/TBokraa MAKELAARSKANTOOR HELLEIA A 5KN. De pasvorm ZAL- U t-iepiN Nepen AAN Uw ppEjr'osre cosjuum..: Het adres sinds 1898 voor onroerende goederen 7 l Van ouds Wigersm jmj sinds 1855 DAMES- EN HERENMODE NaouwS Tel.27984 Leeuwarden vele deid lijks ra- nog yer- Ro- tus- de was 'oor 1 te de bij op te is Een ing lub :ses uit, bar ker :ijn er- Je- )0- iet ;en te un aal le en "g iet en an en et. en e- de :h en e- ie :r. n, n. is i k is n 9 n k i. e andere van ang- Leiters ,de is bij or erste i hand ie Nieuweweg 7-9, Leeuwarden Telefoon 23117* Over het algemeen heerst bij de ouders van kinderen in een leeftijd van 16 tot 20 jaar de opvatting dat er in die koffiebars niks goeds gebeurt. De eerste achterdocht wordt al opgewekt door de gordijnen, waarop het portret van Ray Charles prijkt als enig kontakt tussen de binnenzittenden (insiders) en buiten-verblijvenden. Het doet een beetje denken aan het kleinsteedse horretjesgedoe wat zelfs nu nog bestaat, zij het op beschei den schaal. Een bakerpraatje is gauw in de wereld geholpen en er moeilijker weer uit te krijgen. Zo ook het sprookje dat Quasimo do het centrum is van de New Left. Wèl zijn er af en toe leden of sympathisanten van de nieuwe linksen aanwezig, maar niet in die mate dat het opvallend is, laat staan sfeerbepalend. Maar niet eens de New Left is de oorzaak van de ontstane generatie-kloof. Een deel der jeugd dat de wijsheid in pacht meent te hebben (maar dat nooit kunnen be wijzen aan de hand van hun schoolse carri ère) illustreert zijn mening met het uithan gen van de grote beklagenswaardige in een rotte maatschappij (afgekort GBIRM). Zij von den de leus „beter langharig dan kortzich tig" uit (een waarheid overigens) en begon nen daarop nèt zo generaliserend over de ouderen te praten als die dat van hen de den, zodat zijzelf de predikaten „langharig" én „kortzichtig" kunnen voeren. Het is ge lukkig een minderheid maar die bepaalt wèl het aanzien van de jeugd. Wat weer niet wil zeggen dat elke langharige een van hen is. Mode is nu eenmaal onafhankelijk van mo raal. Waarom gaan ze nu eigenlijk naar zo'n kof fiebar? Ook Wim Kan kon er niet uitkomen, getuige zijn „Jazz, jazz, jazz bij de nozem- pjes". De jongens en meisjes die we het vroegen verklaarden dat ze de sfeer er het best vonden. Dat op straat niks te doen was (einde van het vetkuiven-tijdperk) en dat een stad als Leeuwarden geen ander vertier bracht. Tenminste door de week. In zo'n bar hangt een kameraadschappelijke sfeer, je maakt er snel vrienden. Ze vragen bovendien in Quasimodo niet meteen bij je binnenkomst wat je gebruiken wilt, wat ze in andere bars wèl doen. (Johan zei, dat als nu opgekomen is en o.a. haar neerslag vindt in de snelle glorie van partijen als D '66 de PSP etc. „Let's communicate or die", zei John F. Kennedy reeds tijdens een van zijn redevoeringen. Ook de schrijver Simon Vin kenoog helpt de mensheid te herinneren aan de hunkering naar een beter onderling be grip door middel van zijn boeken en bun dels, b.v. „Liefde", „Atonaal", „Zolang te wa ter", e.d. Het is verkeerd alle normverande ringen zonder meer af te doen met stopwoor den als „negativisme" en „losbolligheid". De tijden zijn veranderd, zo ook de normen en ge dragingen. Oubollige gezelligheid in de vorm van kaarten en zo is uit de tijd. Ook de „glim mende beeldbuis" (Wim Kan) kan het niet redden. De jongeren willen niet de hele avond aan een televisietoestel gekluisterd zitten. Ze gaan liever naar een bar waar meer leef tijdgenoten zijn om daar de nijpende proble men te bespreken, die veelal de andere sek se aangaande zijn. Van de geestelijke ar moede die typerend is voor een behoorlijk deel van de cafébezoekers (regelmatige be zoekers dan) is in de koffiebars niet zozeer sprake. De bezoekers zijn over het algemeen scholieren. In feite verandert er weinig of de jongelui nu buiten op straat of zittend of hangend op de banken en barkrukjes praten. We kunnen concluderen dat de koffiebars een sociaal verschijnsel zijn geworden in ons leven. Zéker in Leeuwarden met zijn aan tal van dertien of misschien nóg wel meer. De tijden veranderen en de mensen verande ren mee. Slechts enkele namen blijven be waard: Floris de Vijfde; Quasimodo. AD VAN DONGEN. er een zwervende jongen een hele dag bleef zitten op een of twee bakken koffie, hij hem er niet uit zou zetten, bij normaal gedrag tenminste). En thuis was geen gezelligheid. Pa leest de krant of ligt te slapen, moeder breit, zuster leest. Daarom ga je er uit.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1967 | | pagina 7