Fa.Adema's Bouwbedrijf
Nieuwe schooltypen
echtstreeks door de gemeente in stand gehouden onderwijs (aug. 1968)
Geen toelatingsexamens
'<L euteronoerwjE
BuiTENaei/Joohj
Ouder, vjlqs
Beroepsonderwijs
Geleidelijke invoering
Verlengde Schrans 74 - Leeuwarden - Telefoon 20014, b.g.g. 26938
BUNGALOWBOUW
VERBOUW
ONDERHOUDSWERK
8
in een aantal gevallen wellicht tot een samen
gaan zal leiden.
Voorzover nu valt te overzien, zal de situatie
bij het niet-gemeentelijk onderwijs ongeveer
als volgt worden.
De rijks-h.b.s., die tot dusverre alleen de B-
opleiding had, wordt een atheneum A en B,
terwijl daaraan tevens een havo-school wordt
verbonden.
Het gereformeerd gymnasium blijft de gymna
sium A- en B-opleiding geven. De christelijke
h.b.s. wordt atheneum A en B, terwijl daaraan,
mede ter vervanging van de huidige m.m.s.-
afdeling, een havo-opleiding voor jongens èn
meisjes wordt verbonden.
Atheneum en havo zullen samen een scholen
gemeenschap vormen. Een nauwe samenwer
king tussen het gymnasium en de scholenge
meenschap is in voorbereiding.
Ook bij de bijzondere ulo-scholen, die straks
dus mavo-scholen zullen worden, bestaat een
streven naar samenwerking. De protestants-
christelijke scholen zullen, met één uitzonde
ring, in één nieuwe stichting worden onderge
bracht, terwijl de beide r.k. ulo-scholen onder
een bestuur tot één mavo-school zullen worden
samengevoegd. Voor deze laatsten betekent
dit bovendien, dat het uitgangspunt van aparte
ulo-scholen voor jongens en meisjes wordt ver
laten en dat men dus overgaat tot co-educatie
De protestants-christelijke v.g.l.o.-school ten
slotte wordt een school voor lager economisch
en administratief onderwijs.
We hebben het totnogtoe alleen maar gehad
over de vorm, die de al bestaande scholen in
de naaste toekomst zullen krijgen. De vraag
kan echter allicht opkomen of de Mammoetwet
ons in Leeuwarden dan geen geheel nieuwe
schooltypen zal brengen.
Hopelijk zal dat wel het geval zijn; plannen
in deze richting bestaan er tenminste wel. Zo
wel bij de gemeente als bij het protestants-
christelijk onderwijs bestaat het voornemen
om op zo kort mogelijke termijn (en dat wil
zeggen: 1 augustus 1968) over te gaan tot de
stichting van een school voor middelbaar eco
nomisch en administratief onderwijs. Voor twee
scholen van deze soort zal er echter, voorlopig
althans, waarschijnlijk geen plaats zijn en het
zal daarom van het oordeel van de minister
van Onderwijs en Wetenschappen afhangen,
welke richting het eerst aan bod zal komen.
Een plan, dat ook zowel bij het gemeentebe
stuur als bij het protestants-christelijk onder
wijs leeft, is de vorming van een mavo-havo-
combinatie. Het ziet er echter niet naar uit,
dat dit op zeer korte termijn zal zijn te reali
seren.
De gemeente heeft tenslotte nog plannen in
petto voor de stichting van een school voor
hoger economisch en administratief onderwijs
en voor de uitbouw van het gemeentelijk mu
ziekinstituut tot een muzieklyceum. De verwe-
zenlijking hiervan valt echter niet voor 1Q7n
te verwachten.
Om dit verhaal niet te lang te maken kan na
tuurlijk niet op alle vragen, die de Mammoet
wet bij de ouders oproept, worden ingeqaan
De ouders zullen trouwens zeker ook noq wel
de gelegenheid krijgen om hun problemen Ie
bestemder plaatse aan de orde te stellen Over
twee vraagpunten willen we hier echter noa
kort iets opmerken.
In de eerste plaats de vraag: hoe wordt straks
de toelating geregeld voor de kinderen, die
naar de nieuwe onderwijsvormen gaan? Hier
over kan worden opgemerkt, dat "de scholen
voor v.h.m.o., dat zijn straks dus havo athe
neum en gymnasium, op grond van gehouden
proefnemingen hebben besloten in het alge
meen geen toelatingsexamen meer af te nemen
In plaats daarvan zullen voor de toelatinq
straks twee maatstaven gelden, namelijk het
resultaat van een driemaal tijdens het zesde
leerjaar van de lagere school af te nemen zqn
schoolvorderingentest (rekenen en Nederlands)
en daarnaast een verklaring omtrent de qe-
schiktheid van de leerling van het hoofd van
de lagere school. Deze regeling is tot stand ge
komen in samenwerking tussen alle openbare
en bijzondere v.h.m.o.-scholen in Leeuwarden
en de tests zullen dan ook op nagenoeg alle
openbare en bijzondere lagere scholen in en
rond Leeuwarden worden afgenomen.
BRSiSONDERbjijS
if kleuterscholen
1 qroep voor kinderen.
2« fc,ta.4iLje scholen voorjewoon lage Onderwijl
Mtdeutrkivg Va* <r4i oolpSyckoU oq
tn „remedial teacher" J
1 school voor kinderen toet leer- en opvoed lugsmoe'lgiihede^
7 fchool voor ïcki k.Lhde,re,vi'
1 klas voor kinderen Van HoonWAgevxbewoner?
1 School voor debieU kindaren.
7 School voor imbeciele, kinderen-
PU-C/EHEEN
VOORTJE 2ET
ONDeRWtjS
Z dfde.liv.gen voOr voortgezet buitengewoon ondëfluüs (vbo)
1 avondcursus voor buitengewoon Ondermjij<
1 gymnasium P) en 8
1 atheneum A en 8
1 School voor hoger alaemeAn Voortgezet- Onderwijs (havoj
N Scho'en voor middelbaar cüqemee* Voortgezet onderwijs (*MoJ
met Vierjarige afdaling L
i School voor mavo Met driejarige Afdeling
1 School Voor lager ajqemeau voortgezet- onderwijs [l av oj
1 Mod Voor lager economisch en administratief Onderwys
l school voor MiddetidAT economisch en adMiiustratiêf
J, onderugs fin voorbereiding)
1 handelsavondschool Ll - en S-janoe kursusMet PursussL
boekhouden eh mb*.
1 opleidingsschool voor kleuterleidsters
1 vakopleiding in Muziek..
Een tweede, voor de hand liggende, vraag is:
hoe komt het met de leerlingen, die nu al op
een school voor voortgezet onderwijs zitten;
kunnen zij de bestaande opleiding ongewijzigd
afmaken? Inderdaad zullen de al bestaande
klassen na 1 augustus 1968 gewoon door kun
nen gaan, omdat de nieuwe onderwijsvormen
geleidelijk, dus jaar voor jaar, worden inge
voerd. De leerlingen, die al op school zijn,
zullen te zijner tijd ook gewoon examen kun
nen doen en als zij zakken mogen ze het zelfs
nog een jaar overdoen. En als ze, voor zij aan
het examen toe zijn, een keer blijven zitten?
Voor die gevallen geeft de nieuwe wetgeving
geen pasklare oplossing en hier zit inder
daad het gevaar in dat de betreffende leerlin
gen in een moeilijke situatie terechtkomen.
De scholen zullen, in overleg met de betrokken
ouders, moeten proberen van geval tot geval
de voor de leerlingen meest gunstige oplossing
te vinden. We mogen er wel op vertrouwen,
dat men ook dit probleem in goede banen zal
weten te leiden.
Het zal uit het voorgaande duidelijk zijn ge
worden, dat de Mammoet ook in Leeuwarden
heel wat overhoop gaat halen. Het zal nog
grote inspanning van onderwijsautoriteiten, be
stuurders en, niet in de laatste plaats, de leer
krachten vergen om het beestje onder controle
te krijgen. Maar als dat lukt (en wie zou daar-
aan willen twijfelen?), dan komen er ook grote
mogelijkheden voor verbetering en uitbouw
van het onderwijs binnen ons bereik. En daar
mogen we wel wat extra-inspanning voor over
hebben!
J. J. OLJANS