2L' ZZTeL'g9ZrLt 'n weJking "ede"-
De Mammoetweten het onderwijs in Leeuwarden
LAVO
LEAO
MAVO
ATHENEUM
HAVO
GYMNASIUM
Hoe het is en hoe het wordt
Na de lagere school
We zullen ons van die kennis van de gewone
burger natuurlijk geen overdreven voorstel
ling moeten maken, Wetskennis is voor de
meeste Nederlanders toch al niet zon sterk
punt en het lijkt niet erg waarschijnlijk, dat
in dit geval de burgerij zich massaal zal gaan
bezighouden met een intensieve bestuderinq
van de Mammoetwet. Toch zullen die burners
met de nieuwe onderwijswetgeving in aanra
king komen wanneer voor hun kinderen
straks, na de lagere school, een keuze zal moe
ten worden gedaan uit de vele nieuwe moge
lijkheden van het voortgezet onderwijs. Voor
die keuze zullen in de eerste plaats ook de
ouders verantwoordelijk zijn en het lijkt daar
om toch wel noodzakelijk, dat zij enigszins
met de nieuwe situatie op onderwijsgebied op
de hoogte raken. v
Voorlichting over de Mammoetwet is dus qe-
wenst en dit gebeurt dan ook op ruime
schaal. Niet alleen in de onderwijsvakbladen
maar ook in de dagbladpers is zo voor en na'
a heel wat over de mammoetproblemen gepu
bliceerd en er zal ongetwijfeld nog het nodige
volgen. Binnenkort zal ook voor radio en tele
visie voorlichting worden gegeven, terwijl de
televisieacademie Teleac een reeks cursussen
gaat organiseren. Ook het ministerie van on
derwijs doet zijn best: het weekblad „Uitleq"
en de speciale mammoetuitgave W V O -
Post" geven een voortdurende stroom'van'in
formatie terwijl onlangs de ouders van de
zesdeklasleerlingen van de lagere scholen
van het departement een folder hebben ont
vangen, waarin o.a. wordt gewezen op de uit-
9MV6^V^n 660 voorlichtend boekje, getiteld
?e, la9®re school?", dat de ouders a raison
van j 1,— bij de Staatsuitgeverij te Den Haaq
kunnen bestellen.
niveau georganiseerde
voorlichtingsbedrijvigheid moet echter op één
punt tekort schieten: zij geeft de ouders geen
concrete inlichtingen over wat er plaatselijk nu
precies met het voortgezet onderwijs gaat qe-
jeuren. En dat is nu waarschijnlijk juist wat
de ouders het meeste interesseert. De ouders
m Leeuwarden en omgeving zullen in de eer
ste plaats willen weten hoe het voortgezet on
derwijs m deze stad er gaat uitzien, welke
scholen en opleidingen er komen en waar z ij
dus voor hun kinderen na de lagere school
een keuze uit zullen kunnen maken. Op dit
punt ligt een taak voor de plaatselijke voor
lichting; het gemeentebestuur en de verschil
lende schoolbesturen zullen hier dan ook zeker
aandacht aan schenken.
Het lijkt nuttig om ook op deze plaats in grote
®.en °verzicht te geven van wat het
voortgezet onderwijs in Leeuwarden na 1 augus
tus 68 te bieden heeft. Daarbij zullen wij voor-
bijgaan aan problemen als brugklas, selectie,
determinatie, doorstromingsmogelijkheden, dif-
lerentiat;e, enz., aannemende, dat dit soort
De heer J. J. Oljans, hoofd van de afde
ling Onderwijs van de Leeuwarder ge
meentesecretarie, geeft in het hier gepu
bliceerde artikel een overzicht van de
v eranderingen op onderwijsgebied, die
het gevolg zullen zijn van de op 1 augus
tus 1968 in werking tredende Wet op het
voortgezet onderwijs, beter bekend als
de Mammoetwet.
Wij nemen aan, dat zeer velen zich voor
deze zaak interesseren, in het bijzonder
de ouders wier kinderen met het voort
gezet onderwijs te maken hebben of te
maken zullen krijgen.
kwesties in de landelijke voorlichting vol
doende uit de verf zal komen. Voorts zullen
wij ons in hoofdzaak beperken tot het direct
op de gewone lagere school aansluitend onder
wijs, ook al omdat de structuur van het voort
gezet beroepsonderwijs niet zo ingrijpend zal
wijzigen.
Totnogtoe heeft men in Leeuwarden na de
lagere school de volgende mogelijkheden:
a. het voortgezet gewoon lager onderwijs
(v.g.l.o.);
b. het u.l.o.;
c. de middelbare school voor meisjes-
d. de meisjes-h.b.s.;
e. de h.b.s. A en B;
f. het gymnasium;
g. de huishoudschool;
h. de lagere technische school.
Voor het v.h.m.o. (dat zijn de onder c, d, e
en f genoemde scholen) gold daarbij in het
algemeen dat toelating pas plaatsvond na een
jaar v.g.l.o. (Brugschool).
Hoe wordt nu de situatie onder de Mammoet-
Voor wat het gemeentelijk onderwijs betreft
kan op deze vraag nu al een ondubbelzinnig
antwoord worden gegeven, omdat de gemeente
raad op 30 oktober j.l. een beslissing over de
omzetting van dit onderwijs per 1 augustus '68
heeft genomen. Voor de hiervoor onder a t/m
t genoemde schoolsoorten betekent deze beslis
sing het volgende.
a. De V ij verschool (v.g.l.o.) wordt een school
voor lager economisch en administratief on
derwijs (leao). De Brugschool, die totnutoe
dienst deed als opleidingsschool voor het
v.h.m.o., wordt een school voor lager algemeen
voortgezet onderwijs (lavo). Deze beide nieuwe
schooltypen zullen vervolgens worden samen
gevoegd tot een scholengemeenschap lavo-
leao, waarin de beide onderdelen, onder één
directie, als min of meer zelfstandige eenheden
zullen fungeren.
b. De vier openbare ulo-scholen worden scho
len voor middelbaar algemeen voortgezet on
derwijs (mavo) met vierjarige cursus. Aan
een van deze scholen zal direct een driejariqe
afdeling worden verbonden en als de behoefte
daaraan blijkt in de toekomst, zal dit aan meer
scholen gebeuren.
c, d en e. De middelbare school voor meisjes
(5-jarige cursus), de meisjes-h.b.s. (6-jarige cur-
sus) en de h.b.s.-A (5-jarige cursus) zullen ge
zamenlijk opgaan in een scholengemeenschap,
die zal omvatten een atheneum A en B (6-jarig)
en een school voor hoger algemeen voortqezet
onderwijs (havo, 5-jarig).
f' >/^et 9ymnasium (6-jarige cursus) blijft als
zelfstandige school bestaan, maar zal in ver
schillende opzichten nauw samenwerken met
de scholengemeenschap atheneum-havo.
In totaal zal het gemeentelijk onderwijs dus
straks aan de leerlingen, die uit de zesde klas
van de lagere school komen, de volgende mo
gelijkheden hebben te bieden:
lavo;
leao;
mavo 3- en 4-jarig;
havo;
atheneum A en B,-
gymnasium A en B.
Wat verandert er nu eigenlijk in wezen en
wat is de betekenis van de veranderingen voor
de ouders, die in de komende jaren voor hun
kinderen, die de lagere school verlaten, een
keuze uit de verschillende mogelijkheden van
het voortgezet onderwijs moeten doen?
Als we zouden proberen op deze vragen een
compleet antwoord te geven, zou dit artikel
minstens de omvang van een forse brochure
krijgen die dan waarschijnlijk slechts door
een enkeling zou worden gelezen. Aangezien