Zo \voi*«lt liH Hiel ge«lem|il 1898 L.D^sfelES 10 Bij het verschijnen van dit nummer van de L.G. staan we vlak voor of aan het begin van de demping van het eerste deel van het Vliet: tussen de Poppedam in de ringweg en de Camminghadam in de Bleeklaan. Voor dit werk is een tijd van ongeveer 50 weken gesteld, onvoorziene omstandigheden voorbe houden. Begin volgend jaar kan dit gedeelte dus klaar zijn. Hoe wordt deze demping uitgevoerd? De Vlietbewoners zelf en vele anderen zullen dat graag willen weten, temeer omdat deze generatie hier nog nooit met een dergelijk werk te maken heeft gehad. De laatste demping van grachten is in de tweede helft van de vorige eeuw uitgevoerd, toen het natuurlijk hoogst onplezierig. Hier komt nog iets anders bij. Wanneer het waterpeil in het Vliet daalt, dan zakt links en rechts daarvan ook het grondwaterpeil. Wordt veel water aan de bodem onder de huizen onttrokken, dan verliest deze een deel van zijn draagvermogen en dat zou van invloed kunnen zijn op de funderingen. Dat grondwaterpeil keert terug tot de hoogte van het water in de gracht, zodra het kanaal is gevuld met vocht-absor- berend zand, zodat er na volbrachte arbeid niets aan de hand is. Maar het is wel van belang, dat de gracht zo kort mogelijk open en leeg blijft. Daarom wordt het werk in etappes uitge voerd. Begonnen wordt bij de Bleeklaan en wordt begonnen bij de Bleeklaan. Daar is namelijk het laagste punt van het riool in het Vliet, dat ter plaatse op het bestaande stelsel moet aansluiten. Wordt op deze plaats met de aanleg van dit riool begonnen, dan kan elk voltooide gedeelte meteen in gebruik worden genomen. De aanleg van het riool (in de straat) zal zoveel mogelijk gelijk-op gaan met de dempingswerkzaamheden. Raakt men tijdelijk achter, dan zal het rioolwater door een sleuf aan de noordkant van de zandbed- ding moeten worden afgevoerd, een onfris maar zeer tijdelijk ongemak, dat men eventu eel op de koop toe zal moeten nemen. Van dezelfde gelegenheid wordt gebruik gemaakt om in de straat aan de noordkant water verdween in de Turfmarkt en Twee- baksmarkt, de Nieuweburen en de Eewal. Krijgen we vaste grond in de plaats van water, dan zal het water moeten verdwijnen, voordat de grond kan worden aangebracht. De eenvoudigste manier lijkt in de Poppedam en de Camminghadam de duikers af te sluiten (de tegen deze dammen aanstromende rom mel zorgt daar vrijwel automatisch voor) en dan het water weg te pompen. Het waterloze Vliet kan dan met zand worden aangevuld en de zaak is klaar. Dit lijkt evenwel eenvoudiger dan het is. Het leegpompen van dit halve Vliet zou vrij lang duren en men zit dan over de hele afstand tegelijk en in gelijke mate in de ellende. Daar komt bij, dat de huisrioleringen aan de noordkant op het water uitkomen. Een langzame en geleidelijke vermindering van de hoeveelheid grachtwater doet de graad van vervuiling in dezelfde mate stijgen en dat is Uw nieuwe liet» of bromfiets staat voor U klaar! Uitsluitend de beste merken Beste service Enorme keuze U is hartelijk welkom bij N y V. VOORSTREEK 65-67 - Tel. 24596 Gazelle Honda Solex R.A.P. Puch Typhoon en andere fabrikaten dan wordt een damwand geslagen een eind in de richting van de Poppedam. Dat deel wordt dan drooggemalen en daarna opgevuld met zand. Nu is het wel duidelijk, dat een drooggemalen stuk Vliet nog niet een droog stuk Vliet oplevert. De kanaalbodem bestaat uit een aanzienlijke hoeveelheid „blabber" waaronder de vaste bodem schuilgaat. Men kan nu evenwel het beginsel toepassen, dat het zwaarst moet wegen wat het zwaarst weegt. Het zand wint het van het slijk en begint men dit zand aan één kant te storten (dat is bij de dam in de Bleeklaan), dan wordt het slijk daarvoor opgestuwd. Men zal dit dan af en toe moeten verwijderen, voordat met zand- storten kan worden verder gegaan. Ontstaat aldus een tamelijk vaste ondergrond, de basis van de zandvulling is nog niet solide genoeg om verdere zakkingen te voorkomen. Verwacht wordt, dat naderhand een daling van ongeveer een halve meter zal optreden. Een „overschep" tot deze hoogte wordt al meteen aangebracht en daar komt nog één meter „overhoogte" aan zand bij. Zo laat men de zaak drie maanden liggen om de bodem tot rust te laten komen en vervolgens wordt het overbodige zand verwijderd. Daarna kan het asfaltwegdek worden aangebracht. Er zijn nu nog twee nevenproblemen. Het eerste betreft de reeds genoemde riolering van de huizen aan de noordkant. De afvoer van het rioolwater moet doorgaan, ook wanneer de gracht verdwenen is. Om daarmee zo weinig mogelijk moeilijkheden te krijgen, een horizontale duiker met een middellijn van één meter te leggen, die als nooduitlaat van de riolering zal fungeren. Het is een overloop, die bij zware regenval in werking treedt en ervoor zorgt, dat de straten in de buurt niet blank komen te staan, wanneer de riolen het water niet kunnen verzwelgen. Deze duiker mondt in het open water uit, maar het daaruit incidenteel wegstromende water is niet of nauwelijks vervuild, zodat dit geen kwaad kan. Het wordt een spectaculair karwei, de dem ping van het Vliet, dat op deze manier zal worden uitgevoerd door de N.V. „De Op bouw" te Leeuwarden. Menigeen zal het met belangstelling volgen en die belangstelling zal wel een hoogtepunt krijgen, wanneer de drassige bodem van het Vliet bij gedeelten droogvalt. Dan zullen we kunnen zien hoe rijkelijk dit oude vaarwater door de omwo nenden in de loop der jaren is begiftigd met oude matrassen, fietsen enzovoort. n NIEUWE WEG 7 9 TEL 31215 LEEUWARDEN MAacLAARS-IAXAItURS IN Uf.ROERLNÜfc GOfcÜfcKtN LEDEN N B M.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 10