VOORPAGINA: Als wasknijpers steken de pijlers uit de grond, die straks de oprit naar de nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal in de weg naar Drachten moeten torsen. zijn. Door het verschil in temperatuur zal de overspanning zo'n 12 cm in lengte kunnen verschillen. Die uitzetting en inkrimping nu worden door het rubber volledig opgevan gen en van scheuren kan dan ook geen sprake zijn. De weg over de brug zal enkelbaans zijn en 7 meter breed. Bij de bouw is rekening gehouden met een eventuele verdubbeling van de weg in de toekomst, al zal er dan wel een nieuwe brug naast moeten worden gebouwd. Langs de hoofdrijbaan komt aan de kant van Aldlanstate een parallelweg van 5 meter breed voor plaatselijk verkeer in beide richtingen. Naast deze weg komt nog een voetpad van een meter breed dat de wijkbewoners ten dienste zal staan. Om niet over de gehele oprit te hoeven wandelen komen bij de pijlers, die het dichtst bij het kanaal liggen aan beide kanten trappen. Aldlanbewoners kunnen dus straks op hun zondagse wandelingetje over het voetpad langs het kanaal even een kijkje op de brug meepikken en in een verdere toekomst ook al wandelend bewoners van nieuw Goutum een bezoek gaan brengen. Ir. M. A. Aartsen van de provinciale waterstaat heeft in de brugkel- der bovendien drie ramen gedacht zodat de wandelaar een kijkje kan nemen in het inwendige van de beweegbare brug. Hoewel die er net zo zal uitzien al.s de bruggen in de ringweg is er een verschil in bediening. De klap. die in een minuut open en dicht gaat, wordt hydraulisch aangedreven. De brug en de op- en afritten zullen een eerste stap vooruit zijn bij het ontlasten van verkeersknopen in Leeuwarden. De nieuwe weg richting Drachten krijgt een afsplitsing naar de Werpsterhoek en sluit dan aan op de weg naar Sneek. Bij dit kruispunt zal dan nog wel een viaduct moeten worden gebouwd voor een kruisingsvrije doorgang van het verkeer. Dat betekent bij gereed komen een regelrechte ontlasting van de Overijsselse Straatweg en de Van Harinxmabrug. In een zeer nabije toekomst zullen dan ook aansluitingen op de nieuwe brug moeten worden gemaakt in de richting Marssum als eerste deel van een nieuw wegenvierkant voor doorgaand verkeer. Nu al is het Oostergoplein te klein om het doorgaande verkeer uit de richting Harlingen naar Groningen vlot te verwerken. Het zuidelijke deel van het wegenvierkant moet een ver keersweg worden langs de Goutumer kant van het Van Harinxmakanaal. Een viaduct zal dus onder de bestaande „hoge brug" moeten worden aangelegd en een derde brug tenslotte zal het verkeer naar Marssum moeten toe geleiden. De eerste fase van dit plan, de brus in de wee naar Drachten, zal straks gereed zijn. 431 palen van 13 meter lengte dragen deze constructie. Bijna vijf kilometer betonpalen om 400 meter snelweg te torsen. Het autover keer naar Drachten en Groningen zal er straks grote voordelen op behalen. De nieuwe weg wordt in z'n geheel kruisingsvrij en dat zal ook rijksweg 43 worden: minuten tijd winst voor de gehaaste mens van vandaag. Onder directie van de provinciale waterstaat wordt het markante bouwwerk temidden van groene weiden voltooid. Nog dit jaar zal de nieuwe brug over het Van Harinxma kanaal gereed ziin. Het betekent helaas nog niet dat er dan ook gebruik van kan worden gemaakt. De laatste drie kilometer autosnel weg. aansluitend op de brug over het Ouddeel en de aansluiting in het Aldlan op het verkeersplein moeten dan nog worden afge maakt. Waterstaat houdt het nu nog op 1970, maar of de snellere en kruisingsvrije verbin ding met Drachten dan ook werkelijk gerea liseerd zal zijn, zit voorlopig nog in het koffiedik. Leeuwarden nadert Goutum met rasse schreden. De nieu we oeververbinding zal daar straks ook terdege aan mee werken. De houten palen in het kanaal vormen voor de scheepvaart al een klein ob stakel, nog even en men zal een brug moeten passeren. De bekisting voor de kelder, waarin straks het 60 ton zware contragewicht van de brugklap moet draaien, is bijna klaar. Nog even beton- storten en de planken kun nen worden weggeruimd. Nu nog vormt de oude strooplabriek met autoslope rij een lelijk bouwwerk in het Aldlan-landschap. Op deze plaats zal de airit van de nieuwe brug uitkomen op een verkeersplein in de Aldlansdyk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 7