hierbij moet de te smalle Poppe brug wijken. Een afdamming van het Vliet zou kunnen worden voorkomen door een bredere brug te bouwen, maar dit is moeilijk te rijmen met de plannen tot demping van het Vliet, die voorlopig nog wel niet gerealiseerd zullen worden (het Vliet staat ook op de monumen tenlijst), maar waarmee nu uiteraard wel reke ning dient te worden gehouden. Daar komt bij, dat een brug veel duurder is dan een dam; ook moet de aanwezigheid van twee beweeg bare bruggen dicht bij elkaar in de drukke ringweg ongewenst worden geacht. Zouden al deze bezwaren op de koop toe worden geno men, dan nog zou de wal van het P.E.B. het schip keren. Bedrijven tussen de Poppebrug en de Cam- minghabrug zullen dus in de naaste toekomst niet meer over het water bereikbaar zijn. Al hoewel de gemeente niet tot schadeloosstel ling kan worden verplicht, bestaat toch de bereidheid samen met het provinciaal bestuur gedupeerden hulp te bieden bij het verplaat sen van hun bedrijven, voor zover dit onver mijdelijk is. Zo is in enkele gevallen een voor stel tot grondruil gedaan, waarbij gedacht wordt aan een verplaatsing naar de industrie terreinen. Daarbij kan nog een financiële tege moetkoming in de kosten van de verplaatsing van het bedrijf worden overwogen. De ook voor de gemeente zeer onverwacht ge komen mogelijkheid het werk te gunnen heeft ongetwijfeld een precaire situatie voor deze bedrijven geschapen. Van gemeentewege wordt evenwel gesteld, dat men reeds lang op de hoogte was van de plannen om het Vliet hier af te dammen en bij een zo ingrijpende zaak als een bedrijfsverplaatsing toch niet tot het laatste ogenblik blijft wachten. Reeds op 28 juli van het vorige jaar heeft de raad besloten tot de verbetering van de Franklinstraat, met de afdamming van het Vliet. Franklinstraat Het maken van de dam in het Vliet is in één werk aanbesteed met het verbeteren van de Franklinstraat. De gunning is, voor een bedrag van ƒ319.970,— verleend aan de firma A. J. Waterlander te Heerenveen. Ook voor dit deel van de ringweg zal zoveel mogelijk de hier voor algemeen geldende „formule'' worden toegepast: een geasfalteerde middenbaan van 9 meter breedte, gescheiden van de met klin kers bestrate ventwegen van elk 5.50 meter breedte door beplante stroken van 2.25 meter, met aan weerskanten trottoirs van 3.50 meter breed. Niet overal is deze totale breedte van 31.50 meter bereikbaar. De middenbaan blijft echter 9 meter breed, maar de met rozen beplante afscheidingen van de ventwegen worden hier vervangen door betegelde stroken van 1 meter breedte. De ventwegen zullen op verschillende plaatsen tot 4 meter worden versmald en de trottoirs krijgen een breedte, variërend van 3.50 tot 1.50 meter. Zelfs bij deze beperkte breedte-eisen hebben verschillende particu liere voortuintjes een verkleining te ondergaan en hetzelfde geldt voor het terrein van het P.E.B. Julianastraat Op 28 oktober zal worden aanbesteed het ver beteren van de Julianastraat, tussen de over weg in de spoorlijn naar Groningen en de nieuwe Tweede Kanaalbrug. Ook de Juliana straat zal zoveel mogelijk de gedaante van de ringweg krijgen, met enkele beperkingen, die door de breedte van de straat worden opge legd. De betegelde afscheidingen tussen de middenbaan en de ventwegen krijgen een breedte van 1.50 meter. De trottoirs aan de oostkant worden 3.20 meter breed. Het moet uitgesloten worden geacht, dat de Tweede Kanaalbrug en de aansluitende ring weggedeelten Franklinstraat en Julianastraat dit jaar nog gelijktijdig klaar zullen komen, wat dan tevens de voltooiing van de gehele ringweg betekent. De plannen waren daarop gebaseerd, maar de van rijkswege ingestelde beperking van de investeringen heeft helaas een streep door deze (tijds)rekening gehaald. De brug zal het nu winnen. Het Vliet, gezien van de Camminghabrug in de richting van de Poppebrug. Dit is straks het afgesloten water achter de dam, die voor de Poppebrug in de plaats komt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1966 | | pagina 3