Nieuwe brug wordt markant punt in
stadswijk Aldlan
250 meter overspanning deze zomer klaar.
6
Een overzicht van het werk bij het Van
Harinxmakanaal. De pijlers, die het zeven
tien meter brede wegdek moeten dragen,
leiden naar de plaats, waar het beweeg
bare deel van de brug komt te liggen
het Aldlan zal erdoor in tweeën worden
gesneden. Het verlengde van de weg moet
nog door de weilanden worden aangeslo
ten op het stuk bij het Langdeel.
Terwijl er in de Leeuwarder gemeenteraad de afgelopen weken
rond de jaarwisseling veel gepraat is over het uitbreidingsplan
Aldlan, is er midden in deze toekomstige stadswijk hard gewerkt.
Zich niets aantrekkend van wat er in de statige raadzaal van het
stadhuis werd gezegd, hebben timmerlieden, ijzervlechters en
betonspecialisten van aannemer Gerard de Boer uit Workum hun
werk gedaan. Aan de beide oevers van het 40 meter brede Van
iiarinxmakaraai zijn inmiddels hoge obstakels verrezen, die
straks een nieuwe oeververbinding moeten dragen: de brug in de
verkeersweg naar Drachten. Een karwei, dat zon 3,7 miljoen
gulden gaat kosten.
Leeuwarden mag dan geen brede rivieren
hebben, waarover gigantische boogbruggen
worden geslagen om de verbindingen tussen
de beide oevers te onderhouden, de nieuwe
brug over het Van Harinxmakanaal wordt
door Leeuwarder ogen bekeken wel een
gigant. De brug zal niet alleen het water een
onderdoorgang verschaffen, de overspanning
loopt nog 160 meter het Aldlan in voordat hij
overgaat in een aflopende aarden wal. En ook
aan de Goutumer kant wordt nog 40 meter
land overbrugd.
Een rijweg op palen zal dus het Aldlan in een
oostelijk en westelijk stuk verdelen, maar de
onderdoorgang is zo open dat nauwelijks van
een in-tweeëndeling .sprake is. Een brede ver
bindingsweg tenslotte zal het Aldlan helemaal
tot een eenheid moeten maken. Een kijkje op
de plaats waar de nieuwe verbinding wordt
gemaakt leert dat al grote vorderingen zijn
gemaakt. Als in de grond gestopte wasknij
pers steken de pijlers van gewapend beton de
lucht in. Aan de Leeuwarder kant acht rijen
van 3 pijlers met een tussenruimte van 20
meter. Deze steunen zullen .straks de voorge
spannen platen beton van 20 bij 1 meter
moeten dragen, 17 naast elkaar. Daarop zal de
asfaltrijbaan worden aangebracht.
De aarden wal in de richting Aldlansdyk is
op hoogte en zal de afrit van de brug naar het
ontmoetingspunt met de ringweg moeten
dragen. De mannen van de aannemer werken
nu aan de kelder, waarin het contragewicht
en de hydraulische installatie voor de be
weegbare klap moeten worden onderge
bracht. In totaal zijn drie bouwputten in het
Van Harinxmakanaal gemaakt om het grond
werk te kunnen bouwen. De 12 meter hoge
kelder nadert z'n voltooiing en dan zal
betonaannemer De Boer plaats kunnen ma
ken voor de monteurs van „Stertil", die het
beweegbare deel van de brug zullen plaatsen.
Tegelijk zal worden begonnen met de voorge
spannen betonnen balken, die in Kampen
worden aangemaakt door de N.V .Schokbe-
ton. Per overspanning zullen 17 platen nodig
zijn. Evenveel als de weg meters breed gaat
worden.
De hele overspanning van 160 meter op
Leeuwarder grondgebied zal ru.sten op een
aantal losse rubber blokken. De brug zal 's
winters en 's zomers namelijk niet even lang