0|i patrouille met lie eaiuern in liet verkeer In het warmtecentrum wordt U Warmtewijzer warmtecentrum Friesland nv 3 Maandblad, onder auspiciën van de stichting „Leeuwarder Gemeenschap" 18e jaargang no. 5 mei 1969 Redactiecommissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pastoor H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Adres redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 40222 Abonnementsprijs 5,00 per jaar Gironummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden De plannen van de Leeuwarder politie om on- geuniformeerd en in niet van uiterlijk poli- tie-kenmerkende auto's te gaan patrouilleren, hebben ons er toe gebracht proefondervinde lijk vast te stellen wat men, twee uur kris kras door de stad rijdend, aan af- en bekeu- renswaardig wangedrag tegen komt. Waar ons het recht en ook de lust ontbreken bekeurin gen uit te delen, hebben we de camera ter hand genomen om, door de voorruit, overtre ders te registreren. Een deel van deze fotogra fische oogst vindt u bij dit artikel afgebeeld. In totaal maakten we 24 opnamen, maar we moeten alvast opmerken, dat niet elk schot raak was. Het ging er ten slotte ook om de film vol te maken. De oogst was dus eigenlijk wat teleurstellend, in die zin, dat men toch wel graag loon naar werken ontvangt. Verblijdend kan dit beperk te resultaat worden genoemd wanneer het tot de conclusie leidt, dat wangedrag in het ver keer tot de uitzonderingen behoort. Maar voor dat deze blijmoedige conclusie wordt getrok ken, moet eerst worden vastgesteld welke be perkende omstandigheden aan dit onderzoek verbonden waren. Daar is, om te beginnen, het feit, dat men met een auto in een verkeersstroom is opgenomen en weinig meer kan beoordelen dan het ge drag van de automobilist vóór de eigen wagen en van die vlak daarachter. Dat zijn er maar twee van de velen. Het tegemoetkomende ver keer manifesteert zich veelvuldiger, maar ont trekt zich aan nauwkeurige waarneming, Zuiderplein 35, Leeuwarden - Tel. 26041 SHV energiegroep vooral wanneer het gaat om de vraag of men zich houdt aan de maximum-snelheid. We had den het zo mooi bedacht: precies met 50 kilo meter rijdend op de ringweg hadden ,we niets anders te doen dan alle inhalers fotograferen, want die moesten, om ons voorbij te komen, de maximum-snelheid met voeten treden. Drie ringwegrondjes bleven zonder resultaat, maar de vierde keer was er op de Archipelweg een automobilist zo vriendelijk ons voorbij te snor- repijpen. Om elke twijfel aan de betrouwbaar heid van onze 50 kilometer weg te nemen, kunnen we mededelen, dat met politiële meet apparatuur was vastgesteld, dat 55 op onze snelheidsmeter netto 50 kilometer per uur is. Inmiddels komt men wel andere dingen tegen op zo'n ringweg. We reden een tijdlang achter een vrachtauto, hoog opgeladen met balen oud papier. Voortdurend dwarrelden snippers en slierten uit deze slecht verpakte lading als sneeuwvlokken neer, de weg en de rozestrui- ken van Archipelweg en Aldlansdyk met een wit spoor markerend. Hoeveel gemeentelijke manuren moeten daarna worden besteed aan het opruimen van al die rommel? Zoals gezegd: de grote verkeerszondaren lie pen niet in grote aantallen in onze fotografi sche fuik. Misschien hebben de mededelingen van de politie over „stille controle" toch al een matigende werking gehad. Twee mannen in een Volkswagen, dat zou natuurlijk wel een verdekte opstelling van de politie kunnen zijn en dus was voorzichtigheid aan te bevelen. De heilzame werking van het initiatief van commissaris Postma wordt ongetwijfeld ver sterkt door het feit dat het vermoeden met de politie te maken te hebben veel vaker voor komt dan een ontmoeting met de gecamou fleerde politie. Het heilzame effect zou men in omgekeerde zin kunnen bewerkstelligen met witte petten, die ofschoon niet aan het politieuniform verwant, op afstand de indruk zouden wekken een politieman te tooien. Wie in het drukke verkeer zo'n hoofddeksel draagt, zal ongetwijfeld zijn eigen veiligheid en rust bevorderen. Een welgekozen zeilpet doet reeds wonderen. Nu heeft men in het verkeer niet alleen te maken met andere auto's, maar ook met fiet sers en brommers. We hadden daar tijdens onze rondrit aanzienlijk meer mee te stellen; vooral jongelui gedroegen zich veelal op een wijze die ernstige twijfel deed rijzen aan de mogelijkheid dat ze eens de pensioengerech tigde leeftijd zullen bereiken. De bekende auto mobilistenklacht. Maar hier moeten we pre cies het tegenovergestelde in rekening bren gen van de relatie tot het overige autover keer. Daar is men deel van de stroom en in dezelfde richting merkt men weinig van de overigen. De fietsers evenwel vormen een massaal aantal rijdende obstakels, waar men langs en tussen door moet. Ze zijn met hun labiele tweewielers bovendien het minst koersvaste en dus het meest onberekenbare element in het verkeer. Hetzelfde geldt in versterkte mate voor de brommers, waarvan de berijders bovendien hun snelheidsdrang maar zelden in toom weten te houden. Kortom, niet alleen op grond van hun ongediscipli neerd gedrag, maar ook door de grote „tref kans" kregen we nogal wat berijders van tweewielers voor de lens. En voor de rest: wij zijn maar amateurs op verkeersgebied. De nieuwe controlemethode van de politie zal ongetwijfeld meer en betere resultaten opleveren. Misschien kunnen wij u daar later nog eens over berichten en dan zullen we echt weten of het in het algemeen mee- of tegenvalt in het verkeer. Op grond van onze zeer beperkte ervaring geloven we, dat het wel wat meevalt en dat het de sterk de aandacht trekkende enkelingen zijn die door hun wangedrag het totaalbeeld vertroe belen. Dat is een gelukkige omstandigheid voor de politie, die het middel van het onher kenbaar patrouilleren wel moet aangrijpen om hen te pakken te krijgen. Ze zijn namelijk als de schoolkinderen die braaf met de armen over elkaar zitten wanneer meester in de klas is. Maar ze maken herrie zodra meester zich uit het lokaal heeft verwijderd. Van kinderen kan men dit verwachten, van sommige vol wassenen eveneens. Zij paren dit gedrag vaak aan hoogst merkwaardige opvattingen omtrent sportiviteit.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 3