Kunstzaal Van Hulsenvooral cle modernen 9 Al ruim dertien jaar staat op de stille kant van de Nieuwestad niet ver van de Tivoli-bioscoop de kunstzaak Van Hulsen-, een begrip voor kunstminnend Leeuwarden en voor velen daarbuiten. Voorheen was de zaak (vanal 1950) op de Voorstreek. De laatste tien jaren worden er exposities gehouden van het werk van over het algemeen hedendaagse kunstenaars. het nadeel van hedendaagse kunstenaars is geciteerd. Van Hulsen streeft ernaar het beste op kunst gebied te krijgen voor zijn altijd interessante exposities. Zo de tentoonstelling Nigeriaanse kunst van nu, die enkele maanden geleden werd gehouden en de illustraties van Salvador Dali (de excentriekeling die in een plastic globe de wereld om zou fietsen) bij de Divine Comedia van Dante. Het is traditie dat bij elke druk van Dantes wereldberoemde werk een andere kunstenaar de tekeningen verzorgt. Maar Dali heeft volgens de heer Van Hulsen het meest de sfeer getroffen. Op het ogenblik exposeren in het kader van het honderdjarig bestaan van de rijkshogereburgerschool de tekenleraren aan deze school (vanaf 1930). En daarna komt keramiek van diverse Neder landse pottenbakkers en -baksters. Het echtpaar De zaak wordt geleid door het echtpaar Van Hulsen, waarbij mevrouw Van Hulsen zeker zo aktief is als haar man. De heer Van Hulsen zegt zijn vrouw niet anders te kennen dan dravend door de zaak, zich geen ogenblik rust gunnend. Drie jaar geleden was haar aktiviteit Kunst in Leeuwarden Leeuwarden kan gevoeglijk het kulturele cen trum van Friesland worden genoemd met de Provinciale Bibliotheek, het Fries Museum, het Pier Pander Museum, het kunstsintrum Prinse- tün enz. Naast deze door de overheid of door verenigingen in het leven geroepen instellin gen kennen we de expositieruimten, die uit persoonlijk initiatief zijn ontstaan. Dit zijn de zaaltjes die zaken als in Leeuwarden Van Hulsen, Boutique Pierre en 't Tempeltje regel matig benutten voor het houden van tentoon stellingen. Hiervan is Van Hulsen de bekendste en het meest all-round. Verbouwing De expositieruimte wordt bij Van Hulsen te klein. Het werk uit de vaste collectie komt niet tot zijn recht in de grote verzamelmappen en dat is jammer. Dat ziet de heer Van Hulsen ook wel in. Daarom heeft hij het aangrenzende pand in de Bagijnestraat aangekocht. De ruimte tussen beide huizen wordt overdekt, wat als resultaat zal hebben dat Van Hulsen twee etalages zal krijgen; de kunsthandel aan de Nieuwestad, waar de etalage het huidige aan zien blijft behouden en in de Bagijnestraat een etalage die meer wordt afgestemd op de expo sities. Een ander voordeel is, dat de werk plaats viermaal zo groot wordt, zodat het ruimtegebrek ook daar opgeheven is. Voor 1968 moet alles gereed zijn. Exposities De heer Van Hulsen noemt de winkel zijn brood en de exposities zijn leven. Het is mis schien vreemd dat hij zelf niet schildert, maar hij vindt dat hij dan gemakkelijk bevooroor deeld zou raken. Talrijke exposanten hebben hun debuut bij Van Hulsen gemaakt. Bijvoorbeeld Jan Stroo- sma, Hakse, Mulder. Ook de nicht van Van Hulsen, Els, heeft er geëxposeerd. Door de jaren heen heeft Van Hulsen een encyclope dische kennis verworven van kunst in het algemeen en de moderne kunst in het bijzonder. „We leven in deze tijd en de kunst van nu moet de boventoon voeren, vergeleken bij die der middeleeuwen", zegt hij. „We kunnen misschien een uitzondering maken voor de figuur Jeroen Bosch; die was in uitdrukking zijn tijd eeuwen vooruit. Hij is nu nog modern. Alhoewel hij uiteraard toch een produkt van zijn tijd blijft." Typerende kunstenaars uit de verschillende tijdperken durft hij niet zomaar te noemen. Natuurlijk Van Gogh wel als de man, die tij dens het impressionisme het expressionisme inluidde en ook wel tegenwoordig Picasso, Appel en Corneille, maar of men hen wil zien als de meest typerende kunstenaars van een bepaald tijdperk is meer een persoonlijke er varing. Een kunstwerk is om eens met taai- psycholoog Reichling te spreken een erva- Het echtpaar Van Hulsen in de huiskamer ringsmoment. Het raakt je of je gaat eraan voorbij. Zo heeft ieder mens zijn eigen maat staf voor kunst, die we smaak noemen. Vele ouderen voelen zich niet aangesproken door een stuk moderne kunst. In zekere zin is dat een niet meegaan met de evolutie, maar aan de andere kant is het gewoon een geboren zijn in een andere tijd. De tegenwoordige mens is over het algemeen genomen gevoeliger voor kunst dan de vorige generaties. Bij enquête achtige demonstraties op lagere scholen von den de leerlingen de moderne, vaak felkleurige, werken mooier dan de traditionele. Ook hier blijkt weer de evolutie waaraan de mens on derhevig is. Als mensen twijfelen bij de aankoop van kunst krijgen ze advies van het echtpaar Van Hulsen. Als er reden is om aan te nemen, dat ze eigenlijk modern zijn ingesteld, aarzelen de Van Hulsens niet ze de moderne kunst uit te leggen en ze zo een verrijking in hun kunst zinnige gevoelens te geven. Zo vertellen ze dan dat de esthetica nu niet meer zoals vroe ger op het eerste plan staat, maar de gedachte achter een kunstwerk. Kleur en vorm zijn dan boven feit en esthetica verheven. Moderne kunst is nu eenmaal geen „gerotzooi", ondanks het feit dat Appel dat voor de grap eens heeft gezegd welk gezegde maar al te vaak in nog groter; toen organiseerde ze geregeld con certen van bekende pianisten in de zaal be neden. Maar bij het groter worden der kinde ren is dat langzaam verloren gegaan. De prak tijk is nu, dat mevrouw Van Hulsen het grootste deel van de dag in de winkel is, ter wijl de heer Van Hulsen zelf de bestellingen en de exposities behartigt. Er zijn niet alleen schilderijen en grafiek verkrijgbaar, ook een potterie en boutique zijn in de zaak onder gebracht. We kwamen niet de deur uit, voor we boven een kijkje hadden genomen bij de privé-col- lectie die de wanden sierde. Ook was daar de grote vleugel die herinnerde aan de con certen van drie jaar geleden en die nu nog gebruikt wordt door mevrouw Van Hulsen. Het vele licht, door de ramen en van de schemer lampjes laten de tentoongestelde kunstwerken volledig tot hun recht komen. We zien werk van Diederen, Appel, veel van Hannes Postma en van Stanley Hayter, Le Corbussier, Leo Doper, enzovoort. Hier zijn Van Hulsen en zijn vrouw duidelijk in hun element. Beide sigaren- rokend tussen de kunstwerken, de volwassen kunstwerken dan, want vijf jaar academie vergt volgens de heer Van Hulsen vijf jaar om aan de invloeden van de docenten te ontkomen. AD VAN DONGEN

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1967 | | pagina 9