Zo \voi*«lt liH Hiel ge«lem|il
1898
L.D^sfelES
10
Bij het verschijnen van dit nummer van de
L.G. staan we vlak voor of aan het begin van
de demping van het eerste deel van het Vliet:
tussen de Poppedam in de ringweg en de
Camminghadam in de Bleeklaan. Voor dit
werk is een tijd van ongeveer 50 weken
gesteld, onvoorziene omstandigheden voorbe
houden. Begin volgend jaar kan dit gedeelte
dus klaar zijn.
Hoe wordt deze demping uitgevoerd? De
Vlietbewoners zelf en vele anderen zullen dat
graag willen weten, temeer omdat deze
generatie hier nog nooit met een dergelijk
werk te maken heeft gehad. De laatste
demping van grachten is in de tweede helft
van de vorige eeuw uitgevoerd, toen het
natuurlijk hoogst onplezierig. Hier komt nog
iets anders bij. Wanneer het waterpeil in het
Vliet daalt, dan zakt links en rechts daarvan
ook het grondwaterpeil. Wordt veel water aan
de bodem onder de huizen onttrokken, dan
verliest deze een deel van zijn draagvermogen
en dat zou van invloed kunnen zijn op de
funderingen. Dat grondwaterpeil keert terug
tot de hoogte van het water in de gracht,
zodra het kanaal is gevuld met vocht-absor-
berend zand, zodat er na volbrachte arbeid
niets aan de hand is. Maar het is wel van
belang, dat de gracht zo kort mogelijk open
en leeg blijft.
Daarom wordt het werk in etappes uitge
voerd. Begonnen wordt bij de Bleeklaan en
wordt begonnen bij de Bleeklaan. Daar is
namelijk het laagste punt van het riool in het
Vliet, dat ter plaatse op het bestaande stelsel
moet aansluiten. Wordt op deze plaats met de
aanleg van dit riool begonnen, dan kan elk
voltooide gedeelte meteen in gebruik worden
genomen. De aanleg van het riool (in de
straat) zal zoveel mogelijk gelijk-op gaan met
de dempingswerkzaamheden. Raakt men
tijdelijk achter, dan zal het rioolwater door
een sleuf aan de noordkant van de zandbed-
ding moeten worden afgevoerd, een onfris
maar zeer tijdelijk ongemak, dat men eventu
eel op de koop toe zal moeten nemen.
Van dezelfde gelegenheid wordt gebruik
gemaakt om in de straat aan de noordkant
water verdween in de Turfmarkt en Twee-
baksmarkt, de Nieuweburen en de Eewal.
Krijgen we vaste grond in de plaats van
water, dan zal het water moeten verdwijnen,
voordat de grond kan worden aangebracht.
De eenvoudigste manier lijkt in de Poppedam
en de Camminghadam de duikers af te sluiten
(de tegen deze dammen aanstromende rom
mel zorgt daar vrijwel automatisch voor) en
dan het water weg te pompen. Het waterloze
Vliet kan dan met zand worden aangevuld en
de zaak is klaar.
Dit lijkt evenwel eenvoudiger dan het is. Het
leegpompen van dit halve Vliet zou vrij lang
duren en men zit dan over de hele afstand
tegelijk en in gelijke mate in de ellende. Daar
komt bij, dat de huisrioleringen aan de
noordkant op het water uitkomen. Een
langzame en geleidelijke vermindering van de
hoeveelheid grachtwater doet de graad van
vervuiling in dezelfde mate stijgen en dat is
Uw nieuwe liet» of bromfiets
staat voor U klaar!
Uitsluitend de beste merken
Beste service
Enorme keuze
U is hartelijk welkom bij
N y V.
VOORSTREEK 65-67 - Tel. 24596
Gazelle
Honda
Solex
R.A.P.
Puch
Typhoon
en andere
fabrikaten
dan wordt een damwand geslagen een eind in
de richting van de Poppedam. Dat deel wordt
dan drooggemalen en daarna opgevuld met
zand.
Nu is het wel duidelijk, dat een drooggemalen
stuk Vliet nog niet een droog stuk Vliet
oplevert. De kanaalbodem bestaat uit een
aanzienlijke hoeveelheid „blabber" waaronder
de vaste bodem schuilgaat. Men kan nu
evenwel het beginsel toepassen, dat het
zwaarst moet wegen wat het zwaarst weegt.
Het zand wint het van het slijk en begint men
dit zand aan één kant te storten (dat is bij de
dam in de Bleeklaan), dan wordt het slijk
daarvoor opgestuwd. Men zal dit dan af en
toe moeten verwijderen, voordat met zand-
storten kan worden verder gegaan.
Ontstaat aldus een tamelijk vaste ondergrond,
de basis van de zandvulling is nog niet solide
genoeg om verdere zakkingen te voorkomen.
Verwacht wordt, dat naderhand een daling
van ongeveer een halve meter zal optreden.
Een „overschep" tot deze hoogte wordt al
meteen aangebracht en daar komt nog één
meter „overhoogte" aan zand bij. Zo laat men
de zaak drie maanden liggen om de bodem tot
rust te laten komen en vervolgens wordt het
overbodige zand verwijderd. Daarna kan het
asfaltwegdek worden aangebracht.
Er zijn nu nog twee nevenproblemen. Het
eerste betreft de reeds genoemde riolering
van de huizen aan de noordkant. De afvoer
van het rioolwater moet doorgaan, ook
wanneer de gracht verdwenen is. Om daarmee
zo weinig mogelijk moeilijkheden te krijgen,
een horizontale duiker met een middellijn van
één meter te leggen, die als nooduitlaat van
de riolering zal fungeren. Het is een overloop,
die bij zware regenval in werking treedt en
ervoor zorgt, dat de straten in de buurt niet
blank komen te staan, wanneer de riolen het
water niet kunnen verzwelgen. Deze duiker
mondt in het open water uit, maar het daaruit
incidenteel wegstromende water is niet of
nauwelijks vervuild, zodat dit geen kwaad
kan.
Het wordt een spectaculair karwei, de dem
ping van het Vliet, dat op deze manier zal
worden uitgevoerd door de N.V. „De Op
bouw" te Leeuwarden. Menigeen zal het met
belangstelling volgen en die belangstelling zal
wel een hoogtepunt krijgen, wanneer de
drassige bodem van het Vliet bij gedeelten
droogvalt. Dan zullen we kunnen zien hoe
rijkelijk dit oude vaarwater door de omwo
nenden in de loop der jaren is begiftigd met
oude matrassen, fietsen enzovoort.
n
NIEUWE WEG 7 9 TEL 31215 LEEUWARDEN
MAacLAARS-IAXAItURS IN Uf.ROERLNÜfc GOfcÜfcKtN LEDEN N B M.