verkeerslokaal Verkeersonveiligheid in cijfers Leeuwarden heeft een modern Nieuw leven in oude kleuterschool blokken en ander speeltuig. In de achterste vleugel van het gebouw kan men zien, wat twee schenkingen van elk vijfduizend gulden van onze Electro Blikfabriek hebben uitgericht. Daar is een fraai en modern ingericht ver- keerslokaal tot stand gekomen, met tribune- gewijs opgebouwde banken aan drie zijden en een projectiescherm, annex flannelboard, aan de andere, tegenover een automatische dia projector. In het midden staat, als de grootste blikvanger, de verkeersmaquette, die alle denkbare wegsituaties vertoont: kruisingen, verkeerspleinen, onbewaakte overwegen, een beweegbare brug, verkeerslichten en al zo meer. Daartussendoor loopt een trein en er is zelfs een rijdende electrische tram aanwezig, mitsgaders een aantal autootjes, die langs de hun voorgeschreven banen snellen met snel heden, die wel wat boven de 50 kilometer per uur liggen, de verkleiningsschaal meegerekend. Welaan, naar zoiets fraais moet natuur lijk gekeken worden, maar het uur is niet be stemd voor een kennisneming van alle fraaie dingen, die onze modelbouwers tot stand we ten te brengen. Het gaat om de verkeersin- structie en dit is een zaak van keihard belang voor de jeugd, die zich temidden van het hedendaagse verkeer moet bewegen en, men selijkerwijs gesproken, temidden van het ver keer van de toekomst, waarvan wij aard en omvang slechts met enige angstgevoelens kunnen gissen. Daarom wordt er maar kort vrijblijvend gekeken en dan: „Je kent dat woord ook van verkering Aan deze zaak van hoogstpersoonlijke aard hebben de jongens van de hoogste klassen van de lagere school nog geen boodschap, maar de meisjes willen wel even een kirrende lach laten horen om te doen blijken, dat ver kering een aangelegenheid is, waarbij ze, ge heel onverplicht, wel eens even hebben stil gestaan. Inmiddels is zo'n begin wel geschikt om het ijs tussen docent en leerlingen te bre ken; bij de eerste kennismaking ontmoeten de jongelui nu eenmaal een geüniformeerde po litieman en dat is iemand, aan wie men meer gezag dan sympathie verschuldigd is, volgens de traditionele gedragsregel. Blijkt deze poli tieman dan bovendien in de loop van zijn ver haal wel eens van „blauwe druiven" te spre ken, daarmee zichzelf en zijn collega's aan duidend, dan wil men hem voor de rest van de les wel zeer welwillend bejegenen. Bij die welwillendheid komt enthousiasme, aangewakkerd door het vraag- en antwoord spel van de heer Tak, waarbij tal van jonge lui wel heel duidelijk op de hoogte blijken te zijn van de regels, die ze in het verkeer veelal De verkeersmaquette met de trammetjes, de trein en de echte klapbrug. met voeten treden. De onoplettenden krijgen het dreigende vermaan: „Let nou maar op, want als je het niet weet, dan pak ik je straks wel op straat Daar is dan het gezag van het politie-uniform weer. Het lesuur verloopt allergenoeglijkst en levert een schat van informatie op, die straks bij het verkeersexamen van toepassing zal zijn. Het is een groot winstpunt, dat Leeuwarden dit verkeerslokaal rijk is geworden het ver- keerslokaal in een school, die nog dateert uit een tijd, toen paard en wagen alleenheersers op de wegen waren Dat de strijd voor de verkeersveiligheid geen overbodige zaak is, weten wij allen. Toch leveren cijfers hieromtrent merkwaar dige conclusies op. De Leeuwarder politie verschafte ons een lijstje van de aantallen verkeersongevallen over de afgelopen ze ven jaren, gespecificeerd naar de ernst van de gevolgen. Het ziet er als volgt uit: jaar dood zwaar licht schade lich. lich. letsel letsel 1960 10 99 65 699 1961 9 144 33 641 1962 11 126 34 688 1963 6 148 40 800 1964 10 146 54 811 1965 7 145 91 827 1966 12 160 96 904 Het aantal dodelijke ongevallen vertoont een sterke schommeling; het ongelukkige toeval speelt hierbij nu eenmaal een grote rol. Conclusies omtrent een stijging of da ling als algemene lijn kan men slechts trekken, wanneer het om grote aantallen gaat. En inderdaad: in de rubriek „schade" weerspiegelt zich zeer duidelijk de stijgen de lijn, die wel met het intensiever worden van het verkeer in verband mag worden gebracht. Ook bij „zwaar lichamelijk let sel" treedt een stijging op. Een groot en aandachtig gehoor. Hoofdagent Tak: ver keersins truc teur sinds enkele weken. „Verkeer wat is dat? Dat betekent: met el kaar omgaan. Je kent dat woord ook van ver kering." Hoofdagent H. Tak van de Leeuwarder ver keerspolitie begint op deze manier zijn school klas toe te spreken de klas, die voor een uur verkeersles van school naar de oude kleuterschool „De Tuinfluiter" is gekomen. De jongelui hebben ter plaatse aan de Tuinen de weg gevolgd door een steeg, een haveloze gang en een binnenplein met veel op- en af stapjes, waar een zandbak in dit seizoen ligt te dromen van betere tijden, terwijl achter de ramen van de zijgevel kleuters op een peda gogisch verantwoorde wijze bezig zijn met

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1967 | | pagina 10