0|i patrouille
met lie eaiuern
in liet verkeer
In het
warmtecentrum
wordt U
Warmtewijzer
warmtecentrum Friesland nv
3
Maandblad, onder auspiciën van de
stichting „Leeuwarder Gemeenschap"
18e jaargang no. 5 mei 1969
Redactiecommissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pastoor H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Adres redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 40222
Abonnementsprijs 5,00 per jaar
Gironummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden
De plannen van de Leeuwarder politie om on-
geuniformeerd en in niet van uiterlijk poli-
tie-kenmerkende auto's te gaan patrouilleren,
hebben ons er toe gebracht proefondervinde
lijk vast te stellen wat men, twee uur kris
kras door de stad rijdend, aan af- en bekeu-
renswaardig wangedrag tegen komt. Waar ons
het recht en ook de lust ontbreken bekeurin
gen uit te delen, hebben we de camera ter
hand genomen om, door de voorruit, overtre
ders te registreren. Een deel van deze fotogra
fische oogst vindt u bij dit artikel afgebeeld.
In totaal maakten we 24 opnamen, maar we
moeten alvast opmerken, dat niet elk schot
raak was. Het ging er ten slotte ook om de
film vol te maken.
De oogst was dus eigenlijk wat teleurstellend,
in die zin, dat men toch wel graag loon naar
werken ontvangt. Verblijdend kan dit beperk
te resultaat worden genoemd wanneer het tot
de conclusie leidt, dat wangedrag in het ver
keer tot de uitzonderingen behoort. Maar voor
dat deze blijmoedige conclusie wordt getrok
ken, moet eerst worden vastgesteld welke be
perkende omstandigheden aan dit onderzoek
verbonden waren.
Daar is, om te beginnen, het feit, dat men met
een auto in een verkeersstroom is opgenomen
en weinig meer kan beoordelen dan het ge
drag van de automobilist vóór de eigen wagen
en van die vlak daarachter. Dat zijn er maar
twee van de velen. Het tegemoetkomende ver
keer manifesteert zich veelvuldiger, maar ont
trekt zich aan nauwkeurige waarneming,
Zuiderplein 35, Leeuwarden - Tel. 26041
SHV energiegroep
vooral wanneer het gaat om de vraag of men
zich houdt aan de maximum-snelheid. We had
den het zo mooi bedacht: precies met 50 kilo
meter rijdend op de ringweg hadden ,we niets
anders te doen dan alle inhalers fotograferen,
want die moesten, om ons voorbij te komen,
de maximum-snelheid met voeten treden. Drie
ringwegrondjes bleven zonder resultaat, maar
de vierde keer was er op de Archipelweg een
automobilist zo vriendelijk ons voorbij te snor-
repijpen. Om elke twijfel aan de betrouwbaar
heid van onze 50 kilometer weg te nemen,
kunnen we mededelen, dat met politiële meet
apparatuur was vastgesteld, dat 55 op onze
snelheidsmeter netto 50 kilometer per uur is.
Inmiddels komt men wel andere dingen tegen
op zo'n ringweg. We reden een tijdlang achter
een vrachtauto, hoog opgeladen met balen oud
papier. Voortdurend dwarrelden snippers en
slierten uit deze slecht verpakte lading als
sneeuwvlokken neer, de weg en de rozestrui-
ken van Archipelweg en Aldlansdyk met een
wit spoor markerend. Hoeveel gemeentelijke
manuren moeten daarna worden besteed aan
het opruimen van al die rommel?
Zoals gezegd: de grote verkeerszondaren lie
pen niet in grote aantallen in onze fotografi
sche fuik. Misschien hebben de mededelingen
van de politie over „stille controle" toch al
een matigende werking gehad. Twee mannen
in een Volkswagen, dat zou natuurlijk wel een
verdekte opstelling van de politie kunnen zijn
en dus was voorzichtigheid aan te bevelen.
De heilzame werking van het initiatief van
commissaris Postma wordt ongetwijfeld ver
sterkt door het feit dat het vermoeden met de
politie te maken te hebben veel vaker voor
komt dan een ontmoeting met de gecamou
fleerde politie. Het heilzame effect zou men
in omgekeerde zin kunnen bewerkstelligen
met witte petten, die ofschoon niet aan het
politieuniform verwant, op afstand de indruk
zouden wekken een politieman te tooien. Wie
in het drukke verkeer zo'n hoofddeksel draagt,
zal ongetwijfeld zijn eigen veiligheid en rust
bevorderen. Een welgekozen zeilpet doet reeds
wonderen.
Nu heeft men in het verkeer niet alleen te
maken met andere auto's, maar ook met fiet
sers en brommers. We hadden daar tijdens
onze rondrit aanzienlijk meer mee te stellen;
vooral jongelui gedroegen zich veelal op een
wijze die ernstige twijfel deed rijzen aan de
mogelijkheid dat ze eens de pensioengerech
tigde leeftijd zullen bereiken. De bekende auto
mobilistenklacht. Maar hier moeten we pre
cies het tegenovergestelde in rekening bren
gen van de relatie tot het overige autover
keer. Daar is men deel van de stroom en in
dezelfde richting merkt men weinig van de
overigen. De fietsers evenwel vormen een
massaal aantal rijdende obstakels, waar men
langs en tussen door moet. Ze zijn met hun
labiele tweewielers bovendien het minst
koersvaste en dus het meest onberekenbare
element in het verkeer. Hetzelfde geldt in
versterkte mate voor de brommers, waarvan
de berijders bovendien hun snelheidsdrang
maar zelden in toom weten te houden. Kortom,
niet alleen op grond van hun ongediscipli
neerd gedrag, maar ook door de grote „tref
kans" kregen we nogal wat berijders van
tweewielers voor de lens.
En voor de rest: wij zijn maar amateurs op
verkeersgebied. De nieuwe controlemethode
van de politie zal ongetwijfeld meer en betere
resultaten opleveren. Misschien kunnen wij u
daar later nog eens over berichten en dan
zullen we echt weten of het in het algemeen
mee- of tegenvalt in het verkeer. Op grond
van onze zeer beperkte ervaring geloven we,
dat het wel wat meevalt en dat het de sterk
de aandacht trekkende enkelingen zijn die
door hun wangedrag het totaalbeeld vertroe
belen. Dat is een gelukkige omstandigheid
voor de politie, die het middel van het onher
kenbaar patrouilleren wel moet aangrijpen om
hen te pakken te krijgen. Ze zijn namelijk als
de schoolkinderen die braaf met de armen
over elkaar zitten wanneer meester in de klas
is. Maar ze maken herrie zodra meester zich
uit het lokaal heeft verwijderd. Van kinderen
kan men dit verwachten, van sommige vol
wassenen eveneens. Zij paren dit gedrag vaak
aan hoogst merkwaardige opvattingen omtrent
sportiviteit.