2L' ZZTeL'g9ZrLt 'n weJking "ede"- De Mammoetweten het onderwijs in Leeuwarden LAVO LEAO MAVO ATHENEUM HAVO GYMNASIUM Hoe het is en hoe het wordt Na de lagere school We zullen ons van die kennis van de gewone burger natuurlijk geen overdreven voorstel ling moeten maken, Wetskennis is voor de meeste Nederlanders toch al niet zon sterk punt en het lijkt niet erg waarschijnlijk, dat in dit geval de burgerij zich massaal zal gaan bezighouden met een intensieve bestuderinq van de Mammoetwet. Toch zullen die burners met de nieuwe onderwijswetgeving in aanra king komen wanneer voor hun kinderen straks, na de lagere school, een keuze zal moe ten worden gedaan uit de vele nieuwe moge lijkheden van het voortgezet onderwijs. Voor die keuze zullen in de eerste plaats ook de ouders verantwoordelijk zijn en het lijkt daar om toch wel noodzakelijk, dat zij enigszins met de nieuwe situatie op onderwijsgebied op de hoogte raken. v Voorlichting over de Mammoetwet is dus qe- wenst en dit gebeurt dan ook op ruime schaal. Niet alleen in de onderwijsvakbladen maar ook in de dagbladpers is zo voor en na' a heel wat over de mammoetproblemen gepu bliceerd en er zal ongetwijfeld nog het nodige volgen. Binnenkort zal ook voor radio en tele visie voorlichting worden gegeven, terwijl de televisieacademie Teleac een reeks cursussen gaat organiseren. Ook het ministerie van on derwijs doet zijn best: het weekblad „Uitleq" en de speciale mammoetuitgave W V O - Post" geven een voortdurende stroom'van'in formatie terwijl onlangs de ouders van de zesdeklasleerlingen van de lagere scholen van het departement een folder hebben ont vangen, waarin o.a. wordt gewezen op de uit- 9MV6^V^n 660 voorlichtend boekje, getiteld ?e, la9®re school?", dat de ouders a raison van j 1,— bij de Staatsuitgeverij te Den Haaq kunnen bestellen. niveau georganiseerde voorlichtingsbedrijvigheid moet echter op één punt tekort schieten: zij geeft de ouders geen concrete inlichtingen over wat er plaatselijk nu precies met het voortgezet onderwijs gaat qe- jeuren. En dat is nu waarschijnlijk juist wat de ouders het meeste interesseert. De ouders m Leeuwarden en omgeving zullen in de eer ste plaats willen weten hoe het voortgezet on derwijs m deze stad er gaat uitzien, welke scholen en opleidingen er komen en waar z ij dus voor hun kinderen na de lagere school een keuze uit zullen kunnen maken. Op dit punt ligt een taak voor de plaatselijke voor lichting; het gemeentebestuur en de verschil lende schoolbesturen zullen hier dan ook zeker aandacht aan schenken. Het lijkt nuttig om ook op deze plaats in grote ®.en °verzicht te geven van wat het voortgezet onderwijs in Leeuwarden na 1 augus tus 68 te bieden heeft. Daarbij zullen wij voor- bijgaan aan problemen als brugklas, selectie, determinatie, doorstromingsmogelijkheden, dif- lerentiat;e, enz., aannemende, dat dit soort De heer J. J. Oljans, hoofd van de afde ling Onderwijs van de Leeuwarder ge meentesecretarie, geeft in het hier gepu bliceerde artikel een overzicht van de v eranderingen op onderwijsgebied, die het gevolg zullen zijn van de op 1 augus tus 1968 in werking tredende Wet op het voortgezet onderwijs, beter bekend als de Mammoetwet. Wij nemen aan, dat zeer velen zich voor deze zaak interesseren, in het bijzonder de ouders wier kinderen met het voort gezet onderwijs te maken hebben of te maken zullen krijgen. kwesties in de landelijke voorlichting vol doende uit de verf zal komen. Voorts zullen wij ons in hoofdzaak beperken tot het direct op de gewone lagere school aansluitend onder wijs, ook al omdat de structuur van het voort gezet beroepsonderwijs niet zo ingrijpend zal wijzigen. Totnogtoe heeft men in Leeuwarden na de lagere school de volgende mogelijkheden: a. het voortgezet gewoon lager onderwijs (v.g.l.o.); b. het u.l.o.; c. de middelbare school voor meisjes- d. de meisjes-h.b.s.; e. de h.b.s. A en B; f. het gymnasium; g. de huishoudschool; h. de lagere technische school. Voor het v.h.m.o. (dat zijn de onder c, d, e en f genoemde scholen) gold daarbij in het algemeen dat toelating pas plaatsvond na een jaar v.g.l.o. (Brugschool). Hoe wordt nu de situatie onder de Mammoet- Voor wat het gemeentelijk onderwijs betreft kan op deze vraag nu al een ondubbelzinnig antwoord worden gegeven, omdat de gemeente raad op 30 oktober j.l. een beslissing over de omzetting van dit onderwijs per 1 augustus '68 heeft genomen. Voor de hiervoor onder a t/m t genoemde schoolsoorten betekent deze beslis sing het volgende. a. De V ij verschool (v.g.l.o.) wordt een school voor lager economisch en administratief on derwijs (leao). De Brugschool, die totnutoe dienst deed als opleidingsschool voor het v.h.m.o., wordt een school voor lager algemeen voortgezet onderwijs (lavo). Deze beide nieuwe schooltypen zullen vervolgens worden samen gevoegd tot een scholengemeenschap lavo- leao, waarin de beide onderdelen, onder één directie, als min of meer zelfstandige eenheden zullen fungeren. b. De vier openbare ulo-scholen worden scho len voor middelbaar algemeen voortgezet on derwijs (mavo) met vierjarige cursus. Aan een van deze scholen zal direct een driejariqe afdeling worden verbonden en als de behoefte daaraan blijkt in de toekomst, zal dit aan meer scholen gebeuren. c, d en e. De middelbare school voor meisjes (5-jarige cursus), de meisjes-h.b.s. (6-jarige cur- sus) en de h.b.s.-A (5-jarige cursus) zullen ge zamenlijk opgaan in een scholengemeenschap, die zal omvatten een atheneum A en B (6-jarig) en een school voor hoger algemeen voortqezet onderwijs (havo, 5-jarig). f' >/^et 9ymnasium (6-jarige cursus) blijft als zelfstandige school bestaan, maar zal in ver schillende opzichten nauw samenwerken met de scholengemeenschap atheneum-havo. In totaal zal het gemeentelijk onderwijs dus straks aan de leerlingen, die uit de zesde klas van de lagere school komen, de volgende mo gelijkheden hebben te bieden: lavo; leao; mavo 3- en 4-jarig; havo; atheneum A en B,- gymnasium A en B. Wat verandert er nu eigenlijk in wezen en wat is de betekenis van de veranderingen voor de ouders, die in de komende jaren voor hun kinderen, die de lagere school verlaten, een keuze uit de verschillende mogelijkheden van het voortgezet onderwijs moeten doen? Als we zouden proberen op deze vragen een compleet antwoord te geven, zou dit artikel minstens de omvang van een forse brochure krijgen die dan waarschijnlijk slechts door een enkeling zou worden gelezen. Aangezien

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1967 | | pagina 6