VOORPAGINA:
Als wasknijpers steken de pijlers uit de
grond, die straks de oprit naar de nieuwe
brug over het Van Harinxmakanaal in de
weg naar Drachten moeten torsen.
zijn. Door het verschil in temperatuur zal de
overspanning zo'n 12 cm in lengte kunnen
verschillen. Die uitzetting en inkrimping
nu worden door het rubber volledig opgevan
gen en van scheuren kan dan ook geen
sprake zijn.
De weg over de brug zal enkelbaans zijn en 7
meter breed. Bij de bouw is rekening
gehouden met een eventuele verdubbeling
van de weg in de toekomst, al zal er dan wel
een nieuwe brug naast moeten worden
gebouwd. Langs de hoofdrijbaan komt
aan de kant van Aldlanstate een parallelweg
van 5 meter breed voor plaatselijk verkeer in
beide richtingen. Naast deze weg komt nog
een voetpad van een meter breed dat de
wijkbewoners ten dienste zal staan. Om niet
over de gehele oprit te hoeven wandelen
komen bij de pijlers, die het dichtst bij het
kanaal liggen aan beide kanten trappen.
Aldlanbewoners kunnen dus straks op hun
zondagse wandelingetje over het voetpad
langs het kanaal even een kijkje op de brug
meepikken en in een verdere toekomst ook al
wandelend bewoners van nieuw Goutum een
bezoek gaan brengen. Ir. M. A. Aartsen van
de provinciale waterstaat heeft in de brugkel-
der bovendien drie ramen gedacht zodat de
wandelaar een kijkje kan nemen in het
inwendige van de beweegbare brug. Hoewel
die er net zo zal uitzien al.s de bruggen in de
ringweg is er een verschil in bediening. De
klap. die in een minuut open en dicht gaat,
wordt hydraulisch aangedreven.
De brug en de op- en afritten zullen een
eerste stap vooruit zijn bij het ontlasten van
verkeersknopen in Leeuwarden. De nieuwe
weg richting Drachten krijgt een afsplitsing
naar de Werpsterhoek en sluit dan aan op de
weg naar Sneek. Bij dit kruispunt zal dan nog
wel een viaduct moeten worden gebouwd
voor een kruisingsvrije doorgang van het
verkeer. Dat betekent bij gereed komen een
regelrechte ontlasting van de Overijsselse
Straatweg en de Van Harinxmabrug.
In een zeer nabije toekomst zullen dan ook
aansluitingen op de nieuwe brug moeten
worden gemaakt in de richting Marssum als
eerste deel van een nieuw wegenvierkant
voor doorgaand verkeer. Nu al is het
Oostergoplein te klein om het doorgaande
verkeer uit de richting Harlingen naar
Groningen vlot te verwerken. Het zuidelijke
deel van het wegenvierkant moet een ver
keersweg worden langs de Goutumer kant
van het Van Harinxmakanaal. Een viaduct
zal dus onder de bestaande „hoge brug"
moeten worden aangelegd en een derde brug
tenslotte zal het verkeer naar Marssum
moeten toe geleiden.
De eerste fase van dit plan, de brus in de wee
naar Drachten, zal straks gereed zijn. 431
palen van 13 meter lengte dragen deze
constructie. Bijna vijf kilometer betonpalen
om 400 meter snelweg te torsen. Het autover
keer naar Drachten en Groningen zal er
straks grote voordelen op behalen. De nieuwe
weg wordt in z'n geheel kruisingsvrij en dat
zal ook rijksweg 43 worden: minuten tijd
winst voor de gehaaste mens van vandaag.
Onder directie van de provinciale waterstaat
wordt het markante bouwwerk temidden van
groene weiden voltooid. Nog dit jaar
zal de nieuwe brug over het Van Harinxma
kanaal gereed ziin. Het betekent helaas nog
niet dat er dan ook gebruik van kan worden
gemaakt. De laatste drie kilometer autosnel
weg. aansluitend op de brug over het Ouddeel
en de aansluiting in het Aldlan op het
verkeersplein moeten dan nog worden afge
maakt. Waterstaat houdt het nu nog op 1970,
maar of de snellere en kruisingsvrije verbin
ding met Drachten dan ook werkelijk gerea
liseerd zal zijn, zit voorlopig nog in het
koffiedik.
Leeuwarden nadert Goutum
met rasse schreden. De nieu
we oeververbinding zal daar
straks ook terdege aan mee
werken. De houten palen in
het kanaal vormen voor de
scheepvaart al een klein ob
stakel, nog even en men zal
een brug moeten passeren.
De bekisting voor de kelder,
waarin straks het 60 ton
zware contragewicht van de
brugklap moet draaien, is
bijna klaar. Nog even beton-
storten en de planken kun
nen worden weggeruimd.
Nu nog vormt de oude
strooplabriek met autoslope
rij een lelijk bouwwerk in
het Aldlan-landschap. Op
deze plaats zal de airit van
de nieuwe brug uitkomen
op een verkeersplein in de
Aldlansdyk.