lid \imue lA.uiaal werd in liel eind van «Ie KM'ifte eenw ^esraven KOLEN Ijzerwaren? ROYAL legersma FA. S. IDZERDA POSTMUS Snackbar Bij do folo's o|> |>ag. ia i'ii i:t Het verkeersprobleem lijkt typisch een probleem van onze tijd te zijn. Automobilisten kunnen hun wagen nergens kwijt. Op de spitsuren loopt het verkeer volkomen vast. De overheid doet wat hij kan om zoveel mogelijk voorzieningen te treffen. Ringwegen worden gerealiseerd, bruggen verbreed en doorbraken geforceerd. Alles ten dienste van het verkeer. Maar is dit probleem wel zo typisch twintigste eeuws? Eigenlijk niet. Alleen is er verschil in vervoermiddelen. Waar het tegenwoordig het probleem van de automobiel is, was het zo'n driekwart eeuw geleden het probleem van het vaartuig. Terwijl de koetsjes en de allereerste auto's zich best konden verplaatsen langs Leeuwardens straten, hadden de schippers van binnenvaar tuigen, die voor het vrachtvervoer zorgden, hun verkeersmoeilijk heden. Grootscheepsvaarwater was er aan het eind van de vorige eeuw ook al: Groningen, Staveren en Lemmer waren door goede kanalen met elkaar verbonden. Alleen Leeuwarden, vlakbij dit vaarwater gelegen, was veel moeilijker bereikbaar. Via een ondiep kanaal LeeuwardenGarijp kwamen de schippers bij onze stad terecht, maar daar begonnen de moeilijkheden. Het Vliet was erg smal en met moeite bevaarbaar en een andere mogelijkheid om de Leeuwarder binnenstad te bereiken, de Potmarge, was naast te smal bovendien nog kronkelig. Al in 1882 kwam er een plan op de gemeentetafel tot doorgraving van een kanaal van de Zuidergracht naar de Tijnje. Kosten 361.000 gulden en dat was te duur: het plan werd uitgesteld. In 1888 kwam het plan weer ter sprake, maar er verliepen een paar kostbare jaren door geharrewar over detailkwesties. De gemeenteraad zette 26 mei 1891 door, de provincie ging accoord met een subsidie van 135.000 gulden en beloofde de aansluitende vaarwaters uit te diepen en het kanaal, na gereedkomen, in onderhoud over te nemen. Het benodigde land ten oosten van de stad werd aangekocht en daarbij werd meteen gedacht aan de grond ter weerszijden van het Nieuwe Kanaal om daarop zo spoedig mogelijk huizen te gaan bouwen. De doorbraak naar de Zuidergracht mag letterlijk opgevat worden, want waar nu het kanaal uitmondt stonden in die dagen zeven statige huizen. De Zuidergrachtswal sloot namelijk met een bocht aan op de Oostergrachtswal. Tot „Het Baken" werd de zaak afgebroken om plaats te maken voor een brug. Het werk werd op 24 april 1894 door de heren J. van Veen en A. van Seters aangenomen voor 207.400 gulden. Ingenieur L. van Krimpen voerde als ontwerper het toezicht. Voor deze graafwerkzaamheden zijn een viertal foto's op onze dubbele binnenpagina gereproduceerd. Met handkracht is het graafwerk verricht en stoommachines hielpen bij de bruggebouw. Het Nieuwe Kanaal werd tot de Tijnje 1700 meter lang. De doorbraak van de dijk tussen Tijnje en kanaal werd bij de buurtschap Schilkampen gemaakt. Op 25 november 1895 werd het Nieuwe Kanaal om 8 uur 's morgens zonder enig officieel vertoon verricht en sindsdien kreeg geen schipper het meer in z'n hoofd van de Potmarge gebruik te maken. automatiek Zuidvliet 286 - 290 I Telefoon 26795 I voor vindt het geschikt bij dagelijks stereo demonstratie BANKETBAKKERS KWALITEIT Telefoon 22188 Kadio Soepboer 15 Oude Oosterstraat 5 Lmuw»*" SCHILDERS- EN BEHANGERSBEDRIJF SCHRANS 101 TELEFOON 25257 Opgericht 1882 Een slot, een paar krukken, wat spijkers, een stuk gaas of dakleer? Een paar scharnieren, een brievenbus of wat dan ook? Groningerstraatweg (bij de benzinepomp) Leeuwarden VRAAGT U EENS EEN BEGROTING AAN VOOR UW VERF- EN BEHANGWERK depot Friesland In onze showroom Ook 's avonds op aanvraag yoor al uw lekkere hapjes Kip-Carbonade - Croquetten en Saté Weerd 5 telefoon 24630 LEEUWARDEN Geopend van 11-1 en 3-12 uur Weekends lot 2 uur RUITERSKWARTIER 61 Tel. 27089 - Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 15