Fa.Adema's Bouwbedrijf Nieuwe schooltypen echtstreeks door de gemeente in stand gehouden onderwijs (aug. 1968) Geen toelatingsexamens '<L euteronoerwjE BuiTENaei/Joohj Ouder, vjlqs Beroepsonderwijs Geleidelijke invoering Verlengde Schrans 74 - Leeuwarden - Telefoon 20014, b.g.g. 26938 BUNGALOWBOUW VERBOUW ONDERHOUDSWERK 8 in een aantal gevallen wellicht tot een samen gaan zal leiden. Voorzover nu valt te overzien, zal de situatie bij het niet-gemeentelijk onderwijs ongeveer als volgt worden. De rijks-h.b.s., die tot dusverre alleen de B- opleiding had, wordt een atheneum A en B, terwijl daaraan tevens een havo-school wordt verbonden. Het gereformeerd gymnasium blijft de gymna sium A- en B-opleiding geven. De christelijke h.b.s. wordt atheneum A en B, terwijl daaraan, mede ter vervanging van de huidige m.m.s.- afdeling, een havo-opleiding voor jongens èn meisjes wordt verbonden. Atheneum en havo zullen samen een scholen gemeenschap vormen. Een nauwe samenwer king tussen het gymnasium en de scholenge meenschap is in voorbereiding. Ook bij de bijzondere ulo-scholen, die straks dus mavo-scholen zullen worden, bestaat een streven naar samenwerking. De protestants- christelijke scholen zullen, met één uitzonde ring, in één nieuwe stichting worden onderge bracht, terwijl de beide r.k. ulo-scholen onder een bestuur tot één mavo-school zullen worden samengevoegd. Voor deze laatsten betekent dit bovendien, dat het uitgangspunt van aparte ulo-scholen voor jongens en meisjes wordt ver laten en dat men dus overgaat tot co-educatie De protestants-christelijke v.g.l.o.-school ten slotte wordt een school voor lager economisch en administratief onderwijs. We hebben het totnogtoe alleen maar gehad over de vorm, die de al bestaande scholen in de naaste toekomst zullen krijgen. De vraag kan echter allicht opkomen of de Mammoetwet ons in Leeuwarden dan geen geheel nieuwe schooltypen zal brengen. Hopelijk zal dat wel het geval zijn; plannen in deze richting bestaan er tenminste wel. Zo wel bij de gemeente als bij het protestants- christelijk onderwijs bestaat het voornemen om op zo kort mogelijke termijn (en dat wil zeggen: 1 augustus 1968) over te gaan tot de stichting van een school voor middelbaar eco nomisch en administratief onderwijs. Voor twee scholen van deze soort zal er echter, voorlopig althans, waarschijnlijk geen plaats zijn en het zal daarom van het oordeel van de minister van Onderwijs en Wetenschappen afhangen, welke richting het eerst aan bod zal komen. Een plan, dat ook zowel bij het gemeentebe stuur als bij het protestants-christelijk onder wijs leeft, is de vorming van een mavo-havo- combinatie. Het ziet er echter niet naar uit, dat dit op zeer korte termijn zal zijn te reali seren. De gemeente heeft tenslotte nog plannen in petto voor de stichting van een school voor hoger economisch en administratief onderwijs en voor de uitbouw van het gemeentelijk mu ziekinstituut tot een muzieklyceum. De verwe- zenlijking hiervan valt echter niet voor 1Q7n te verwachten. Om dit verhaal niet te lang te maken kan na tuurlijk niet op alle vragen, die de Mammoet wet bij de ouders oproept, worden ingeqaan De ouders zullen trouwens zeker ook noq wel de gelegenheid krijgen om hun problemen Ie bestemder plaatse aan de orde te stellen Over twee vraagpunten willen we hier echter noa kort iets opmerken. In de eerste plaats de vraag: hoe wordt straks de toelating geregeld voor de kinderen, die naar de nieuwe onderwijsvormen gaan? Hier over kan worden opgemerkt, dat "de scholen voor v.h.m.o., dat zijn straks dus havo athe neum en gymnasium, op grond van gehouden proefnemingen hebben besloten in het alge meen geen toelatingsexamen meer af te nemen In plaats daarvan zullen voor de toelatinq straks twee maatstaven gelden, namelijk het resultaat van een driemaal tijdens het zesde leerjaar van de lagere school af te nemen zqn schoolvorderingentest (rekenen en Nederlands) en daarnaast een verklaring omtrent de qe- schiktheid van de leerling van het hoofd van de lagere school. Deze regeling is tot stand ge komen in samenwerking tussen alle openbare en bijzondere v.h.m.o.-scholen in Leeuwarden en de tests zullen dan ook op nagenoeg alle openbare en bijzondere lagere scholen in en rond Leeuwarden worden afgenomen. BRSiSONDERbjijS if kleuterscholen 1 qroep voor kinderen. 2« fc,ta.4iLje scholen voorjewoon lage Onderwijl Mtdeutrkivg Va* <r4i oolpSyckoU oq tn „remedial teacher" J 1 school voor kinderen toet leer- en opvoed lugsmoe'lgiihede^ 7 fchool voor ïcki k.Lhde,re,vi' 1 klas voor kinderen Van HoonWAgevxbewoner? 1 School voor debieU kindaren. 7 School voor imbeciele, kinderen- PU-C/EHEEN VOORTJE 2ET ONDeRWtjS Z dfde.liv.gen voOr voortgezet buitengewoon ondëfluüs (vbo) 1 avondcursus voor buitengewoon Ondermjij< 1 gymnasium P) en 8 1 atheneum A en 8 1 School voor hoger alaemeAn Voortgezet- Onderwijs (havoj N Scho'en voor middelbaar cüqemee* Voortgezet onderwijs (*MoJ met Vierjarige afdaling L i School voor mavo Met driejarige Afdeling 1 School Voor lager ajqemeau voortgezet- onderwijs [l av oj 1 Mod Voor lager economisch en administratief Onderwys l school voor MiddetidAT economisch en adMiiustratiêf J, onderugs fin voorbereiding) 1 handelsavondschool Ll - en S-janoe kursusMet PursussL boekhouden eh mb*. 1 opleidingsschool voor kleuterleidsters 1 vakopleiding in Muziek.. Een tweede, voor de hand liggende, vraag is: hoe komt het met de leerlingen, die nu al op een school voor voortgezet onderwijs zitten; kunnen zij de bestaande opleiding ongewijzigd afmaken? Inderdaad zullen de al bestaande klassen na 1 augustus 1968 gewoon door kun nen gaan, omdat de nieuwe onderwijsvormen geleidelijk, dus jaar voor jaar, worden inge voerd. De leerlingen, die al op school zijn, zullen te zijner tijd ook gewoon examen kun nen doen en als zij zakken mogen ze het zelfs nog een jaar overdoen. En als ze, voor zij aan het examen toe zijn, een keer blijven zitten? Voor die gevallen geeft de nieuwe wetgeving geen pasklare oplossing en hier zit inder daad het gevaar in dat de betreffende leerlin gen in een moeilijke situatie terechtkomen. De scholen zullen, in overleg met de betrokken ouders, moeten proberen van geval tot geval de voor de leerlingen meest gunstige oplossing te vinden. We mogen er wel op vertrouwen, dat men ook dit probleem in goede banen zal weten te leiden. Het zal uit het voorgaande duidelijk zijn ge worden, dat de Mammoet ook in Leeuwarden heel wat overhoop gaat halen. Het zal nog grote inspanning van onderwijsautoriteiten, be stuurders en, niet in de laatste plaats, de leer krachten vergen om het beestje onder controle te krijgen. Maar als dat lukt (en wie zou daar- aan willen twijfelen?), dan komen er ook grote mogelijkheden voor verbetering en uitbouw van het onderwijs binnen ons bereik. En daar mogen we wel wat extra-inspanning voor over hebben! J. J. OLJANS

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1967 | | pagina 8