Nieuwe brug wordt markant punt in stadswijk Aldlan 250 meter overspanning deze zomer klaar. 6 Een overzicht van het werk bij het Van Harinxmakanaal. De pijlers, die het zeven tien meter brede wegdek moeten dragen, leiden naar de plaats, waar het beweeg bare deel van de brug komt te liggen het Aldlan zal erdoor in tweeën worden gesneden. Het verlengde van de weg moet nog door de weilanden worden aangeslo ten op het stuk bij het Langdeel. Terwijl er in de Leeuwarder gemeenteraad de afgelopen weken rond de jaarwisseling veel gepraat is over het uitbreidingsplan Aldlan, is er midden in deze toekomstige stadswijk hard gewerkt. Zich niets aantrekkend van wat er in de statige raadzaal van het stadhuis werd gezegd, hebben timmerlieden, ijzervlechters en betonspecialisten van aannemer Gerard de Boer uit Workum hun werk gedaan. Aan de beide oevers van het 40 meter brede Van iiarinxmakaraai zijn inmiddels hoge obstakels verrezen, die straks een nieuwe oeververbinding moeten dragen: de brug in de verkeersweg naar Drachten. Een karwei, dat zon 3,7 miljoen gulden gaat kosten. Leeuwarden mag dan geen brede rivieren hebben, waarover gigantische boogbruggen worden geslagen om de verbindingen tussen de beide oevers te onderhouden, de nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal wordt door Leeuwarder ogen bekeken wel een gigant. De brug zal niet alleen het water een onderdoorgang verschaffen, de overspanning loopt nog 160 meter het Aldlan in voordat hij overgaat in een aflopende aarden wal. En ook aan de Goutumer kant wordt nog 40 meter land overbrugd. Een rijweg op palen zal dus het Aldlan in een oostelijk en westelijk stuk verdelen, maar de onderdoorgang is zo open dat nauwelijks van een in-tweeëndeling .sprake is. Een brede ver bindingsweg tenslotte zal het Aldlan helemaal tot een eenheid moeten maken. Een kijkje op de plaats waar de nieuwe verbinding wordt gemaakt leert dat al grote vorderingen zijn gemaakt. Als in de grond gestopte wasknij pers steken de pijlers van gewapend beton de lucht in. Aan de Leeuwarder kant acht rijen van 3 pijlers met een tussenruimte van 20 meter. Deze steunen zullen .straks de voorge spannen platen beton van 20 bij 1 meter moeten dragen, 17 naast elkaar. Daarop zal de asfaltrijbaan worden aangebracht. De aarden wal in de richting Aldlansdyk is op hoogte en zal de afrit van de brug naar het ontmoetingspunt met de ringweg moeten dragen. De mannen van de aannemer werken nu aan de kelder, waarin het contragewicht en de hydraulische installatie voor de be weegbare klap moeten worden onderge bracht. In totaal zijn drie bouwputten in het Van Harinxmakanaal gemaakt om het grond werk te kunnen bouwen. De 12 meter hoge kelder nadert z'n voltooiing en dan zal betonaannemer De Boer plaats kunnen ma ken voor de monteurs van „Stertil", die het beweegbare deel van de brug zullen plaatsen. Tegelijk zal worden begonnen met de voorge spannen betonnen balken, die in Kampen worden aangemaakt door de N.V .Schokbe- ton. Per overspanning zullen 17 platen nodig zijn. Evenveel als de weg meters breed gaat worden. De hele overspanning van 160 meter op Leeuwarder grondgebied zal ru.sten op een aantal losse rubber blokken. De brug zal 's winters en 's zomers namelijk niet even lang

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 6