Kunstzaal Van Hulsenvooral cle modernen
9
Al ruim dertien jaar staat op de stille kant van de Nieuwestad niet ver van
de Tivoli-bioscoop de kunstzaak Van Hulsen-, een begrip voor kunstminnend
Leeuwarden en voor velen daarbuiten. Voorheen was de zaak (vanal 1950) op
de Voorstreek. De laatste tien jaren worden er exposities gehouden van het
werk van over het algemeen hedendaagse kunstenaars.
het nadeel van hedendaagse kunstenaars is
geciteerd.
Van Hulsen streeft ernaar het beste op kunst
gebied te krijgen voor zijn altijd interessante
exposities. Zo de tentoonstelling Nigeriaanse
kunst van nu, die enkele maanden geleden
werd gehouden en de illustraties van Salvador
Dali (de excentriekeling die in een plastic
globe de wereld om zou fietsen) bij de Divine
Comedia van Dante. Het is traditie dat bij elke
druk van Dantes wereldberoemde werk een
andere kunstenaar de tekeningen verzorgt.
Maar Dali heeft volgens de heer Van Hulsen
het meest de sfeer getroffen. Op het ogenblik
exposeren in het kader van het honderdjarig
bestaan van de rijkshogereburgerschool de
tekenleraren aan deze school (vanaf 1930).
En daarna komt keramiek van diverse Neder
landse pottenbakkers en -baksters.
Het echtpaar
De zaak wordt geleid door het echtpaar Van
Hulsen, waarbij mevrouw Van Hulsen zeker
zo aktief is als haar man. De heer Van Hulsen
zegt zijn vrouw niet anders te kennen dan
dravend door de zaak, zich geen ogenblik rust
gunnend. Drie jaar geleden was haar aktiviteit
Kunst in Leeuwarden
Leeuwarden kan gevoeglijk het kulturele cen
trum van Friesland worden genoemd met de
Provinciale Bibliotheek, het Fries Museum, het
Pier Pander Museum, het kunstsintrum Prinse-
tün enz. Naast deze door de overheid of door
verenigingen in het leven geroepen instellin
gen kennen we de expositieruimten, die uit
persoonlijk initiatief zijn ontstaan. Dit zijn de
zaaltjes die zaken als in Leeuwarden Van
Hulsen, Boutique Pierre en 't Tempeltje regel
matig benutten voor het houden van tentoon
stellingen. Hiervan is Van Hulsen de bekendste
en het meest all-round.
Verbouwing
De expositieruimte wordt bij Van Hulsen te
klein. Het werk uit de vaste collectie komt
niet tot zijn recht in de grote verzamelmappen
en dat is jammer. Dat ziet de heer Van Hulsen
ook wel in. Daarom heeft hij het aangrenzende
pand in de Bagijnestraat aangekocht. De ruimte
tussen beide huizen wordt overdekt, wat als
resultaat zal hebben dat Van Hulsen twee
etalages zal krijgen; de kunsthandel aan de
Nieuwestad, waar de etalage het huidige aan
zien blijft behouden en in de Bagijnestraat een
etalage die meer wordt afgestemd op de expo
sities. Een ander voordeel is, dat de werk
plaats viermaal zo groot wordt, zodat het
ruimtegebrek ook daar opgeheven is. Voor
1968 moet alles gereed zijn.
Exposities
De heer Van Hulsen noemt de winkel zijn
brood en de exposities zijn leven. Het is mis
schien vreemd dat hij zelf niet schildert, maar
hij vindt dat hij dan gemakkelijk bevooroor
deeld zou raken.
Talrijke exposanten hebben hun debuut bij
Van Hulsen gemaakt. Bijvoorbeeld Jan Stroo-
sma, Hakse, Mulder. Ook de nicht van Van
Hulsen, Els, heeft er geëxposeerd. Door de
jaren heen heeft Van Hulsen een encyclope
dische kennis verworven van kunst in het
algemeen en de moderne kunst in het bijzonder.
„We leven in deze tijd en de kunst van nu
moet de boventoon voeren, vergeleken bij die
der middeleeuwen", zegt hij. „We kunnen
misschien een uitzondering maken voor de
figuur Jeroen Bosch; die was in uitdrukking
zijn tijd eeuwen vooruit. Hij is nu nog modern.
Alhoewel hij uiteraard toch een produkt van
zijn tijd blijft."
Typerende kunstenaars uit de verschillende
tijdperken durft hij niet zomaar te noemen.
Natuurlijk Van Gogh wel als de man, die tij
dens het impressionisme het expressionisme
inluidde en ook wel tegenwoordig Picasso,
Appel en Corneille, maar of men hen wil zien
als de meest typerende kunstenaars van een
bepaald tijdperk is meer een persoonlijke er
varing. Een kunstwerk is om eens met taai-
psycholoog Reichling te spreken een erva-
Het echtpaar Van Hulsen in de huiskamer
ringsmoment. Het raakt je of je gaat eraan
voorbij. Zo heeft ieder mens zijn eigen maat
staf voor kunst, die we smaak noemen. Vele
ouderen voelen zich niet aangesproken door
een stuk moderne kunst. In zekere zin is dat
een niet meegaan met de evolutie, maar aan
de andere kant is het gewoon een geboren zijn
in een andere tijd. De tegenwoordige mens is
over het algemeen genomen gevoeliger voor
kunst dan de vorige generaties. Bij enquête
achtige demonstraties op lagere scholen von
den de leerlingen de moderne, vaak felkleurige,
werken mooier dan de traditionele. Ook hier
blijkt weer de evolutie waaraan de mens on
derhevig is.
Als mensen twijfelen bij de aankoop van
kunst krijgen ze advies van het echtpaar Van
Hulsen. Als er reden is om aan te nemen, dat
ze eigenlijk modern zijn ingesteld, aarzelen de
Van Hulsens niet ze de moderne kunst uit te
leggen en ze zo een verrijking in hun kunst
zinnige gevoelens te geven. Zo vertellen ze
dan dat de esthetica nu niet meer zoals vroe
ger op het eerste plan staat, maar de gedachte
achter een kunstwerk. Kleur en vorm zijn dan
boven feit en esthetica verheven. Moderne
kunst is nu eenmaal geen „gerotzooi", ondanks
het feit dat Appel dat voor de grap eens heeft
gezegd welk gezegde maar al te vaak in
nog groter; toen organiseerde ze geregeld con
certen van bekende pianisten in de zaal be
neden. Maar bij het groter worden der kinde
ren is dat langzaam verloren gegaan. De prak
tijk is nu, dat mevrouw Van Hulsen het
grootste deel van de dag in de winkel is, ter
wijl de heer Van Hulsen zelf de bestellingen
en de exposities behartigt. Er zijn niet alleen
schilderijen en grafiek verkrijgbaar, ook een
potterie en boutique zijn in de zaak onder
gebracht.
We kwamen niet de deur uit, voor we boven
een kijkje hadden genomen bij de privé-col-
lectie die de wanden sierde. Ook was daar de
grote vleugel die herinnerde aan de con
certen van drie jaar geleden en die nu nog
gebruikt wordt door mevrouw Van Hulsen. Het
vele licht, door de ramen en van de schemer
lampjes laten de tentoongestelde kunstwerken
volledig tot hun recht komen. We zien werk
van Diederen, Appel, veel van Hannes Postma
en van Stanley Hayter, Le Corbussier, Leo
Doper, enzovoort. Hier zijn Van Hulsen en zijn
vrouw duidelijk in hun element. Beide sigaren-
rokend tussen de kunstwerken, de volwassen
kunstwerken dan, want vijf jaar academie vergt
volgens de heer Van Hulsen vijf jaar om aan
de invloeden van de docenten te ontkomen.
AD VAN DONGEN