B.H.V. begroting' in cijfers I 3,6 13,3 12,5 0,2 25,2 De goede weg naar voordelig autorijden gaat naar net SUPER BENZINE f. 0.552 service-station aan de NORMAAL BENZINE f. 0.522 AUTO DIESELOLIE f. 0.188 Kwaliteit en service 1 00£ Oostersingel Onze smeerbrug en auto-wasserettes (f.2- per wasbeurt) zijn exclusief in Leeuwarden J u overheid (en dus ook de gemeente) zich nim mer financiële zorgen hoeft te maken. Men komt geredelijk tot deze aangename veronder stelling, omdat het immers de overheid zelve is die het geld maakt en in omloop brengt. In deze gedachte past wonderwel het beeld van een burgemeester, die onder zijn bureau een kist met knaken heeft staan, voorzien van een kolenschopje, om snel en naar behoefte uit deze bron te kunnen putten. Is de kist leeg, welnu de rijksmunt heeft, als zilver- of nikkel mijn, wel nieuwe voorraad, die in zakken kan worden aangevoerd. Maar neen, zo denkt u er natuurlijk niet over. Het is allemaal wel wat ingewikkelder, maar toch: als die gemeente nu weer eens niets doet aan deze of gene hoogst urgente zaak, dan bent u wellicht wel bereid de lokale overheid in staat van krasse beschuldiging te stellen, zonder aandacht te schenken aan de vraag of het geld voor deze voorziening voorhanden, dan wel verkrijgbaar is. Dat verwaarlozen van de financiële aspekten van het overheidsbeleid wordt in de hand ge werkt door het feit, dat rijk, provincies en ge meenten nooit te maken hebben met in de open baarheid tredende financiële debacles, zoals een faillisement. Een gelukkige omstandigheid, maar het gevolg daarvan is wel, dat niemand buiten de kring van bestuurders en ambtenaren zich ook ware zorgen maakt over de financiële handel en wandel van de overheid. De overheid is zo safe als de bank. Men kan te allen tijde de rekening presenteren. Vervelend is slechts, dat de overheid zelf ook voortdurend de reke ning presenteert in de vorm van belastinghef fing. Het verband tussen het een en het ander schijnt verder te zoeken te zijn dan het in wer kelijkheid is. Maar dat leest men niet af uit de gemeentebegroting, althans in de directe zin. Slechts de experts zijn in staat de verbindin gen tussen het een en het ander te leggen. Misschien is dit wel het moeilijkste punt om het overheidsbeleid doorzichtig, begrijpelijk en daardoor aanvaardbaar te maken. We zullen zelfs geen poging wagen om deze zaken gedetailleerd te verduidelijken. Maar wel past het op te merken, dat een gemeente bestuur, gelijk elke particulier, de tering naar de nering dient te zetten. De inkomsten moeten vrijwel geheel uit belastinggelden worden ver kregen en dan in hoofdzaak uit de bedragen, die de rijksoverheid ons langs deze weg weet te ontfutselen. Het rijk stort namelijk een deel van de belastingopbrengst in het zogenaamde gemeentefonds en dat is dan de trog waarom heen de gemeentebesturen zich verdringen om zoveel mogelijk naar binnen te schrokken. Gel den daarvoor dan geen „objectieve normen"? zult u vragen, wetend hoe verzot de overheid op dergelijke formules is. Welzeker, we hebben in dit verband ons inwoneraantal als onaan tastbaar en tot in de hoogste regionen erkend gegeven. Maar is dat de enige maatstaf? Juist een provinciale hoofdstad als Leeuwarden levert allerlei voorbeelden van het tegendeel op. Nemen we de Frieslandhal, die we er op grond van onze centrumfunctie op na moeten houden, primair ten gerieve van de veehandel. Het is een gemeentelijk gebouw, maar de Leeu warder stedelingen hebben maar weinig be hoefte aan de aan- of verkoop van koeien, paarden, schapen, enz. Hetzelfde geldt voor allerlei verkeersvoorzieningen, die in ruime Algemeen beheerf 4.024.150,5,9 o.a. burgemeester, wethouders, gemeenteontvanger, presentiegelden raadsleden, onderhoud stadhuis en bijgebouwen, bureaubehoeften stadhuis. Openbare veiligheid5.558.785,— 8,2 o.a. politie, verkeersvoorzieningen, reddingsmiddelen, brandweer, bescherming bevolking, openbare verlichting. (Bij dit bedrag is inbegrepen een raming van f125.000,voor bij bekeuringen geïnde gelden. Hetzelfde bedrag komt voor bij de in komsten. De politie draagt deze gelden dus zonder korting over aan het rijk). Volksgezondheid2.451.630, o.a. geneeskundige dienst, stadsziekenhuis, vaccinaties, schoolartsen- dienst, schooltandverzorging, kruisverenigingen, badinrichtingen, zwembaden, toiletten, waterleiding, privaattonnen- en huisvuildienst, openbaar slachthuis. Volkshuisvesting9.036.425, o.a. bestemmingsplannen, grondbedrijf, bouw- en woningtoezicht, sanering stadswijken, kapitaalslasten woningbouwcorporaties, bijdra gen exploitatie woningwet- en premiewoningen, woningbedrijf, huis vestingsbureau, woningverbetering en -splitsing. Openbare werken8.473.265, o.a. straten en pleinen, bruggen, havens, kademuren, parkeerplaatsen, parken en plantsoenen, recreatiegebieden, algemene begraafplaatsen. Eigendommen niet voor de openbare dienst bestemd136.255, o.a. diverse gebouwen. Onderwijs17.111.090,— als volgt te verdelen: openbaar kleuteronderwijs 1.223.445, bijzonder kleuteronderwijs431.295, openbaar basisonderwijs4.206.365, bijzonder basisonderwijs1.255.120, openbaar buitengewoon onderwijs 1.163.430, bijzonder buitengewoon onderwijs 718.420, openbaar voortgezet onderwijs 5.435.205, bijzonder voortgezet onderwijs 250.655, wetenschappelijk onderwijs 30.000,— (secretariaat commissie wetenschap pelijk onderwijs in Friesland) overig onderwijs2.397.155,— (o.a. studiefonds, muziekonderwijs, kunstnijverheidsschool, vormings werk leerplichtige jeugd, godsdienst onderwijs, verkeersonderwijs) Cultuur en recreatie2.635.775,— 3,9 o.a. musea, monumenten, muziek, zang, toneel, fonds voor culturele doeleinden, bibliotheken, jachthaven, sport, jeugdwerk, kinderboer derij. Sociale zorg en maatschappelijk werk 9.893.330,14,6 o.a. bijstand 4.622.145,gemeentelijke sociale dienst. Economische aangelegenheden 1.732.880,— 2,6 Dekkingsmiddelen van algemene aard 91.795, (o.a. toezicht op en invordering van belastingen). Kasvoorzieningenf 5.786.875,— 8,5 Overige uitgaven879.610,— 1,3 Onvoorzien132.000,— Q,2 Totaal67.934.865,— 100 °/o II* i 1 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 6