He Wetsrollen van Leeuwarden Wakker worden 19 Sommige mensen hebben een ingebouwde wek ker en ontwaken op een door henzelf vastge steld uur, zonder daartoe langs technische weg gemaand te zijn. De overgrote meerderheid van liet mensdom is echter niet van dit geestelijke acessoire voorzien en slaapt rustig een gat in de dag, met overschrijding van het aanvangs- uur der werkzaamheden. Op tijd komen is een deugd, die in de hemel onbekend is, maar op aarde hoog in ere staat. De arbeiders aller landen worden met prik klokken op hun tijdige aanwezigheid gecontro leerd; bij het begin der werkzaamheden moe ten ze kunnen bewijzen minimaal over de lichamelijke en geestelijke vaardigheid te be schikken, die nodig is om zich in de prille ochtend geeuwend van de woning naar de ar beidsplaats te slepen. Reeds lang bestaat een belangrijke tak van nijverheid van deze maatschappelijke eis. Dat is de uurwerkindustrie, die de wekkers voort brengt. Zon wekker moet worden „gezet1' en dat betekent, dat men 's avonds voor het slapen gaan de wilshandeling verricht, die nodig is om zich 's morgens wakker te laten schellen. Dit gaat gemakkelijk, omdat men zich 's avonds voor het bed nooit kan voorstellen hoe men zich 's morgens i n het bed voelt. Men windt de wekker op in de geruststellende weten schap, dat het vonnis pas zal worden voltrok ken na een aantal uren aangename bedrust. Maar elke seconde tikt die wekker zichzelf een eindje dichter bij het fatale palletje, dat de helse machine op het vooraf ingestelde uur in werking stelt. Te weinig wordt door zenuwartsen en psycho logen aandacht besteed aan de geestontwrich- tende werking van de traditionele wekker. Men verkeert in zoete slaap, droomt van aangename dingen en wordt plotseling wreed in deze pret tige bezigheid gestoord door de ratelende wekker, die de slaper met metaalhard geweld tot de werkelijkheid terugroept. Natuurlijk; de overgang van droom naar realiteit is elke mor gen onontkoombaar, maar de brutaliserende toon die zo'n wekker durft aan te slaan, tast het zenuwgestel tot in zijn fijnste vertakkingen aan. Sommige fabrikanten vervangen deze schrille klanken door een zoet melodietje, voortgebracht door een klein klokkenspelletje. Ik heb zo'n wekker geprobeerd, maar moest ervaren, dat het muziekje geheel niet storend werkte op slaap en droom. Integendeel, het tinkelende geluid werd zonder moeilijkheden in de droom geïntegreerd. Die droom ging over iets zeer lieflijks in een bosrijke omgeving en plotseling zag en hoorde ik een heel kleine beiaard, opgehangen aan een paddestoel en bespeeld door een kabouter met een rood jasje. Een andere weg hebben sommige radiofabrikan ten ingeslagen. Zij vervaardigen ontvangers met een vernuftig ingebouwd klokje, waarmee men de tijd kan afstellen waarop het apparaat moet beginnen te spelen. Aardig bedacht, maar men is wel overgeleverd aan de geluiden, die Hilversum op dat moment voortbrengt. Mijn noodlot is, dat dit de nieuwsberichten zijn, zo dat ik meteen alle ellende van de hele wereld uitgestort krijg over het nog zo slaperige hoofd. Daar wordt men wel wakker van, maar de animo om daarna gewassen en geschoren deze rampspoedige wereld binnen te treden wordt er sterk door verminderd. Eigenlijk kan men, na kennis te hebben genomen van het ochtendnieuws, niets beters doen dan in bed blijven, want dat is de beste plaats voor alle kwaad behoed te worden. Nu heb ik het evenwel gevonden. De nieuwe wekker is van een bijzonder menslievende constructie. Op de ingestelde tijd begint hij niet meteen te ratelen of onaangename mede delingen voort te brengen. Hij tikt in een rus tig, bescheiden tempo. Hoort men dit niet, dan gaat hij de tikjes door tingeltjes vervangen. En pas na tien tingeltjes gaat hij over tot de krasse maatregel van de rinkelende bel. Een heerlijke, discrete wekker. Hij zorgt er voor, dat het begin van de dag een paar tikjes vriendelijker wordt. De heer A. Tol te Hee renveen, voorzitter van de joodse gemeente Leeuwarden, overhan digt de copie van de lilm „The Scrolls of Leeuwarden" aan bur gemeester Brandsma. Vorig jaar kwam bij het gemeentebestuur van Leeuwarden een knipsel uit de „Jerusalem Post" binnen. Het was een bericht, waarin werd medegedeeld, dat de Amerikaanse docu mentaire film „The Scrolls of Leeuwarden" (De Wetsrollen van Leeuwarden) uit ongeveer 60 werken was gekozen als de „joodse film van het jaar" voor 1966. De film, vervaardigd in op dracht van de „Mizrachi Women's Organization of America" (een joodse vrouwenorganisatie in de Verenigde Staten) was hier toen nog on bekend en het was te begrijpen, dat speciaal van de kant van de gemeente Leeuwarden be langstelling voor dit werk met een Leeuwarder onderwerp bestond. Informatie bij de Israëli sche ambassade in Den Haag had tenslotte een onverwacht gevolg. De heer S. E. Cohen te Leeuwarden, die de films in Friesland had be geleid en voor de nodige informatie had ge zorgd, ontving van de Mizrachi Women s Or ganization", gevestigd in New York, een copie van de film, bestemd voor de burgemeester van Leeuwarden. Deze copie is op de avond van 10 januari offi cieel aan burgemeester Brandsma overgedra gen door de voorzitter van de joodse gemeente Leeuwarden (die momenteel heel Friesland om vat), de heer A. Tof uit Heerenveen. Daarna werd de film uit het grijs-kartonnen koffertje gehaald en op de projector gezet. De aanwezi gen (raadsleden, leden van de joodse gemeente en verschillende andere belangstellenden kon den kennismaken met deze 16 mm kleurenfilm, die gedeeltelijk in Israel en gedeeltelijk in Nederland is opgenomen. De film heeft twee, met elkaar samenhangende, motieven. Het eerste is het verbergen van de wetsrollen van de Leeuwarder synagoge, ge deeltelijk in de kanselarij-bibliotheek en voor een deel bij particulieren in Berlikum. Verder wordt verteld van de inventaris van de Leeu warder synagoge, die in 1965 naar het Israëli sche jeugddorp Kfar Batja is overgebracht, na de sluiting van onze „sjoel". Het contrast tus sen het oude deel van Leeuwarden, waar het joodse leven heeft gebloeid tot het in de oor log werd vernietigd, en het jonge joodse leven in Israel is sterk tot uitdrukking gekomen in deze film, die van een Engelstalig commentaar is voorzien. Dat kan voor Nederlandse toeschouwers na tuurlijk een probleem zijn, maar erg groot lijkt dit ons niet toe, omdat het beeld eigenlijk wel geheel in staat is het hier gegeven verhaal te vertellen. De film „The Scrolls of Israel" ver dient, speciaal in Friesland, ongetwijfeld een ruime belangstelling. De aan de burgemeester van Leeuwarden ge schonken copie is gratis beschikbaar voor ver enigingen, scholen en dergelijke, mits men de zekerheid kan geven, dat de film op een deug delijke projector met deskundige bediening wordt vertoond. Dit om de kans op beschadi ging zo klein mogelijk te maken. Voor het ver krijgen van de film kan men terecht bij het Bureau Voorlichting van de gemeente Leeu warden, Raadhuisplein 32, tel. 21141 (stadhuis). Eventuele vrachtkosten (heen en terug) zijn voor rekening van de gebruikers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 19